• 1
  • 2
2025-03-07, 04:20
Medlem
DamnDiddies avatar
Nån som har en aning om varför lagen är formad runt odling av växter på detta viset??

Man får odla Vallmo och Kaktus - bara man inte väljer att bli hög på dom, hehe - MEN vad är skillnaden, varför är det inte så med Cannabis??

Hur kommer detta sig?
Citera
2025-03-07, 04:54
Medlem
eldrattans avatar
Hur ofta ser du någon dricka te med mosad vallmo i eller käka upp en stor kaktusstång?
Citera
2025-03-07, 06:18
Medlem
InbilladGalenskaps avatar
Du får ju odla hampa. Inte riktigt samma sak antar jag men närliggande
Citera
2025-03-07, 06:46
Medlem
Det kanske är för att det är lättare att få till något narkotiskt verkningsbart av just cannabisplantan. Känns som att det är bökigare att få fram vallmosaften och sen förädla den.

Sen gammal vana kanske? Ovan är funderingar, inga belagda svar.
Citera
2025-03-07, 06:56
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InbilladGalenskap
Du får ju odla hampa. Inte riktigt samma sak antar jag men närliggande

Det får han inte alls. Åtminstone inte bara sådär. Det krävs att man ansöker om gårdsstöd för odlingen hos Jordbruksverket och får tillåtelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Det kanske är för att det är lättare att få till något narkotiskt verkningsbart av just cannabisplantan. Känns som att det är bökigare att få fram vallmosaften och sen förädla den.

Sen gammal vana kanske? Ovan är funderingar, inga belagda svar.

Kärringarna hade blivit galna om den vackra vallmon blev förbjuden. Det är en folkkär blomma som pryder var och vartannan villatomt.

Frökapslarna är bara att äta färska. Ger ett jävligt långt rus, en rejäl dos känns av uppemot ett dygn.

Men det hade inte varit praktiskt möjligt att göra vallmon olaglig.
Citera
2025-03-07, 07:03
Medlem
underhuggarens avatar
Bomulls lobbyister dödade hela hampa industrin genom att kriminalisera Cannabis!

Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Nån som har en aning om varför lagen är formad runt odling av växter på detta viset??

Man får odla Vallmo och Kaktus - bara man inte väljer att bli hög på dom, hehe - MEN vad är skillnaden, varför är det inte så med Cannabis??

Hur kommer detta sig?
Citera
2025-03-07, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Det får han inte alls. Åtminstone inte bara sådär. Det krävs att man ansöker om gårdsstöd för odlingen hos Jordbruksverket och får tillåtelse.

Kärringarna hade blivit galna om den vackra vallmon blev förbjuden. Det är en folkkär blomma som pryder var och vartannan villatomt.

Frökapslarna är bara att äta färska. Ger ett jävligt långt rus, en rejäl dos känns av uppemot ett dygn.

Men det hade inte varit praktiskt möjligt att göra vallmon olaglig.

Precis som toppisen men hade kunnat vara olagligt att plocka dom.
Citera
2025-03-07, 07:12
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix

Grejen med vallmo är ju att man ofta använder frökapslarna, både torkade och färska, i diverse blomsterarrangemang och dekorationer. Och fröna till bakning.

Det är först när kapseln/växten förbereds för förtäring som det blir narkotikabrott. Eller om man snittar kapseln för opium, så klart.
Citera
2025-03-07, 11:12
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Hur ofta ser du någon dricka te med mosad vallmo i eller käka upp en stor kaktusstång?

Inte ofta jag sett nån annan göra det, men jag har i alla fall gjort bägge själv.
Det finns odlingsguider för bägge här på forumet.
Citera
2025-03-07, 11:15
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
I Sverige är det olagligt att konsumera narkotika oavsett, i Finland kan man komma undan med att äta dem direkt från marken, om man plockar dem blir det innehav. Vilket det blir i sverige också om du plockar dem.
Citera
2025-03-07, 11:28
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Inte ofta jag sett nån annan göra det, men jag har i alla fall gjort bägge själv.
Det finns odlingsguider för bägge här på forumet.

Det är även kulturellt. Vallmo har odlats och används i många avseenden i Sverige. Vad kommer till kaktusen så är det inte något större problem om en och annan insatt käkar upp en kaktusstång en gång om året typ.

Det är inte direkt så att jag et al. hade köpt en icapåse med khat och börjat tugga som en get om det skulle bli lagligt här. Däremot skulle nog en icke integrerad minoritet blivit överlyckliga.
Citera
2025-03-07, 11:30
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Drogodling och drogtillverkning --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera