2025-03-07, 12:26
Medlem
Jag får känslan rent övergripande från detta mästerskap att ryggar är extremt viktiga. Bara de extremt starka med bra skidor som har kunnat täppa igen luckor. Jonna är en sådan typisk hängåkare, har hon inte ryggen på Norskan så spelar det mindre roll att hon rent kapacitetsmässigt är nivån bättre. Och jag tror inte att Frida och Ebba kan täppa igen luckor på Slind och Johaug. Allt kan avgöras på första.
Citera
2025-03-07, 12:26
Avstängd
Varför ramlar etablerade..som etablerade åkare..svenska åkare? Tappar bindning..

Linn Svahn
Jens Burman
Jonna Sundling
Johanna Hagström
Truls Gisselman
Oskar Svensson

Ebba tappade säkert guldet i stafetten i VM 2023 pga att ramla/byta stavar..

Maja/Jonna i VM 2019..

Detta har pågått länge..och vi har förlorat många medaljer på detta. Som ett vuxendagis.
Senast redigerad av Ferrytale 2025-03-07 kl. 12:47.
Citera
2025-03-07, 12:27
Medlem
amiliasharborstes avatar
Någon mer som mår fysiskt dåligt? 😆
Citera
2025-03-07, 12:28
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Finn eran inre Janne Andersson! Då är då nu är nu!
Citera
2025-03-07, 12:30
Medlem
GrandCanyons avatar
Ingen som kan förklara, eller har någon teori om VARFÖR de tagit ut Ribom, och inte Ilar? Förutom att Byström är en norsk mullvad då.
Citera
2025-03-07, 12:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Som utomstående är jag förvånad att Sverige väljer Ribom framom Ilar. Är inte detta en miss?
Citera
2025-03-07, 12:32
Medlem
När dagens stafett är över så ser jag fram emot alla experters då träffsäkra analyser.

Jag räknade ut Diggins häromdagen och tänker inte göra samma misstag idag.
Laukli är snabb uppför och Brennan kan va riktigt bra vissa stunder. Så drar till med att dom är en utmanare till guldet.

Vi minns ju alla hypen mellan 2019 och 21 så tänker dämpa mina förväntningar på Sverige en smula trots fina prestationer bl.a av Ribom, så här långt in i mästerskapet.
Men dagens ledord får ändå vara att om Truls kan gå med Valnes då kan Ribom tamejfan gå med Weng.
Weng är framförallt en bra hängåkare. Visst kommer hon försöka gå loss, men ser inte några större svårigheter för dom andra toppnationerna att haka på skapligt.
Även om det tidigare visat sig vara en norsk-svensk kamp så är stafett stafett.

Frida är dagens, på papperet svagaste länk. Kan gå precis hur som helst, men tror ändå att hon håller ihop det, men om det är nåt som strular för Sverige så är det mest troligt på denna sträcka.

Ebba har stabiliteten som Frida många gånger saknar, inte särskilt orolig och vore kul om hon gick vinnande ur ännu en fight mot Johaug.
Kan dock bli svårt för Ebba att gå ikapp Johaug om Johaug fått för stort försprång. Så tänk på det, Frida.
Det som talar emot Ebbas fördel är väl hennes medvind för tillfället och att hon inte är helt fokuserad.

Jonna på sista.
Varför inte Ebba på sista?
Jonna hade kunnat ställa av Johaug i backen och skicka ut Ebba i fin ledning på en sista sträcka. Det ser jag som ett starkt alternativ till dagens uppställning.
Det spelar kanske inte så stor roll, Jonna har visat på fina upphämtningar förr, men Johaug kan dessvärre få ett för stort försprång. Så tänk på det, Frida.
Ah, det är inte jag som är experten eller laguttagare.

Schweiz får väl anses som utmanare igen, men frågan är om dom håller hela vägen.
Italien likaså, där dom ändå va kvalsnabbast på sprintstafetten, även om det inte säger särskilt mycket.
När det gäller Finland och Tyskland så kan dom säkert vara med och slåss däruppe. Tyskland knappa favoriter, påstår jag just nu.
Förväntar mig faktiskt lite mer från dom båda.

Heja Norge!
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Jag får känslan rent övergripande från detta mästerskap att ryggar är extremt viktiga. Bara de extremt starka med bra skidor som har kunnat täppa igen luckor. Jonna är en sådan typisk hängåkare, har hon inte ryggen på Norskan så spelar det mindre roll att hon rent kapacitetsmässigt är nivån bättre. Och jag tror inte att Frida och Ebba kan täppa igen luckor på Slind och Johaug. Allt kan avgöras på första.

Exakt! Det är bara att kolla tillbaka. Att tappa sekunder är livsfarligt. Trodde Byström lärt sig efter samma misstag 3 stafetter på raken.

1. Sekunder tappas på de klassiska sträckorna.
2. Svårare att hänga på de klassiska sträckorna.
3. Det är lättare att åka i ledning än att hämta upp tappad tid.

Därför skall man aldrig bjuda in motståndare genom att de kan skapa tid på en första sträcka.
Citera
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiliasharborste
Någon mer som mår fysiskt dåligt? 😆

Lite is i buken har man allt!
Citera
2025-03-07, 12:34
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
OS 2022 när Sverige kör sämsta kortet på 1:a sträcka.

Maja tappar 15 s. Ebba och Frida jagar och jagar..Frida växlar 35 s efter..efter 3 sträckor..Jonna tokrusar första km..är i mål 20 s efter Ryssland .orkar inte slå Finland i en spurt.Man skall aldrig hamna i underläge.

https://youtube.com/clip/UgkxQvZeCsj..._W_hED5AJWGTFI
Det är det scenariot jag är rädd för, att Frida tror hon ska bli hjältinna och därmed blir den svagaste länken, hade Frida kört smartare hade det kunnat sluta med guld
Citera
2025-03-07, 12:36
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Exakt! Det är bara att kolla tillbaka. Att tappa sekunder är livsfarligt. Trodde Byström lärt sig efter samma misstag 3 stafetter på raken.

1. Sekunder tappas på de klassiska sträckorna.
2. Svårare att hänga på de klassiska sträckorna.
3. Det är lättare att åka i ledning än att hämta upp tappad tid.

Därför skall man aldrig bjuda in motståndare genom att de kan skapa tid på en första sträcka.
Det är normalt sett lättare att hänga i klassiskt än i fristil, dvs större fördel ligga bakom, men möjligt du menar att de klassiska banorna är tuffare än fristklsbanorna den här gången
Citera
2025-03-07, 12:36
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania

Weng är ju hängåkaren nummer ett men nu måste hon sätta upp tempot på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in