2025-03-05, 18:22
Medlem
Avayas avatar
Fränder och landsmän,

Måste baka en tårta tills imorgon och tänkte göra en sockerkaka som själva "brödet" till tårtan.
Kruxet är att jag inte ha någon ugnsform eller brödform utan måste använda en dutch oven

Typ en sån här:
https://eu.skeppshult.com/en/noir/2-...-5-l-noir.html

Har testat googla men hittar bara hur man gör nån kaka i jutjärnspanna, vilket inte är samma sak.

Undrar om det kommer funka i en dutch oven? Samt om någon har tips på hur jag ska lyckas med sockerkakan i den samma.

Svar önskas skyndsamt.
Mvh
Citera
2025-03-05, 18:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
Fränder och landsmän,

Måste baka en tårta tills imorgon och tänkte göra en sockerkaka som själva "brödet" till tårtan.
Kruxet är att jag inte ha någon ugnsform eller brödform utan måste använda en dutch oven

Typ en sån här:

Har testat googla men hittar bara hur man gör nån kaka i jutjärnspanna, vilket inte är samma sak.

Undrar om det kommer funka i en dutch oven? Samt om någon har tips på hur jag ska lyckas med sockerkakan i den samma.

Svar önskas skyndsamt.
Mvh
Jag vet tyvärr inte vad en "dutch oven" är, och din länk ger ingen hjälp.
Köp en sockerkaksform på närmsta Coop.
Citera
2025-03-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag vet tyvärr inte vad en "dutch oven" är, och din länk ger ingen hjälp.
Köp en sockerkaksform på närmsta Coop.

Ts måste trolla. "Dutch oven" är en benämning på när man fiser i sängen och drar täcket över huvudet på sin tjej/kille precis efteråt.
Citera
2025-03-05, 18:45
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Ts måste trolla. "Dutch oven" är en benämning på när man fiser i sängen och drar täcket över huvudet på sin tjej/kille precis efteråt.
Dutch Oven är också ett sätt att laga mat där man begraver en gjutjärnsgryta i exempelvis sand ihop med väldigt heta stenar för att tillaga mat under väldigt lång tid på låg värme.

https://pegsandpitches.co.uk/beech-e...mping-recipes/
Citera
2025-03-05, 18:53
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Gjutjärnsgryta heter det på svenska, tack!

Jag har en gjutjärnsgryta jag måste använda till min kaka och kan tyvärr inte "gå och handla på coop" då jag bor i en liten jävla by och närmsta affär ligger åt helvete långt bort
Det är väl bara att röra ihop ingredienserna och hälla smeten i grytan och så in med grytan i ugnen? Tillagningskärlet ska nog inte spela någon roll sålänge smeten är rätt och blir varm. Eller?
Citera
2025-03-05, 18:57
Medlem
Varför är inte gjutjärnsgryta samma sak Du vill ju ha en rund kaka Men har du ingen ugn heller så blir det ju lite mer pyssel
Citera
2025-03-05, 19:25
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen

Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Dutch oven??
Blir full i skratt.
Det är vad en engelskspråkig person säjer om denne fiser och drar upp täcket över huvudet på sin partner!

Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Det var vad jag också tänkte när jag läste rubriken

Trevligt att ni kan skratta åt en landsman i nöd

Sjukt nog har jag aldrig hört uttrycket dutch oven om fisar under täcket innan och ändå bott utomlands halva livet. Lär sig nått nytt varje dag 😁

Tänkte så klart på dessa magnifika köksredskap:
https://www.seriouseats.com/best-cas...uipment-review

Skiten åker snart in i ugnen. Rapporterar tillbaka hurvida det blev bra eller ej för framtida referenser, och så tråden kan arkiveras.
Citera
2025-03-05, 19:42
Medlem
Citat:
Fränder och landsmän,

Typ en sån här:

Svar önskas skyndsamt.
Mvh
Du har alltså en ugn, men inte någon "vettig" form? Inte ens en stekpanna i gjutjärn eller en ugnsform i glas?
Om din dutch oven är väldigt djup och tung går det nog, men det blir en chansning. Kan locket fungera som bakform?
Hursom, pröva du enligt vanligt recept, men håll något lite lägre temperatur. Sedan beror ju gräddningstiden på hur tjock den ska bli, men ställ in allt i den varma ugnen och kolla jäsningen och färgen efter ca 25 min. och sedan var 5 min. tar den färg för fort, sänk tempen.När kanterna ser ut att börja släppa från formen kan du testa mitten med sticka.
Så skulle jag våga prova. Går det inte bra har du lärt dig något och har förhoppningsvis fler ägg hemma
Lycka till!
Citera
2025-03-05, 19:55
Medlem
JustTrollings avatar
Länken leder ingenstans förutom till startsidan.

En "Dutch oven" är vanligtvis tillverkad av emaljerat gjutjärn (ECI), typ en Staub eller Le Creuset. Emaljen på dessa kan spricka om dom används i ugn och bör därför inte användas i ugn. Eftersom en ugn blir varmare än om dom används på en spis.

Är det en gryta i gjutjärn som inte är emaljerad så bör den fungera i ugn.

Föreslår oavsett att du köper en vanlig springform, dessa finns ju i större mataffärer.
Citera
2025-03-05, 20:43
Medlem
Avayas avatar
Vamos Avaya carajoo!!

Då vet vi att det går att göra en sockerkaka i gjutjärnsgryta.
Mjuk, saftig och förbannat god

https://postimg.cc/dLHFPNXb

Den ser mycket tråkigare ut på bilden men blev bra IRL.

@Mod kan låsa tråden
Citera
2025-03-05, 20:54
Moderator
Neksnors avatar
Om du måste använda gjutjärn så rekommenderar jag att klä insidan med bakplåtspapper. Fundera på hur du annars ska få loss kakan snyggt. Det kommer att bli veck på pappret vilket kommer att göra att kakans kanter kan se fula ut, men med lite tur kan du skära ut en lagom stor tårtbit med fina kanter,
Citera
2025-03-05, 21:43
Medlem
BigBusinesss avatar
Gå och låna en ordentlig form av grannen.

Tråden kan stängas nu.

Oj vad sen jag var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in