• 1
  • 2
2025-03-04, 23:44
Medlem
Hej! Min dator stängs av mitt i VISSA spel, inte alla, det är det som är så konstigt. Den stängs av efter ca 1h av CS:GO, Fortnite och Kingdom come Deliverance. Men den stängs inte av när jag spelar DayZ, Arma reforger, Arma 3, Age of empires IV, Legion TD & Raft.

Har kollat HWmonitor och cpun gick lite varmt så köpte en ny kylare. Men problematiken kvarstår. Har googlat och googlat och googlat. Testat alla lösningar jag kan hitta.

Kollat sladdar, värme, drivrutiner, inställningar, etc. Hade en trasig fläkt, men kopplade loss den.

Men innan jag börjar lägga för mycket pengar på att lösa detta, så tänkte jag bara kolla med er också.
Nästa grej blir att köpa ett nytt nätagg, efter det - nya raminnen. Annars vet jag inte vad det kan vara.
Tack!

Specs
windows 11
Intel core i5 12600KF
Geforce RTX 3060 ti
ram 2133 mhz(3200 med XMP, men den ändras tillbaka per automatik) ddr4 32gb
MSI PRO h610M-B

Och vad jag kan se så skall alla delar vara kompatibla med varandra
Senast redigerad av Seleneelijah 2025-03-04 kl. 23:57.
Citera
2025-03-04, 23:52
Medlem
Mia-Rovys avatar
Är inte jättehaj på hårdvara, men jag har för mig att datorer brukar ha en säkerhetsmekanism där de stänger av sig själva i nödfall om de blir överhettade

Jag hade tänkt att nämna det redan innan jag läste detta:
Citat:
Hade en trasig fläkt, men kopplade loss den.
Så kan kanske överhettning vara orsaken? Kolla temperaturen. Och kolla systemloggarna, där lär förklaringen garanterat finnas
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-03-04 kl. 23:54.
Citera
2025-03-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Är inte jättehaj på hårdvara, men jag har för mig att datorer brukar ha en säkerhetsmekanism där de stänger av sig själva i nödfall om de blir överhettade

Jag hade tänkt att nämna det redan innan jag läste detta:

Så kan kanske överhettning vara orsaken?

Nej, ingen överhettning, kollar värme på all hårdvara medans jag spelar, inget går på rött efter att jag köpte ny kylare, finns liksom inga tendenser till crash.. Dem bara sker.
Citera
2025-03-05, 00:17
Medlem
La inlägget i fel kategori- kan en moderator flytta till hårdvara
Citera
2025-03-05, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seleneelijah
Hej! Min dator stängs av mitt i VISSA spel, inte alla, det är det som är så konstigt. Den stängs av efter ca 1h av CS:GO, Fortnite och Kingdom come Deliverance. Men den stängs inte av när jag spelar DayZ, Arma reforger, Arma 3, Age of empires IV, Legion TD & Raft.

Har kollat HWmonitor och cpun gick lite varmt så köpte en ny kylare. Men problematiken kvarstår. Har googlat och googlat och googlat. Testat alla lösningar jag kan hitta.

Kollat sladdar, värme, drivrutiner, inställningar, etc. Hade en trasig fläkt, men kopplade loss den.

Men innan jag börjar lägga för mycket pengar på att lösa detta, så tänkte jag bara kolla med er också.
Nästa grej blir att köpa ett nytt nätagg, efter det - nya raminnen. Annars vet jag inte vad det kan vara.
Tack!

Specs
windows 11
Intel core i5 12600KF
Geforce RTX 3060 ti
MSI PRO h610M-B

Har du kollat event viewer efter krasch och vad du får för fel?
Citera
2025-03-05, 00:48
Medlem
Trasigt RAM-minne?

Testa något RAM test verktyg innan du lägger återbäringen på nya minnen bara.
Citera
2025-03-05, 05:08
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seleneelijah

Tack!

Specs
windows 11
Intel core i5 12600KF
Geforce RTX 3060 ti
MSI PRO h610M-B

Kan vara din CPU som startar om som skydd när den överhettar..
Citera
2025-03-05, 06:09
Moderator
^Eazs avatar
Dator- och konsolspel --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2025-03-05, 06:23
Medlem
kraftfoders avatar
Ibland (ganska sällan) kan drivrutinerna få för sig något..
Hur gammal är win-installationen? Förr om åren så körde jag en clean install en gång per år av win. Har TS kört en clean install av win, med nya drivrutiner? Om inte, så gör det.

Annars så lutar det åt värmeproblem..
Eller RAM. Undrar om memtest funkar fortfarande, jag tror att jag körde det senast runt sekelskiftet..
Senast redigerad av kraftfoder 2025-03-05 kl. 06:29.
Citera
2025-03-05, 07:17
Medlem
Hur många watt är nätagget?
Glömde du kylpasta innan du montera fläkten på cpu?
Är kabel från processorkylaren på rätt plats på moderkortet (cpu_fan)?
Har du annan elektronik kopplad i samma uttag i väggen som datorn?
Hur gammal är strömkabeln?
Sitter grafikkortet i rätt plats och sitter det fastskruvat ordentligt?
Snurrar fläktarna på grafikkortet?
Tryckt åt alla kablar till och från psu?
Luktar det bränd elektronik efter datorn slagits av?
Hur hårt arbetar fläktarna när du spelar?
Har du spillt läsk eller något annat på den?

När datorn slår av sig sådär när man spelar beror det oftast på överhettning av gpu eller cpu eller att nätaggregatet inte orkar med kortet under power spikes (när det är mycket som händer samtidigt i spelet) men som vanligt med datorer så kan det vara nästan vad som helst som spökar.
Citera
2025-03-05, 07:52
Medlem
manfalangs avatar
Låter som solklar överhettning, känns datorn varm?

Du ska vara glad den startar om, risken är annars den går sönder.
Citera
2025-03-05, 07:53
Medlem
Hade ett liknande problem med just vissa titlar med mitt förra bygge. Efter grävande hittade jag ett tips om att köra spelet i maximized window och så funkade det fint. Lätt att testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in