2025-03-05, 00:36
Medlem
Vinterrosens avatar
r halvvgs inne p en IT utbildning p universitetet som egentligen r mot systemutveckling, men sedan jag hade en kurs med datamodellering och databas med PostgreSQL s blev jag vldigt hooked p det och funderar p om jag ska rikta in mig mot att jobba med data p ngot stt. Jag har dock inte lst ngra andra riktigt relevanta kurser inom det omrdet. Ni som jobbar med data p olika stt, vad jobbar ni med idag? Hur ser arbetsmarknaden och arbetsmjligheterna ut?
Citera
2025-03-05, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinterrosen
r halvvgs inne p en IT utbildning p universitetet som egentligen r mot systemutveckling, men sedan jag hade en kurs med datamodellering och databas med PostgreSQL s blev jag vldigt hooked p det och funderar p om jag ska rikta in mig mot att jobba med data p ngot stt. Jag har dock inte lst ngra andra riktigt relevanta kurser inom det omrdet. Ni som jobbar med data p olika stt, vad jobbar ni med idag? Hur ser arbetsmarknaden och arbetsmjligheterna ut?

Jag tycker du ska kolla p MariaDB (gratis) istllet, mycket vanligare i det verkliga livet. Som admin-verktyg freslr jag HeidiSQL (ocks gratis). Och sen br du ven jobba med Microsoft SQL-server som ocks r vanlig idag, men den r lngt ifrn gratis.
Citera
2025-03-05, 09:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2025-03-05, 09:53
Medlem
Vinterrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marbellasnubben
Jag tycker du ska kolla p MariaDB (gratis) istllet, mycket vanligare i det verkliga livet. Som admin-verktyg freslr jag HeidiSQL (ocks gratis). Och sen br du ven jobba med Microsoft SQL-server som ocks r vanlig idag, men den r lngt ifrn gratis.

av nyfikenhet bara, jobbar du inom omrdet? du verkar kunnig. Vad finns det fr roller som junior som r mjliga att f?
Citera
2025-03-05, 10:44
Medlem
Samuel-T-Coleridges avatar
Man kan arbete med data/databaser p flera olika "niver", t.ex. som DBA (databasadminstratr), inom drift/systemutveckling (modellering/design/access) eller inom BI-omrdet (med de olika typer av processer och datalager/modeller som finns dr).

Nr jag jobbade som systemutvecklare i brjan av karriren lg en hel del arbete p utveckling/modellering av systemdatabaser och anvndningen av dessa (SQL, prestandaoptimering etc). Personligen tyckte jag att det var riktigt intressant och ngot jag har nytta av idag ocks fr analys och dataextrahering (jobbar som IT-arkitekt nu).

BI-vrlden r ganska annorlunda i jmfrelse med systemutvecklingsomrdet, dr man arbetar med att sammanstlla och analysera data frn olika kllor. Ur ett datamodelleringsperspektiv blir det ocks andra typer av modeller om man arbetar med normaliserade datalager och modeller som anvnds fr analys. I den hr vrlden kan man arbete med grundlggande datafrsrjning (strukturerad och ostrukturerad data) men ven som dataanalytiker/data scientist dr man ven tar fram analyser/rapporter.

Blir du duktig p ngot av ovanstende kommer du f jobb, jag tycker du ska vlja det som du sjlv tycker r mest intressant, men att bli duktig p modellering r en bra grund fr ovanstende. Gllande databashanterare finns det som sagt ett antal stora aktrer, PostgreSQL och SQL Server r stora hos fretagen (finns i gratisversion ocks fr privat bruk), men man kommer ven stta p databaser frn de gamla drakarna som Oracle och IBM och olika Open Source-leverantrer. Nu pratar vi klassiska relationsdatabaser, men under de senaste 10-15 ren har det tillkommit mnga nya typer av databaser fr olika typer av tillmpningar/anvndningsomrden.

Det finns variationer mellan leverantrerna (t.ex. gllande lagrade procedurer), men har man lrt sig att jobba med modellering och SQL (relationsdatabaser) brukar det inte vara ngot strre problem att lra sig en ny produkt.

Citat:
Citera
2025-03-05, 11:01
Medlem
Det r ju mycket snack om hur AI kommer gra olika jobb redundanta men just BI som handlar mycket om att tugga stora mngder data, strukturera och se mnster och trender r ju ngot dr AI verkligen kommer till sin rtt?
Citera
2025-03-06, 09:07
Medlem
Samuel-T-Coleridges avatar
Intressant frgestllning! I mnga fall anvnder man den hr typen av tekniker redan, t.ex fr att skapa rekommendationer baserat p kpmnster eller musiksmak. Jag har personligen inte sett tillmpningar i "traditionell BI", men rent krasst r de stora sprkmodellerna bra p att hantera extremt stora datavolymer. Tnker att en utmaning blir att verifiera resultaten i och med att sprkmodeller har en tendens att hallucinera - om det r ett problem/en risk beror sjlvklart p tillmpningen (bokslut r viktigare n rekommendation baserat p tidigare kp t.ex.) Men fr analyser av stora datavolymer - absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det r ju mycket snack om hur AI kommer gra olika jobb redundanta men just BI som handlar mycket om att tugga stora mngder data, strukturera och se mnster och trender r ju ngot dr AI verkligen kommer till sin rtt?
Citera
2025-03-07, 12:47
Medlem
Citat:
av nyfikenhet bara, jobbar du inom omrdet? du verkar kunnig. Vad finns det fr roller som junior som r mjliga att f?

Jag har jobbat som SQL-utvecklare och anvnde bde MS-SQL och MariaDB. I det stora hela r de vldigt lika, men inte kompatibla rakt av.

Man mste ocks se skillnaden p att vara DBA (admin fr databaser) och utvecklare. Kan man bda och dessutom bde p MS-SQL och MariaDB (tidigare MySQL) s kommer du lngt, men du mste kunna det p riktigt!

Du fr grna skriva DM till mig, du verkar genuint intresserad och jag hjlper dig grna.
Senast redigerad av marbellasnubben 2025-03-07 kl. 12:54.
Citera
2025-06-25, 13:35
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Systemutveckling --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem