• 1
  • 2
2025-03-06, 00:35
Medlem
Rubriken säger det mesta!

Hur ska vi egentligen ha det i världen?

När jag var barn så var alla leksaker "made in hong kong" och kolla vad som hände med Hong kong!

Kolla vad som står på all eran teknik och kläder nästan!

Om jag köper en vanlig enkel vit skjorta på HM som det står "Made in Sweden" Vad skulle den kosta då?

Frågan ställs nu på sin spets när Donald Trump är i farten!

Åsikter?
Senast redigerad av Mistyarrow 2025-03-06 kl. 00:43.
Citera
2025-03-06, 00:42
Medlem
TordesPungs avatar
Vilken är din fråga som ställs på sin spets?
Citera
2025-03-06, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Vilken är din fråga som ställs på sin spets?

Ska vi ha ha produktionen och jobben i sverige eller kina?

Om vi lägger allt i kina kommer vi få börja sälja lotter till varandra snart!

Men produktion av lotter går väl lägga i kina också...
Citera
2025-03-06, 00:53
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Nu kommer jag inte vara elak mot dig!

Vi ska ha produktionen av väldigt mycket bla grödor och kött även av högteknologiska saker som vi är väldigt duktiga på ( SaaB )

Kina tex är extremt duktiga på att få fram komponenter till ett väldigt bra pris, pengar styr!
Citera
2025-03-06, 00:54
Medlem
JustTrollings avatar
Vad fan har du rökt?

Inte ens du själv förstår vad du menar.

Kina är ett av världens största länder. 1,4 miljarder människor. Självklart är mång saker tillverkade där.

En skjorta kan du köpa från mängder av länder.
Citera
2025-03-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Vad fan har du rökt?

Inte ens du själv förstår vad du menar.

Kina är ett av världens största länder. 1,4 miljarder människor. Självklart är mång saker tillverkade där.

En skjorta kan du köpa från mängder av länder.

Jag har inte rökt nåt alls men det är vad tråden handlar om!

Vi kan ju börja med att jämföra vad en vanlig vit skjorta gjord i sverige skulle kosta idag!
Citera
2025-03-06, 01:01
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Jag har inte rökt nåt alls men det är vad tråden handlar om!

Vi kan ju börja med att jämföra vad en vanlig vit skjorta gjord i sverige skulle kosta idag!
Varför i hela helvete skulle du göra en skjorta i Sverige när den kan göras till en mycket lägre kostnad i något annat land?

Varför upplåta miljontals svenskar åt att tillverka enkla konsumentprodukter som kan tillverkas mycket billigare i något annat land när svenskar kan ägna sig åt att göra något som är mer värdeskapande än att sy en jävla skjorta?
Citera
2025-03-06, 01:27
Medlem
Citat:
Varför i hela helvete skulle du göra en skjorta i Sverige när den kan göras till en mycket lägre kostnad i något annat land?

Just det problemet har USA!

Arbetslösheten kommer gå sky high snart!
Citera
2025-03-06, 01:40
Medlem
Citat:
Rubriken säger det mesta!

Hur ska vi egentligen ha det i världen?

När jag var barn så var alla leksaker "made in hong kong" och kolla vad som hände med Hong kong!

Kolla vad som står på all eran teknik och kläder nästan!

Om jag köper en vanlig enkel vit skjorta på HM som det står "Made in Sweden" Vad skulle den kosta då?

Frågan ställs nu på sin spets när Donald Trump är i farten!

Åsikter?

Vi skulle ha levande städer med massor av jobb och konsumtion även i mindre städer som helt dött ut pga av att snålsvenskar bara handlar på kinesvaruhus som biltema och ikea,dollarstore,ö&b ullared osv.

De har snedvridit konkurrensen totalt och fuldumpat priserna med sina kemikaliefyllda asiatiska varor så att alla europeiska och svenska fabriker och orter dött ut totalt.

Svensken bryr sig inte om att grannen har jobb utan köper billiga kinesdäck oavsett om grannen olle och nisse blir arbetslösa och får leva på bidrag som folk får betala genom skattsedeln och mindre konsumtion=mindre jobb igen.

Nu har made in europe blivit mer exklusivt då det bara finns några fabriker kvar i tyskland och då går priset upp självklart men såfort man börjar tillverka allt i europa igen så går priserna ner något pga högre konkurrens och har ma normala inte för höga skatter på europeiska varor så är det stor win win för alla.

Citat:

Tyvärr har fulgubbar som driver företag som biltema,ikea,dollarsstore,ullared snedvridit konkurrensen som sagt ovan och vi har ingen tillverkningsindustri kvar.

Vi får importera allt och vid lågkonjunktur ligger vi riktigt illa till.

Företagsägarna till de stora bolagen kommer alltid klara sig men eftersom alla småföretag är utkonkurrerade så blir det massarbetslöshet och misär i landet.

Vi har bara kronraset att tacka för lite extra jobb där vi snott jobb och pengar från norge danmark,finland tillfälligt osv.

Men nu har även de sista företagen sålts till utländska ägare så en stor del av vinsten går direkt ut ur landet och resten går till bankmaffian so skapat arbetslöshet med att lura idioter att betala med kort och swish så de kunde sparka all personal och kontor(+alla andra som blev arbetslösa i onödan då kontanter skapar extremt mycket jobb vilket kort inte gör)

175 miljarder kronor varje år snor 4 banker i sverige från folket med lufttjänster och trycka nya pengar genom ett knapptryck och skapa inflation och kollapsa kronan ännu mer och skapa ny låneslavar. Pengar man kunde betalt av statsskulden på.

Företag som volvo tillverkas visserligen i sverige än så länge men med utländska ägare byter man ut alla komponenter och innehåll från svensk tillverkning och europeisk till kinesisk så vi blir ännu fattigare.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-06 kl. 01:47.
Citera
2025-03-06, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Varför upplåta miljontals svenskar åt att tillverka enkla konsumentprodukter som kan tillverkas mycket billigare i något annat land när svenskar kan ägna sig åt att göra något som är mer värdeskapande än att sy en jävla skjorta?

Jag har också funderat på den frågan,i flera år.
Massa saker blev billigare att köpa när vi började handla från Kina för längesedan.
Nackdelen var ju att våra jobb samtidigt försvann dit.
Om jag köpt samma/ lika mycket saker av dom Kina importerade som jag har råd att köpa idag för säg 50år sedan hade inte lönen räckt till mer än max hälften.
Prylar på den tiden kostade säkert mer än dubbla priset än idag.
Ta tex Tv,elektronikvaror,vitvaror, verktyg, allt i princip.
Köpte en slipmaskin början 80 talet för 500kr, idag kostar den inte mera, snarare lite mindre.
Om vi skulle köpa enbart Sverige,Europa tillverkade saker skulle vi ha väldigt dålig köpkraft. Vi skulle nog behöva höja lönen med 2-300% för att kunna leva/handla likadant som vi gör idag.
Var det värt att vissa blev arbetslösa, att staten förlorade skatter osv.
På den tiden klagade många,sa vi högg oss själva i ryggen, vi valde att offra jobben för att kunna handla billigare saker.
Citera
2025-03-06, 01:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Efter många år så kastade min Electrolux elvisp (Made in Sweden) kökshandduken.
2024 köpte jag en ny Electrolux elvisp. Made in China!
-Men den var billig, typ 199;- på Amazon. Den gamla tror jag kostade 300 på 80-talet, om jag minns rätt. Räknar man på inflationen, kostade den på 80-talet minst 1000;- i 2024 penningvärde.
Citera
2025-03-06, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag har också funderat på den frågan,i flera år.
Massa saker blev billigare att köpa när vi började handla från Kina för längesedan.
Nackdelen var ju att våra jobb samtidigt försvann dit.
Om jag köpt samma/ lika mycket saker av dom Kina importerade som jag har råd att köpa idag för säg 50år sedan hade inte lönen räckt till mer än max hälften.
Prylar på den tiden kostade säkert mer än dubbla priset än idag.
Ta tex Tv,elektronikvaror,vitvaror, verktyg, allt i princip.
Köpte en slipmaskin början 80 talet för 500kr, idag kostar den inte mera, snarare lite mindre.
Om vi skulle köpa enbart Sverige,Europa tillverkade saker skulle vi ha väldigt dålig köpkraft. Vi skulle nog behöva höja lönen med 2-300% för att kunna leva/handla likadant som vi gör idag.
Var det värt att vissa blev arbetslösa, att staten förlorade skatter osv.
På den tiden klagade många,sa vi högg oss själva i ryggen, vi valde att offra jobben för att kunna handla billigare saker.

Bara det att de sakerna som tillverkades i europa håller 2 till 3 gånger längre än kinaskräp där man dessutom förgiftar sig självmed kemikalierna de innehåller och får köpa mediciner senare vilket blir dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Efter många år så kastade min Electrolux elvisp (Made in Sweden) kökshandduken.
2024 köpte jag en ny Electrolux elvisp. Made in China!
-Men den var billig, typ 199;- på Amazon. Den gamla tror jag kostade 300 på 80-talet, om jag minns rätt. Räknar man på inflationen, kostade den på 80-talet minst 1000;- i 2024 penningvärde.

Håller 2 till 3 gånger längre än dagens skräp men säg dubbelt så lång tid så det motsvarar kanske 500 kr cirka.

Räknar du per år så är det cirka 13kr extra per år för vispen för at behålla jobben här och slippa få massa kemikalieskräp som gör att du får äta mediciner tidigare i livet eller får cancer osv.

Dessa småpengar man räknar på sällanköpsvaror man ska använda halva livet är ingenting jämfört mot när folk går och köper kaffe för 39kronor eller en semla för 50kronor på stan eller köper en drink eller en pizza som kostar 15 till 20spänn att göra hemma för 150kronor.
Senast redigerad av Blatteman 2025-03-06 kl. 02:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in