• 1
  • 2
2025-03-07, 07:55
I dagens GP har man en artikel om hur gymmets interna system använts för att logga kommentarer om Emma vilket ledde fram till avstängning.

Citat:
”Skrev ut biljett men lämnade gymmet 10 min innan passet började, för att sedan komma tillbaka till gymmet 5 min innan passet började. Detta gäller Crosscage.”

”Hon kan säkert ljuga och stå på sig, men vi måste vara strikta mot henne”.

”MEDLEMMEN "glömmer" konstant lås och vill lämna sina saker i receptionen/tar med sig allt ut i gymmet. DETTA ÄR INTE OKEJ.”

”väldigt smal”

”Har blivit tillsagd att hon inte får cykla som hon gör. Hon kan cykla sönder cykel eller redskap. Håll koll på henne. Får inte vara i spinningsalen själv.”

Citat:
"En del kommentarer har sparats ända sedan år 2015. Då gjordes till exempel den korta anteckningen ”väldigt smal”.

– Det kändes så kränkande att läsa allt det här. Jag har kanske varit lite kort i tonen någon gång, men jag har inte varit otrevlig eller skrikit på någon i personalen. Och att de kommenterar mitt utseende känns så sjukt. Handlar det om att de är oroliga för min hälsa får de väl prata med mig om det direkt, inte kommentera det i sitt interna system. När jag läste det tänkte jag bara: Är det här ens lagligt?"

Ansvarig svarar GP i mail:

Citat:
Enligt våra medlemsvillkor har vi rätt att behandla och lagra personuppgifter om våra medlemmar. Medlemmar godkänner vår hantering av deras personuppgifter vid tecknande av avtal med oss.

Om en medlem anser att en avstängning är obefogad, har denne alltid möjlighet att vända sig till vår Säkerhetsavdelning för en omprövning av beslutet.

Våra interna riktlinjer samt Dataskyddsförordningen är av största vikt för verksamheten och vi arbetar kontinuerligt med att se över våra rutiner. Vi ser allvarligt på om någon av våra anställda inte följer dessa riktlinjer. Om det framkommer uppgifter om medlemmar som anses olämpliga, vidtar Nordic Wellness alltid relevanta åtgärder för att komma till rätta med problemet.*

Oavsett "Emmas" eventuella skuldbörda i det här, alltså det beteende över tio års tid som lett till avstängning från Nordic Wellness:

Hur ser ni på att gym och andra aktörer har internsystem som spar uppgifter om kunderna?

I sjukvårdsdokumentation finns utbildning om sekretess och etik, men hur ser det ut på exempelvis ett gym?

Det här verkar ju snarast ha utvecklats till att få ur sig passiv aggressivitet kring en specifik kund.

Har ni egna erfarenheter?

https://www.gp.se/livsstil/emma-blev...c-5cb6331bfbd2
Citera
2025-03-07, 08:02
Medlem
Om jag hade ägt ett gym skulle jag gärna vilja rensa bort "opassande" individer.
Om 95% beter sig som folk och bidrar till en sund miljö/atmosfär och plötsligt kommer en stolle som totalt avviker från "normen" så gärna en anteckning och sedan ett samtal med denne avvikande individ.

MEN om de bara sparat uppgifter på henne, olämpligt beteende utan att kontaktat henne är det en annan sak. Kanske ingen vågade ta det med henne?
Citera
2025-03-07, 08:03
Medlem
bema56s avatar
Gym verkar vara en del av ett nytt sjukt samhälle med influenser och annat ytligt beteende av svaga individer.
Att detta gym katalogiserar individer på det sättet stöder min teori.
Citera
2025-03-07, 08:07
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
I dagens GP har man en artikel om hur gymmets interna system använts för att logga kommentarer om Emma vilket ledde fram till avstängning.

Ansvarig svarar GP i mail:

Oavsett "Emmas" eventuella skuldbörda i det här, alltså det beteende över tio års tid som lett till avstängning från Nordic Wellness:

Hur ser ni på att gym och andra aktörer har internsystem som spar uppgifter om kunderna?

I sjukvårdsdokumentation finns utbildning om sekretess och etik, men hur ser det ut på exempelvis ett gym?

Det här verkar ju snarast ha utvecklats till att få ur sig passiv aggressivitet kring en specifik kund.

Har ni egna erfarenheter?

https://www.gp.se/livsstil/emma-blev...c-5cb6331bfbd2

Helt ok tycker jag. Man blir ju portad från puben tex om man missköter sig för mycket. Att bokföra uppgifter om medlemmens agerande ser jag inte som något problem. Folk som inte missköter sig blir ju knappast bokförda. Saker skrivs ju upp för att dokumenteras, för att personal som inte var där då ska se vad som har hänt och hur många regelbrott som samlas. Jag jobbar på NW och det kan stå saker i medlemmens profil som tex "släppt in annan medlem på sittt kort". Det är ju inget som någon enskild anställd ska komma ihåg i huvudet.
Citera
2025-03-07, 08:27
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ingen aning om vad denna Emma gjort men att man journalför sina kunder och drar ut på avstängningar i tio år känns ju märkligt. Varför säger de inte till henne när hon gör fel?

Antagligen är Emma en idiot men det är väl även idiotiskt att låta henne hållas så länge om man nu tycker hon gör fel?
Citera
2025-03-07, 08:31
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Helt ok tycker jag. Man blir ju portad från puben tex om man missköter sig för mycket. Att bokföra uppgifter om medlemmens agerande ser jag inte som något problem. Folk som inte missköter sig blir ju knappast bokförda. Saker skrivs ju upp för att dokumenteras, för att personal som inte var där då ska se vad som har hänt och hur många regelbrott som samlas. Jag jobbar på NW och det kan stå saker i medlemmens profil som tex "släppt in annan medlem på sittt kort". Det är ju inget som någon enskild anställd ska komma ihåg i huvudet.

Loggningen / journalen på gymmet kanske ska vara offentlig?

Lika för alla.

Så kan alla logga in och kolla lite vad de andra har för sig
Senast redigerad av FlyboySeven 2025-03-07 kl. 08:35.
Citera
2025-03-07, 08:38
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Tack för att du delade din erfarenhet. Jo, jag håller med om att uppgifter om att dela kort eller annat som påverkar en verksamhet av praktiska skäl ska delas någonstans. Men dels tänker jag på GDPR angående hur länge det lagrats, och dels tänker jag på formuleringarna här. Det känns osoft och som om man har valt bort att prata med Emma själv av en eller annan anledning och istället har samlat ihop till grund för avstängning, istället för att ge henne en chans att ändra beteende.

Om du eller någon annan vill delge hur utbildningen för personalen ser ur kring att skapa och lagra personuppgifter i privat verksamhet så skulle det vara intressant att veta.
Citera
2025-03-07, 08:41
Medlem
Problemet är inte att personalen delar information sinsemellan. Den informationen används ju för att hantera en jobbig situation på ett bra sätt.

Problemet är att informationen lagras och ligger kvar i evighet. Att där finns kommentarer som egentligen var avsedda för något som sker just då, detta ska inte lagras i 10 år.
Citera
2025-03-07, 08:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Tack för att du delade din erfarenhet. Jo, jag håller med om att uppgifter om att dela kort eller annat som påverkar en verksamhet av praktiska skäl ska delas någonstans. Men dels tänker jag på GDPR angående hur länge det lagrats, och dels tänker jag på formuleringarna här. Det känns osoft och som om man har valt bort att prata med Emma själv av en eller annan anledning och istället har samlat ihop till grund för avstängning, istället för att ge henne en chans att ändra beteende.

Om du eller någon annan vill delge hur utbildningen för personalen ser ur kring att skapa och lagra personuppgifter i privat verksamhet så skulle det vara intressant att veta.

Jag är inte anställd som receptionist så jag har inte hela bilden. Tveksam om det finns nån utbildning i GDPR dock.
Citera
2025-03-07, 08:57
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Om jag hade ägt ett gym skulle jag gärna vilja rensa bort "opassande" individer.
Om 95% beter sig som folk och bidrar till en sund miljö/atmosfär och plötsligt kommer en stolle som totalt avviker från "normen" så gärna en anteckning och sedan ett samtal med denne avvikande individ.

MEN om de bara sparat uppgifter på henne, olämpligt beteende utan att kontaktat henne är det en annan sak. Kanske ingen vågade ta det med henne?

Det är lite det jag är ute efter. Hon verkar ha varit för jobbig. Man får en viss bild av en person som dumpar träningsgrejerna i repan och gör dem till tjänstefolk, men det är fortfarande oproffessionellt att ingen tar det med henne direkt utan för anteckningar.
Citera
2025-03-07, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Loggningen / journalen på gymmet kanske ska vara offentlig?

Lika för alla.

Så kan alla logga in och kolla lite vad de andra har för sig

Ja, som 1177 där gränslösa vårdanställda glatt konsumerar uppgifter om vänner och fiender. Mörkertalet på det dataintrånget vill jag inte ens tänka på.
Citera
2025-03-07, 09:01
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Problemet är inte att personalen delar information sinsemellan. Den informationen används ju för att hantera en jobbig situation på ett bra sätt.

Problemet är att informationen lagras och ligger kvar i evighet. Att där finns kommentarer som egentligen var avsedda för något som sker just då, detta ska inte lagras i 10 år.

De verkar ju ha samlat ihop till avstängning och därför inte rensat som man ska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in