2025-03-10, 18:46
Vad är det för fråga och uttalande från Macron. Macrons utsagor får stå honom. Det är hans värld och verklighet men inte vår andras. Vad han säger struntar åtminstone jag i. Vi har för sjutton annat att tänka på. Vi lever ett liv här va... Också kommer en spoling och påstår att vi ska lyssna.
Citera
2025-03-10, 19:01
Avstängd
De som vill att vi ska skicka unga svenskar att dö för en gränstvist mellan två slaviska nationer i stället för att skydda Sverige från massinvandringen och den skenande kriminaliteten är landsförrädare.
Citera
2025-03-10, 19:14
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikRodskagg
De som vill att vi ska skicka unga svenskar att dö för en gränstvist mellan två slaviska nationer i stället för att skydda Sverige från massinvandringen och den skenande kriminaliteten är landsförrädare.

Japp.

Sverige skulle aldrig gått med i Nato utan förblivit Neutralt. Det faktum att just Sverige var neutralt
blev en stabiliserande effekt när dåvarande Sovjet och Väst (Nato) redde ut
olika "incidenter" b.la i Horsfjärden -82. + mycket annat!

Sverige på den tiden hade oerhörd respekt, både från Sovjet och USA + övriga Nato.
Citera
2025-03-10, 20:17
Medlem
Tror fan det eftersom Putin gjort så gott han kunnat i arbetet att avskaffa den..
Citat:
Ryssland har fortfarande en bra bit kvar till det vi menar med demokrati.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jo då har hört otaliga gånger att det är "ryssen som kommer", och visst fanns det viss sanning i det då.
När jag gjorde min militärutbildning var det fortfarande Sovjet.
Ett land jag då inte ens ville ta i med tång...
Sedan kom Goratjov glasnost, perestrojkan kollapsen, sen kom Putin.
Och jag har även hunnit få förmånen att följa med en nära vän till Ryssland där han arbetade för ett svenskt företag under delar av året.
Ryssland har fortfarande en bra bit kvar till det vi menar med demokrati.

Jag har av egenintresse följt utvecklingen. Och Ryssland är inte felfria. Men man släppte baltländerna vilka idag är medlemmar både i EU och Nato.
Det påhittade "hotet" från Ryssland är nog det som retar mig mest.
Och det har heller aldrig bevisats något allvarligg hot. Ev. har Ryssland tappat förtroendet för Sverige lite mer sedan vi odemokratiskt skyndsamt gick med i Nato. Vad vi ska där att göra idag förstår jag inte?

Men konflikten i Ukraina skiljer sig på många sätt om man följer utvecklingen i Ukraina efter utropandet om egen nation 1991.
Jag har skrivit "spaltmeter" om det tidigare här. Det är bara att läsa min historik.
Jag är varken "Putinist" eller "rysstroll".
Men rätt ska vara rätt, vilket det inte är i den här konflikten.
Och jag har otroligt svårt att förstå hur EU skulle kunna vända konflikten till fred?
Provokation och ensidig propaganda där man dessutom kväver meningsmotståndare i stället för att ta diskussionen har aldrig, och kommer aldrig sluta väl.
Citera
2025-03-10, 20:21
Medlem
Henselons avatar
Nästa krig blir inget krig i konventionell mening,
tanks, artilleri, drönare, osv.

Man kommer gå till Kärnvapen direkt!

Om inte detta lugnar ner sig snart, är risken stor för ett överhängande "all out" kärnvapenkrig
och där inga "vinnare" kommer existera.
Citera
2025-03-10, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det kommer att bli ett krig av den enkla anledning att moskvastaten går på knäna. De är svaga nu och där finns en chans att en gång för alla krossa moskvastaten och gör den liten.

Isåfall skulle Europa bli av med en av sina värsta fiender som hotat Europa i många generationer.

Ryssland kommer liksom Sovjet gjorde att implodera inom max ca 2 år ifall ryssarna inte snarast går med på eldupphör och fredsförhandlingar.
Citera
2025-03-10, 20:33
Medlem
Henselons avatar
"Isåfall skulle Europa bli av med en av sina värsta fiender som hotat Europa i många generationer".

Vem har hotat vem egentligen?

Ock tillika Anfallit Ryssland??

Sveriges Karl den 12é?
Frankrikes Napoleon Bonaparte?
Tysklands Adolf Hitler?

Ja, alla dessa länder/kungar har anfallit Ryssland!
Senast redigerad av Henselon 2025-03-10 kl. 20:44.
Citera
2025-03-10, 21:18
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Ryssland kommer liksom Sovjet gjorde att implodera inom max ca 2 år ifall ryssarna inte snarast går med på eldupphör och fredsförhandlingar.
Äkta clownhotsförutsägelse.
Citera
2025-03-10, 21:31
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, det är liksom det där "Ivan can't fight"-tänket, understött av generationer av Hollywoodfilmer oh korttänkt historieskrivning, som fick även dagens neo-cons att tro att det skulle vare en enkle match att slå ut Ryssland. Vilket uppenbarligen även regeringen i Kiev gick på.
Kan ryssarna slåss menar du? Vilket skämt. Efter tre år av att slå på en mycket mindre så skickar dom nordkoreaner både för att kriga och skicka ammo och ändå händer det inte så mycket.

Ödelägga kan dom. Sig själva och andra.
Citera
2025-03-10, 21:52
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Kan ryssarna slåss menar du? Vilket skämt. Efter tre år av att slå på en mycket mindre så skickar dom nordkoreaner både för att kriga och skicka ammo och ändå händer det inte så mycket.

Ödelägga kan dom. Sig själva och andra.

För fan:
Bara lägg ner. Ryssland har blivit attackerat sedan 1700-talet ända fram till 1943.
av andra Europeiska länder.

De sträckte ut en hand och försåg EU med billig energi via pipelinen men vad fick dom tillbaka???
Vad i helvete är detta????
Citera
2025-03-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Tror fan det eftersom Putin gjort så gott han kunnat i arbetet att avskaffa den..
Om du lägger bort fin personliga åsikt om Putin..och istället jämför hur det var när Putin tillträdde år 2000 har det hänt en hel del i Ryssland.
De har en bit kvar, men trots allt betydligt bättre ekonomi med tillväxt varje år, t.o.m nu under konflikten med Ukraina.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...Vj1qcxO-gazI1Q

https://www.google.com/url?sa=t&sour...AksrlLrBPGpOKe
Citera
2025-03-10, 22:26
Medlem
Ja det har blivit en totalitär diktatur utan fria val. Endast en idiot skulle motsätta sig det.
Varför bifogar du två artiklar med över tio år på nacken?
Att de skulle ha tillväxt kan ju diskuteras, den hyperinflation som råder tyder ju knappast på sunda finanser..
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Om du lägger bort fin personliga åsikt om Putin..och istället jämför hur det var när Putin tillträdde år 2000 har det hänt en hel del i Ryssland.
De har en bit kvar, men trots allt betydligt bättre ekonomi med tillväxt varje år, t.o.m nu under konflikten med Ukraina.

https://www.google.com/url?sa=t&sour...Vj1qcxO-gazI1Q

https://www.google.com/url?sa=t&sour...AksrlLrBPGpOKe
Senast redigerad av Nanteq 2025-03-10 kl. 22:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in