2025-03-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Låter jobbigt att ha koll på allt. Hur gör du i sådana fall där produkten kanske är paketerad i ett EU-land men varan är importerad från USA och säljs under EU-märke? Tex sockret i en tårta du köper är amerikanskt eller plasten runt omslaget är amerikanskt? Eller du köper ett bord på IKEA och färgen på bordet är amerikansktillverkad? Jag tycker det är löjligt att hålla på såhär och leder inte till någonting. Nästa vänsterhysteri som vanligt som är över lika snabbt som den uppstod. Bygger man sitt liv på trender så har man inte mycket till liv.
Om du inte köper halvfabrikat och billig skit kan du ganska enkelt undvika usa. Trams att det skulle vara svårt.

När det gäller komponenter till datorer kan man behöva jobba lite, men det borde absolut gå det med.

USA är väl i princip som Kina, ett skitland när det gäller kvalitet. Kan du betala eller lösa saker på egen hand så är du snabbt kvitt eländet.
Citera
2025-03-06, 21:31
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Den fullständiga bojkottningen av USA som land har börjat. Genomstruket skall man sluta använda till förmån för det som inte är genomstruket. Allt som jag skriver har jag redan genomfört i mitt egna liv. Tror folk det är genomförbart?

Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Kexchoklad
Lindt

Kommer fortsätta fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. 90% av sakerna som folk skrek om förra gången var redan borta från mitt liv så jokes on you Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv: https://european-alternatives.eu/

Tack för inköpslistan.
Citera
2025-03-06, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Varför gör du detta?
För den goda sakens skull
Citera
2025-03-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Du glömde ta bort bokstäverna U S A från ditt tangentbord.
Det för man först när man kapat alla banden
Citera
2025-03-06, 21:51
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Bojkott spelar enormt stor roll. Det är en av de mest effektiva åtgärderna man kan göra.

Om du inte tror mig kan du fråga Tesla.
Tesla som exempel är gammal skåpsmat, har redan diskuterats flera gånger i tråden.
Man kan lugnt sitta ner i båten, alla ilskna muppar kommer snart handla saker även av självaste Putin, för i slutändan bryr sig folk om sig själva och deras egna.
Ingen, varken i Sverige eller Europa kommer orka betala massa mer för att kunna stoltsera med att vara någon typ av moder Teresa.
Citera
2025-03-06, 22:43
Medlem
ViperVens avatar
Fullständigt omöjlig uppgift.

Glhf.
Citera
2025-03-06, 23:03
Medlem
MyJustices avatar
Handla på Lidl eller konsum
Så slipper du många US produkter
Citera
2025-03-06, 23:23
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Om du inte köper halvfabrikat och billig skit kan du ganska enkelt undvika usa. Trams att det skulle vara svårt.

När det gäller komponenter till datorer kan man behöva jobba lite, men det borde absolut gå det med.

USA är väl i princip som Kina, ett skitland när det gäller kvalitet. Kan du betala eller lösa saker på egen hand så är du snabbt kvitt eländet.

Exakt, är redan en god bit på vägen.

Det är framförallt USAs big tecg monopol man måste rotera ut från först av allt.
Citera
2025-03-06, 23:53
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Den fullständiga bojkottningen av USA som land har börjat. Genomstruket skall man sluta använda till förmån för det som inte är genomstruket. Allt som jag skriver har jag redan genomfört i mitt egna liv. Tror folk det är genomförbart?

Lista:

Tech & IT
OS
W̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶
Ubuntu
Pop!_OS
LinuxMint

Email
g̶m̶a̶i̶l̶
h̶o̶t̶m̶a̶i̶l̶
o̶u̶t̶l̶o̶o̶k̶
ProtonMail
TutaMail
Soverin

Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Kexchoklad
Lindt

Kommer fortsätta fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. 90% av sakerna som folk skrek om förra gången var redan borta från mitt liv så jokes on you Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv: https://european-alternatives.eu/
Vad är det jag har missat kring Max?
Citera
2025-03-07, 01:25
Medlem
IAmAnons avatar
Dock hanteras toppdomänerna .com, .net och .org av VeriSign som är ett amerikanskt bolag och tjänar grova pengar på dessa.

Sedan har du
DigiCert,
Entrust,
GlobalSign,
GoDaddy,
Google Trust Services
Amazon Trust Services
IdenTrust
Microsoft Trusted Root Program
Apple Root Certificate Program

Alla dessa amerikanska som hanterar till stor del av internets PKI

Sedan har du ju AWS, Azure, Google Cloud Platform, Oracle Cloud, IBM Cloud, Cloudflare, DigitalOcean och Linode som också är amerikanska hosting-providers där en väldigt stor del av internet hostas.

Sen kan du ju fortsätta att bojkotta
Cisco Networks,
Juniper Networks,
Arista Networks,
Extreme Networks,
Hewlett Packard,
Akamai,
Equinix,
Palo Alto Networks,
Fortinet,
Check Point Software Technologies,
Zscaler,
VMware,
Broadcom,
Silver Peak,
Versa Networks

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
INTERNET är inte amerikanskt. Fram till 2016 skulle man kunna hävda att Internet var amerikanskt. Men tidigare var ICANN* starkt knutet till USA:s regering, men 2016 överfördes mycket av kontrollen till en internationell styrmodell, där USA:s regering inte längre har direkt överhöghet. Detta ansågs som ett steg mot att göra ICANN mer globalt representativt och mindre beroende av USA:s inflytande.

*ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) är en icke-vinstdrivande organisation som ansvarar för att koordinera och hantera globala domännamnssystem (DNS) och IP-adresser. Detta inkluderar bland annat toppdomäner som .com, .org och .net. ICANN spelar en central roll i att säkerställa att Internet fungerar smidigt och att varje domännamn är unikt.

Internet har am rötter och USA har en stark ställning. Men den har minskat över tid.
Senast redigerad av IAmAnon 2025-03-07 kl. 01:45.
Citera
2025-03-07, 05:27
Medlem
Tror att störtdykningen av Tesla-försäljningen i många länder beror på att Trump/Musk agerar som talespersoner och nickedockor för Putin och att heilande Musk med liv och lust via storbildsskärmar gett järnet i rasistiska, och möjligen nazistiska, AfDs valrörelse.

Dvs konsumentmakt i sin prydno. Bojkotten mot Tesla kommer successivt att få allt större politiska effekter. Trumps politiska högra hand Musk, och även Trump, kommer att förstå budskapet folk vill skicka.
Senast redigerad av lont 2025-03-07 kl. 05:29.
Citera
2025-03-07, 05:43
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Naturligtvis en intressant vinkling, kan månntro tex stoppandet av usaid-överskottet smusslas in i Tesla
Nu när Tesla troligen kommer att bantas ner?
Ja just det, men jag hoppas verkligen att vi slipper se ny korruption fast från andra hållet. D.v.s. vi kommer alltid att ha korruption från alla håll men på nåt sätt vill jag tro att just sånt ska bli bättre med Trumpeten.

Det jag återkommer till är iaf nöjet att se så många bli så rädda när de ser hur fort det faktiskt kan gå att göra saker även inom politiken. Eller jaa, visst ja, det går ju även här hemma. Afghanamnestilagen behövde visst inte "utredas" i 2 år först
Hur dum är jag egentligen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in