Citat:
Ursprungligen postat av
Avaya
Fränder och landsmän,
Måste baka en tårta tills imorgon och tänkte göra en sockerkaka som själva "brödet" till tårtan.
Kruxet är att jag inte ha någon ugnsform eller brödform utan måste använda en dutch oven
Typ en sån här:
https://eu.skeppshult.com/en/noir/2-...-5-l-noir.html
Har testat googla men hittar bara hur man gör nån kaka i jutjärnspanna, vilket inte är samma sak.
Undrar om det kommer funka i en dutch oven? Samt om någon har tips på hur jag ska lyckas med sockerkakan i den samma.
Svar önskas skyndsamt.
Mvh
Du har alltså en ugn, men inte någon "vettig" form? Inte ens en stekpanna i gjutjärn eller en ugnsform i glas?
Om din dutch oven är väldigt djup och tung går det nog, men det blir en chansning. Kan locket fungera som bakform?
Hursom, pröva du enligt vanligt recept, men håll något lite lägre temperatur. Sedan beror ju gräddningstiden på hur tjock den ska bli, men ställ in allt i den varma ugnen och kolla jäsningen och färgen efter ca 25 min. och sedan var 5 min. tar den färg för fort, sänk tempen.När kanterna ser ut att börja släppa från formen kan du testa mitten med sticka.
Så skulle jag våga prova. Går det inte bra har du lärt dig något och har förhoppningsvis fler ägg hemma
Lycka till!