2025-03-05, 15:15
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag har haft sådana där blodiglar efter mig senaste veckan faktiskt.
Edu trading kallar dom sig.
Ringer och ringer även fast jag säger inte intresserad och lägger på direkt.
Och dom verkar vara svenskar.

Dom som blir lurade är folk som inte kan säga nej.
Jag har själv lätt för det, då jag älskar att förnedra och driva med folk.
Det bästa man kan göra är att uppehålla dem så länge som möjligt. Låtsas att man är helt med på vad de vill att man ska göra, men att det är något som hindrar. Att datorn hänger sig så man måste starta om den hela tiden. Eller att telefonen är nästan urladdad och man måste leta efter sin laddare. Sedan lägger man telefonen och går och gör något annat.
Citera
2025-03-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vi kan väl göra som Trump. Lägg 50% tull på all import från Georgien tills de slutar med bedrägerierna.

Har de ens något av värde att sälja eller exportera förutom kriminalitet, bedrägerier och korruption?

Tycker folk kan svara dessa fanstyg och bara vara tysta, eller driva dessa till vansinne med att trolla. Det kostar uppkopplingsavgift, plus att dessa scammers som jobbar där blir både uppretade och får extra mental ohälsa.
Citera
2025-03-05, 18:53
Medlem
Onanikrems avatar
Idioter som har sitt telefonnummer öppet och synligt, var 15 år sedan jag fanns på Hitta, Eniro osv. Då ringde jag över kopparlina med felia.

Hittar de dig inte kan de inte lura dig, eller jo.. Om det ringer någon från ett utlandsnummer då är det skojs, om den som ringer inte vet vem den söker, då är det skojs, om den som ringer vill man skall identifiera sig med Bank-Id, då är det skojs.
Citera
2025-03-05, 18:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred-For-Mankind
Har de ens något av värde att sälja eller exportera förutom kriminalitet, bedrägerier och korruption?

Tycker folk kan svara dessa fanstyg och bara vara tysta, eller driva dessa till vansinne med att trolla. Det kostar uppkopplingsavgift, plus att dessa scammers som jobbar där blir både uppretade och får extra mental ohälsa.
Man säger: -Vänta en sekund, lägger luren och går ut med hunden, går och skiter eller tar en liten runk.
Citera
2025-03-05, 20:04
Medlem
Korv-Bajss avatar
Nu har jag blivit riktigt trött på alla värdelösa Uppdrag Granskning produktioner.

En timme av
  • Snöflingor mot natthimmel
  • Bilder på hus
  • Avhuggna ljudklipp utan sammanhang
  • Screenshots som flimrar förbi utan förklaring
  • UG journalister som springer omkring på gator och vägar
  • UG journalister som springer i trappor
  • UG journalister som pratar i telefon
  • Fötter
  • Dörrar hos folk som inte vill prata
  • Drönarfilmer på bilar och vägar
  • Bluffoffer som pratar om hur det känns
  • Folk som kör och åker bil
  • Kaffekokning
  • Katter
  • Jenny Strömstedt
https://www.svtplay.se/video/eDmYoLL...rium/1-skammen

Varför kan man inte bara fokusera på fakta och visa vad bedrägerierna handlar om och hur dom går till?

Enda lösningen jag kan se är att man slår ihop SR:s "På minuten" med "Uppdrag Granskning"
så att Fredrik Lindström, Pia Johansson, David Batra och Eric Stern kan trycka på sina
knappar och bryta när UG avviker från ämnet, upprepar sig, eller fransar ut.

YouTube-kanalen "Scammer Payback" gör ju i princip det som Uppdrag Granskning borde göra.
https://www.youtube.com/@ScammerPayback/videos

YouTube är ju YouTube och man vet ju inte hur autentiskt eller stageat Scammer Payback är,
men oavsett det är ju sättet det presenteras på mycket bättre än Uppdrag Granskning.
Citera
2025-03-05, 21:36
Medlem
Vad är det för killar som sysslar med detta?
Citera
2025-03-05, 21:49
Medlem
Jag förstår inte varför inte Aftonbladet sätter stopp för det här. De använder ju Aftonbladets logga, rakt av. Aftonbladet äger ju loggan och har jurister, bara att kontakta Facebook och sätta stopp för bluffannonserna.
Citera
2025-03-05, 21:51
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatred-For-Mankind

Ännu enklare: vi slutar skicka en massa miljoner i bistånd till dem. 2023 fick de 230 miljoner. För helvete, det är inte klokt. De blåser svenska pensionärer på deras sista slantar samtidigt som vi skänker dem miljoner.

Slut med bistånd, visum för inresor för georgier och veto mot EU-medlemskap så länge bedrägerierna fortsätter är det minsta regeringen kan göra.
Citera
2025-03-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Idioter som har sitt telefonnummer öppet och synligt, var 15 år sedan jag fanns på Hitta, Eniro osv. Då ringde jag över kopparlina med felia.

Hittar de dig inte kan de inte lura dig, eller jo.. Om det ringer någon från ett utlandsnummer då är det skojs, om den som ringer inte vet vem den söker, då är det skojs, om den som ringer vill man skall identifiera sig med Bank-Id, då är det skojs.

Men varför kommentera på ett program man inte sett?
Dessa bedragare ringer inte på telefonnr de hittat på Eniro.

Jag tycker gott folk i tråden kan kolla på den innan de kommenterar, för den är välgjord och intressant. Lite sedvanlig snyftperspektiv som man kan spola förbi.

Men jag undrar ändå hur folk kan bli lurade av de reklamer man fick se. "Jenny Strömstedt: det här kan vara slutet", postat av ett okänt konto. Ingvar Kamprad om hur han tjänar pengar när han sover. Olof Lundh som påstås vara döende.
Alltså, har folk aldrig blivit lurade innan? Jag tycker inte det ser ett dugg seriöst ut de där "annonserna".
Citera
2025-03-05, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har aldrig blivit uppringd av sådana här callcenter företag flera gånger.
Bara att lägga på luren.

Fattar helt ärligt inte vem som går på något sådant.
Hur kan dom anses skickliga ?

Det är ju sånt uppenbart bedrägeri !

Själv har man erfarenheten av en arbetsintervju via ett telefonsamtal där parten tryckte igenom kostsamma "kurser" mot bakgrunden av mina framtida utlovade arbetsuppgifter. Gav uppringaren creed för hur skicklig svensk talare han var trots sin norska bakgrund och lade på luren.
Citera
2025-03-05, 22:22
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men varför kommentera på ett program man inte sett?
Dessa bedragare ringer inte på telefonnr de hittat på Eniro.

Jag tycker gott folk i tråden kan kolla på den innan de kommenterar, för den är välgjord och intressant. Lite sedvanlig snyftperspektiv som man kan spola förbi.

Men jag undrar ändå hur folk kan bli lurade av de reklamer man fick se. "Jenny Strömstedt: det här kan vara slutet", postat av ett okänt konto. Ingvar Kamprad om hur han tjänar pengar när han sover. Olof Lundh som påstås vara döende.
Alltså, har folk aldrig blivit lurade innan? Jag tycker inte det ser ett dugg seriöst ut de där "annonserna".
Ja, då ber jag om ursäkt. Skall se programmet vid ett senare tillfälle.

Tror jag vet vilka annonser du syftar på, då jag fått upp dem i flödet på Facebook bla.

Visst är det idioter som går på sånt, klickar du in dig på skiten ser du på URL// att det inte är Aftonbladet, Expressen eller skit som ligger bakom. Ungefär som att du får mail om att du vunnit 10k i presentkort på Ikea.. Klickar du på det ser du att Ikea inte ligger bakom det.
Eller om du säljer skit på Marketplace och de vill betala med någon skum tjänst du inte känner till och skickar en länk där du skall uppge ditt kreditkortsnummer[/b] inklusive exp date och de tre sista. (hänt mig) Tittar man på heddern så ser man att det inte är Postmord, DHL osv som ligger bakom.
(För övrigt får man inte betalt in på sitt kreditkort i Sverige om det inte gäller en retur.

Folk är korkade, de läser Aftonbladet, Expressen och skit hela dagarna men vet inte vilken URL mediahuset har.
Citera
2025-03-05, 22:25
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ännu enklare: vi slutar skicka en massa miljoner i bistånd till dem. 2023 fick de 230 miljoner. För helvete, det är inte klokt. De blåser svenska pensionärer på deras sista slantar samtidigt som vi skänker dem miljoner.

Slut med bistånd, visum för inresor för georgier och veto mot EU-medlemskap så länge bedrägerierna fortsätter är det minsta regeringen kan göra.

Till "dem"? Skickar vi statsbidrag till bedragare?

Boiler rooms har existerat sedan 30-50 år. Detta är inget nytt. Förr satt man i Portugal, Spanien och Thailand/Sydostasien. Nu är det bl.a Georgien. Oftast är det utlänningar som "jobbar" utan arbetstillstånd och med fejkpass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in