Man kan arbete med data/databaser p flera olika "niver", t.ex. som DBA (databasadminstratr), inom drift/systemutveckling (modellering/design/access) eller inom BI-omrdet (med de olika typer av processer och datalager/modeller som finns dr).
Nr jag jobbade som systemutvecklare i brjan av karriren lg en hel del arbete p utveckling/modellering av systemdatabaser och anvndningen av dessa (SQL, prestandaoptimering etc). Personligen tyckte jag att det var riktigt intressant och ngot jag har nytta av idag ocks fr analys och dataextrahering (jobbar som IT-arkitekt nu).
BI-vrlden r ganska annorlunda i jmfrelse med systemutvecklingsomrdet, dr man arbetar med att sammanstlla och analysera data frn olika kllor. Ur ett datamodelleringsperspektiv blir det ocks andra typer av modeller om man arbetar med normaliserade datalager och modeller som anvnds fr analys. I den hr vrlden kan man arbete med grundlggande datafrsrjning (strukturerad och ostrukturerad data) men ven som dataanalytiker/data scientist dr man ven tar fram analyser/rapporter.
Blir du duktig p ngot av ovanstende kommer du f jobb, jag tycker du ska vlja det som du sjlv tycker r mest intressant, men att bli duktig p modellering r en bra grund fr ovanstende. Gllande databashanterare finns det som sagt ett antal stora aktrer, PostgreSQL och SQL Server r stora hos fretagen (finns i gratisversion ocks fr privat bruk), men man kommer ven stta p databaser frn de gamla drakarna som Oracle och IBM och olika Open Source-leverantrer. Nu pratar vi klassiska relationsdatabaser, men under de senaste 10-15 ren har det tillkommit mnga nya typer av databaser fr olika typer av tillmpningar/anvndningsomrden.
Det finns variationer mellan leverantrerna (t.ex. gllande lagrade procedurer), men har man lrt sig att jobba med modellering och SQL (relationsdatabaser) brukar det inte vara ngot strre problem att lra sig en ny produkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vinterrosen
r halvvgs inne p en IT utbildning p universitetet som egentligen r mot systemutveckling, men sedan jag hade en kurs med datamodellering och databas med PostgreSQL s blev jag vldigt hooked p det och funderar p om jag ska rikta in mig mot att jobba med data p ngot stt. Jag har dock inte lst ngra andra riktigt relevanta kurser inom det omrdet. Ni som jobbar med data p olika stt, vad jobbar ni med idag? Hur ser arbetsmarknaden och arbetsmjligheterna ut?