2025-12-17, 09:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Finns exempel på nyare telefoner sålda hos bland annat Netonnet som spärras. Motorola g52 släpptes på marknaden 2022 och kommer att spärras. Jag vet för att det är en av mina reservtelefoner. Fast 2022 kanske betraktas som "äldre", vad vet jag?
Du har 3 års reklamationstid så kontakta Netonnet så prata med dom först. men du har rätt Motorola g52 verkar inte vara fullt kompatibel med 4G som de Svenska operatörerna implementerat det. Enklast är att byta till Telia/Fello/halebop så får du 2 års respit på dig att byta till en annan mobil.
Senast redigerad av kimdah2002 2025-12-17 kl. 09:27.
Citera
2025-12-17, 10:34
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du har 3 års reklamationstid så kontakta Netonnet så prata med dom först. men du har rätt Motorola g52 verkar inte vara fullt kompatibel med 4G som de Svenska operatörerna implementerat det. Enklast är att byta till Telia/Fello/halebop så får du 2 års respit på dig att byta till en annan mobil.
Tveksamt om det går att reklamera den då den såldes under de förutsättningar som gällde då (2023 i mitt fall). Jag har redan bytt kontantkortet i den från Comviq till Halebop så den får gå ett par år till. De andra reserverna är en POCO X3 pro som jag låter få bli en liten surfplatta och en Samsung A55 som inte är ett problem. Har även en Mi A1 som jag använder som väckarklocka.
Citera
2025-12-17, 11:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tveksamt om det går att reklamera den då den såldes under de förutsättningar som gällde då (2023 i mitt fall). Jag har redan bytt kontantkortet i den från Comviq till Halebop så den får gå ett par år till. De andra reserverna är en POCO X3 pro som jag låter få bli en liten surfplatta och en Samsung A55 som inte är ett problem. Har även en Mi A1 som jag använder som väckarklocka.
Ja att byta till halebop är den enklaste lösningen. Dock bör Netonnet följa konsumentverkets regler om 3 års reklamationsrätt. Dom har sålt en mobil som inte längre fungerar trots dom visste om att den inte stödde 4G VoLTE (finns så mycket som helst att läsa om det från andra länder som lagt ner sina 3g nät gör flera år sedan)
Citera
2025-12-17, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
112 fungerar även om mobilen är låst, inte har pengar på sim kortet, inte har något sim kort eller om din operatör inte har täckning där du befinner dig det gör inte 063-107112
112 fungerar på 99.9% av alla 4G mobiler endast äldre eller importerade som inte klarar 4G VoLTE emergency berörs.

Jag kan konstatera att det du säger stämmer. Har en äldre smartphone ca 2år gammal, finns inget som heter 4 G VoLTE på operatör inställningarna utan det står bara 4 G-samtal. Skulle tanka den gamla telen idag och får felmeddelande. Så lastgammal är inte mobilen och den är inte importerad.

Har inte tankat på ett tag iomed jag köpt ny så har inte märkt av det för ens idag när jag skulle tanka, jag kan dock surfa på wifi på den och det är allt.

Har en mobil jag köpte för ca 1 månad sedan där finns det 4G VoLTE på operatör inställningarna och denna mobilen har fungerat perfekt. Ren jäkla tur att jag ändå tänkt köpa mobil för annars hade jag stått utan mobil helt och hållet när den gamla slutade att fungera.
Citera
2025-12-18, 11:15
Medlem
"7 000 mobiler har redan blockerats, ytterligare 60 000 ute i landet behöver bytas ut för att kunna nå nödnumret 112 efter den 2 februari, meddelar Post- och telestyrelsen (PTS) vid en pressträff."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1433476
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/60-000-mobiler-kan-blockeras-fran-att-ringa-112
Senast redigerad av Nypan-sr 2025-12-18 kl. 11:22.
Citera
2025-12-18, 11:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Har nu beställt ett Halebop kontantkort till min moto g52 jag köpte hos Netonnet för 2 år sedan. Den får funka 2 år till och sedan bli ewaste.

Jag tror att betydligt fler mobiler är drabbade än vad som påstås. Svensksålda ej kompatibla sådana. Snacket om att det är mest sådana köpta i utlandet är bara snack.
Det var då det snackades om runt 10 000 telefoner, nu är det 67 000 och jag tror inte det slutar där.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
"7 000 mobiler har redan blockerats, ytterligare 60 000 ute i landet behöver bytas ut för att kunna nå nödnumret 112 efter den 2 februari, meddelar Post- och telestyrelsen (PTS) vid en pressträff."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1433476
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/60-000-mobiler-kan-blockeras-fran-att-ringa-112
Citera
2025-12-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Lösningen, om än tillfällig under 2 år, är att byta till något av Telias bolag. Det kanske de inte får skriva men det är synd. Nu nödköper folk nya mobiler i stället.
Citera
2025-12-19, 06:44
Avslutad
Citat:
Det var då det snackades om runt 10 000 telefoner, nu är det 67 000 och jag tror inte det slutar där.

Det intressanta var också att mobiloperatörerna skulle smsa alla de drabbade som har mobiler som slutar att fungera. Något sms fick inte jag till min gamla mobil det slutade bara att fungera ett tanka mobilen (kontantkort).

Känns inte som någon kan vara säker. Nu ska ytterligare mobiler stängas av 2 feb alltså. Vad skiljer dessa mobiler som stängs av 1 december jämfört med de mobiler som stängs av 2 februari? Helt sjukt vad de håller folk gisslan i månader. Man har sitt digitala liv som används dagligen i mobilen på ett eller annat sätt.
Citera
2025-12-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Känns inte som någon kan vara säker. Nu ska ytterligare mobiler stängas av 2 feb alltså. Vad skiljer dessa mobiler som stängs av 1 december jämfört med de mobiler som stängs av 2 februari? Helt sjukt vad de håller folk gisslan i månader. Man har sitt digitala liv som används dagligen i mobilen på ett eller annat sätt.
Jag kan tycka att PTS har yttersta ansvaret för att ge alla korrekt information i god tid. Informationen från dem har varit skrämmande liten.
Citera
2025-12-19, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Vad skiljer dessa mobiler som stängs av 1 december jämfört med de mobiler som stängs av 2 februari?
Telefonerna som blockerades 1 december klarade inte av att automatiskt falla tillbaka på Telias 2G-nät för nödsamtal, medan de som blockeras 2 februari klarar detta via "nödroaming". Med "automatiskt" menas här att användaren inte ska behöva göra något mer än att ringa 112 för att nödsamtal ska fungera. På vissa av de drabbade modellerna går det tydligen att ringa nödsamtal om man först plockar ut SIM-kortet, men det dög inte för PTS.
Citera
2025-12-19, 13:09
Avslutad
Citat:

inte ens pts verkar ha riktig koll..

"Enligt PTS känner de till drygt 70 000 drabbade telefoner av drygt 400 modeller, men det kan vara flera."

https://www.mobil.se/nyheter/pts-minst-70-000-4g-mobiler-som-staengs-av-vid-nedslaeckningen-av-2g-och-3g/1664682
Citera
2025-12-19, 14:09
Medlem
Citat:
Visste att dom ljög. 530 000 telefoner blockerades i Australien.
Citat:
With the nation’s 3G network in its final months of operation, the latest industry figures show that up to 530,000 Australians have with devices incompatible with the 4G network
"Half a million Aussies not prepared for 3G shutdown" (2024)

https://www.thenewdaily.com.au/news/national/2024/05/17/australia-3g-shutdown

(FB) Vilka 4G-telefoner fungerar hos Telenor, Tre och Comviq?
Senast redigerad av DedMoroz 2025-12-19 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in