2025-03-07, 14:45
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Det är ju bra att du börjat uppskatta Bernie, men han har ju varit konsekvent i sin politiska syn i decennier. Varför uppskattade du inte honom tidigare?

Man känner igen lössen på gången, dvs Trumps dolda agenda är riktigt skrämmande. Dubbla måttstockar med Israel vs Ukraina.
Samt likheter med Putins oligarksystem där Trump kopierar rakt av Rysslands system.

Så, ingen har mitt öra i usa, men Sanders satte verkligen tummen mitt i röran på Trumps brister och vad som sker i USA. Skrämmande minst sagt.

Ligger på tuben.
Citera
2025-03-07, 14:46
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Bland alla politiska bedömare och även bland ledande politiker i Europa menar man att Trumps utrikespolitik är ett bestående faktum.
Bra, Europa behöver rusta upp, men.
Om två år är det mellanårsval och Trump tappar troligen mycket makt. Om fyra år är det presidentval och USA får en ny president. Troligen kommer landet då delvis återgå till en något mer traditionell Europapolitik.
Ryssland har inga resurser att angripa något EU eller Nato land de närmaste 5-10 åren, så varför panik?
Det är en ingen panik. Det är fråga om insikter och ett logiskt resonemang, som har rätt litet med Trump själv att göra.

Första gången Trump blev vald så trodde många att det var en engångsföretelse, en udda situation som (som tur är) aldrig kommer att upprepas. Speciellt eftersom han sen blev brädad direkt i nästa val.

Men nu har amerikanerna valt honom igen. Så de enkla insikterna är att: 1) det här kan ju hända hur många gånger som helst, och 2) det går inte att lita på att en sån president som Trump håller vad USA lovat.

Den logiska slutledningen är att man behöver göra sig oberoende av USA och hålla tillräckligt avstånd till USA, för att minska de skadliga effekterna om det händer igen.

That's all, det är bara "common sense". För Europas del har man samarbetat med USA framförallt militärt och ekonomiskt, så nu gäller att göra sig självständiga militärt och ekonomiskt. Inget konstigt där.

För andra länder gäller andra utgångspunkter, om jag var kanadick så skulle jag tycka att man måste integrera sig handelsmässigt mycket mer med resten av världen och betydligt mindre med USA. Samma med Mexiko.

Om jag var Panama skulle jag smila upp mig i tre år till och under tiden förhandla med någon som har militär makt att skydda mig mot USA (eftersom Trump i princip hotat att invadera). Gissa vem det i så fall blir.

Om jag var Kina skulle jag se till att jag inte är beroende av import/export till USA gällande en endaste produkt, och dessutom försöka lägga vantarna på så många kritiska råvaror som USA är beroende av som möjligt. Eftersom att stoppa tillgången på dem (som Kina nu också gjort) får mycket värre effekter än litet förhöjda tullar.

Och om jag var EU skulle jag också försöka USA-proofa framförallt exporten, genom att hitta och utveckla andra marknader. Det finns inget EU egentligen är beroende av att köpa från USA (bortsett från LNG i nuläget), men en rätt stor del av exporten går dit. Och förstås se till att jag kan försvara mig själv, mot vem som helst (också USA).

Inget av det här har nåt med Trump personligen att göra. Det beror på att de amerikanska väljarna nu för andra gången var fullt beredda att välja en president som aggressivt angriper andra länder (tillsvidare bara ekonomiskt och politiskt), och att ingen av de andra demokratiska instanserna i USA gör det minsta för att begränsa eller stoppa en sån president.

Utan tillit finns det ingen "transatlantisk axel", och nu är den tilliten puts väck. Det har sist och slutligen ganska litet med Ukraina eller NATO att göra, fast just de frågorna syns mycket i media. Och det är hela USAs fel, det var USAs befolkning som valde den här vägen genom att välja Trump till president och att ge makten i senaten och kongressen till ett parti som inte lägger ett strå i kors för att stoppa honom (i själva verket hejar de på, vilket bara gör allt ännu tydligare).

Jag vet inte vad som skulle behöva hända för att man i Europa och resten av världen skulle kunna känna sig säker på att det här aldrig händer igen. Osäkert om det ens är möjligt, åtminstone för de generationer som idag är vuxna nog att greppa vad som händer (så säg 15 år och uppåt). Man behöver ju inte vara krutuppfinnare för att förstås det här.

Därför blir det långvarigt. En nästa "schysst" amerikansk president är inte tillräckligt för att reparera det som nu hänt. Inte ens nära. Och det är ju därför man reagerar som man gör, i EU och Europa.
Senast redigerad av Graavarg 2025-03-07 kl. 14:52.
Citera
2025-03-07, 15:01
Medlem
Citat:
Bland alla politiska bedömare och även bland ledande politiker i Europa menar man att Trumps utrikespolitik är ett bestående faktum.
Om två år är det mellanårsval och Trump tappar troligen mycket makt. Om fyra år är det presidentval och USA får en ny president. Troligen kommer landet då delvis återgå till en något mer traditionell Europapolitik.
Trump har förstört det förtroende som fanns kvar för USA...

Citat:
Ryssland har inga resurser att angripa något EU eller Nato land de närmaste 5-10 åren, så varför panik?
Ja, BS och löjligt av ledare som pratar skit.

Ryssland har förlorat så mycket militära resurser att de behöver använda civilfordon och ÅSNOR för att anfalla Ukraina
Ytterligare åsnor - Ryssland hade redan fått användning av Trump
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ryssland-tvingas-anv%C3%A4nda-%C3%A5snor-i-f%C3%A4lt-i-ukraina/ar-AA1A9hMf?ocid=winp2fp&cvid=a3ed4b78379a4ee89ebb66d 740efe5f3&ei=50

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/expert-chockerande-pris-f%C3%B6r-obebodda-st%C3%A4pper/ar-AA1Akf7o?ocid=winp2fp&cvid=6eaf4f89a9e048e4e0ced8d 8a4deeacd&ei=11
Citera
2025-03-07, 15:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det går snabbt att rasera ett förtroende men tar lång tid att bygga upp det igen.
Citera
2025-03-07, 15:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Varför skulle Trump bara sitta fyra år? Många anser att presidentens makt är absolut och därför kan han besluta om att sitta så länge han vill.
Rysstrollet har talat. Inga riktiga Trump-supportrar talar på detta sätt. Enbart den som är ute efter att så split.
Citera
2025-03-07, 15:59
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Hade de behandlat Trump ungefär som de behandlade W Bush, dvs. en politisk motståndare, men som de ändå har viss respekt för inom det demokratiska systemet som båda partierna verkar inom, då hade Trump och hans rörelse varken blivit så radikal eller så stor som den är nu. och framför allt hade själva systemet i sig varit stabilare.
GWB hade aldrig agerat på det sätt som Trump gör. Inte heller Nixon, Reagan, George Bush den äldre eller någon annan republikansk president i modern tid. Trump är ett unikum på alla sätt.
Citera
2025-03-07, 19:21
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
GWB hade aldrig agerat på det sätt som Trump gör. Inte heller Nixon, Reagan, George Bush den äldre eller någon annan republikansk president i modern tid. Trump är ett unikum på alla sätt.
George W var aldrigt riktigt uppgiften mogen, men han gjorde sitt bästa och medvbeten om sina egna brister litade han mer på sina rådgivare än på sig själv. Jag tyckte han var en dålig amerikansk president när det begav, men nu efteråt ser jag på honom med blidare ögon. Han är förstås formellt ansvarig för ett vansinnigt krig, det kommer han aldrig ifrån. Men han istället har betett sig sakligt och värdigt (och emellanåt t.o.m. klokt) efter sitt presidentskap. Det var synd att han inte litade mer på sig själv, han kunde faktiskt ha varit en riktigt bra president.

Alla talar skit om Nixon pga. Watergate, och det finns förstås ingen excuse för det. Men han är en av det smartaste och mest pålästa och erfarna presidenterna i USAs historia. Det löns att kolla allt vad han faktiskt fick till stånd, med början från åtta år som Eisenhower's vicepresident. Nixon's problem var att han trots sin bakgrund som kväkare kommit fram till att "något måste göras" för USAs bästa, till vilket pris som helst. Och att han var den enda logiska kandidaten. Den inställningen var grunden till hans egen undergång, via Watergate. När det gäller resultat som vice och president var Nixon rätt bra, dock, också om han var småsint och misstänksam och tyckte om att snacka skit om andra. Det är inte många som kommer ihåg att han till slut avgick för att det kunde bevisas att han ljög om vad han visste (inte för att han var skyldig till själva Watergate-inbrottet).

Reagan var en politisk nolla men den skådis USA just då behövde, och han spelade rollen som president med bravur. Som president var Reagan, objektivt sett, medioker. Men han delade upp admnistrationen mellan sig själv och proffsen, så att de gjorde policyn och han tog rampljuset. Reagan var själv engagerad sedan unga år, men som demokrat (han beundarade Roosevelt). Det svängde när kommunistfebern slog till, Reagan var bl.a. övertygad om att Hollywood var full med kommunister. Reagan's största svaghet var att han aldrig riktigt fattade hur ekonomi funkar. Kalifornia hade ekonomiska problem när han var guvernör och han ökade USA's statsskuld mer än någon annan president (indexjusterat) med sin "Reaganomics". Med tanke på hur eftervärlden ser på Reagan så var han, trots allt, sannolikt den politiskt skickligaste republikanska presidenten, åtminstone efter WW2.

Men alla ovanstående arbetade hela tiden för att ENA amerikanerna, det var aldrig ens på tapeten att man skulle kunna kalla andra amerikaner för "fiender". Utrikespolitiskt var USAs ställning i stort sett helig. Ingen av dem skulle ha kommit på tanken att börja peka ut Kanada, Mexiko och Europa som "hot". Eller att svika ett avtal USA skrivit under. Att åka fast för att ljuga var också out, eftersom det ansågs försvaga presidentämbetet och därmed hela landet.

Men nu vill amerikanerna inte ha sån presidenter mer, så då får de stå sitt kast.
Citera
2025-03-07, 19:52
Medlem
Citat:
så varför panik?
Många skräms av förändringar.
Citera
2025-03-07, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det handlar om det han lyckas förstöra under tiden - just nu 80 års allians över Atlanten
Det har aldrig varit någon allians. USA har knullat alla i röven hela tiden och sminkat det som en allians. Det har hela tiden handlat om att försvaga Europa. Game of thrones.
Citera
2025-03-07, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Dubbla måttstockar med Israel vs Ukraina.
Jag är rätt säker på att det kommer en överraskning ang Israel/Netanyahu så småningom.

Citat:
Samt likheter med Putins oligarksystem där Trump kopierar rakt av Rysslands system.
Oligarksystemet är ju det som fanns under Biden med siliconvalley. Techoligarkerna var på god väg att ta över USA helt innan Trump satte stopp.
Citera
2025-03-07, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Kommer inte att ske, Trump blev vald för att han var en rik kändis. Kroppsaktivisten Vance är en nolla i det avseendet.
En så ointelligent analys är till stor del anledningen till att Trump vann. Det är därför demokraterna är helt körda nu, de tänker som du. Du har en total oförståelse för människorna som röstat mot demokraterna. Man sa ofta att folk röstade mot Trump i förra valet, inte för Biden. Denna gången var det i ännu större utsträckning att man röstade mot demokraterna. Folket är trötta på krig och ert eviga tjat om att skära kukar av småbarn.

Jag hoppas att Tulsi Gabbard blir USAs första kvinnliga president nästa val.
Citera
2025-03-07, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Trump har egentligen bara accelererat en utveckling som redan var på väg. USA är på väg att vända sig inåt. Man har gjort sig självförsörjande på olja och håller på att bygga upp sin industri igen. Det här tullvansinnet har dock skadat USA ordentligt. Saker och ting måste vara stabila för att investerare ska känna sig trygga men Trump skapar mest osäkerhet. Det är olika dramatiska bud från en dag till en annan.
Det blir lite nervöst när man börjar såga ner staten till en stubbe. Men det vänder sannolikt om 6-12 månader. Kolla på Argentina.

Om Trump lyckas så kommer Europa vara tvungna att göra likadant. Vi kommer behöva stympa EU och svenska staten till några procent av vad det är idag. Det är enda sättet att stabilisera ekonomin, för vi vet alla att den skuldekonomi som västländer använder sig av idag inte är hållbar i längden. Enda sättet att bli av med den risken och ta kontroll över ekonomin är att såga ner staten med motorsåg. En kontrollerad krasch. Om man inte gör en kontrollerad krasch så blir man utsatt för en okontrollerad krasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in