Citat:
Ursprungligen postat av
InbilladGalenskap
Ja, sådana straff biter bra.
Minns än idag hur jag, 8 år gammal, i årskurs 2 på lågstadiet kastade skalade mandariner på ett fönster så det blev skitigt. Mitt straff blev en mindre utskällning men också att putsa fönstret tills det blev rent.
Detta sitter kvar i minnet nu 25 år senare. Och då har jag i äldre dagar haft en del med polisen att göra. Narkotikabrott av diverse grader med böter och skyddstillsyn som påföljder. Något man mest rycker på axlarna åt men straffet att städa min ”skadegörelse” sitter alltså i än idag.
Tror det är av större vikt att få ta ansvar över sin egen skit dessutom än t.ex. samhällstjänst. Blir lite mer av en förnedringsritual när man inför publik får stå skamset och städa upp sin egen röra

Citat:
Ursprungligen postat av
Forsvarsadvokat
Tvångsarbete finns inte kvar på straffskalorna i Sverige längre.
Jo, jag vet att det inte finns som straff men det är en otroligt logisk påföljd om du döms till att fysiskt återställa det du har ställt till med. Det är samma sak i uppfostran.
Kastar en snorunge en sten genom ett skyltfönster på natten ska den dit på dagtid och stå och sopa up skiten medan folk passerar förbi på gatan och i affären. Och nej, det är inte som att införa skampåle igen. Det är att tvingas ta ansvar för dina handlingar. Vad ger det för signal om du långt i efterhand för böter på några tusen (som dina föräldrar eller ingen alls kommer att betala) och du kanske måste ta ett samtal med saft och bullar med någon som berättar att: "Ajabaja, det får du inte göra igen"?