2025-03-04, 15:36
Medlem
Hej,

Vill höra tankar på min privatekonomi de närmaste 1-2 åren för att se om jag tänker rätt eller input från några andra. Mina tankar är att köpa en villa tillsammans med min fru senast dec -26.

1: När min nuvarande lägenhet (2,5M) köptes sköt jag upp ett uppskov på 209904:- från föregående bostadsrätt. Om jag förstått det rätt kan jag göra uppskov på beloppet återigen vid köp av ny bostad, oavsett om jag går breakeven? Men om jag säljer lägenheten med förlust, när är det ekonomiskt försvarbart att istället för att göra förlustavdrag, sänka uppskovet? Om vi ponerar att villan är "for life", borde min tes om att det är ekonomiskt rätt att istället göra uppskov återigen, och deklarera förlust i deklarationen istället?

2: Under tiden jag bott i lägenheten har föreningens skuld gått från 10296:-/m2 till 8800:-/m2 eller 1496:-/m2, i mitt fall 95744:-.
Jag har också lagt ut cirka 130tkr på förbättringar i bostaden.
Marknaden är som den är och har jag flax så säljer jag den för samma pris som jag köpte den. (Jag räknar inte med mäklaravgiften)
Min "förlust" skulle då bli 225744:- varav avdrag 50% på 100tkr (50tkr) och 22% på överstigande nivå (27663:-) vilket ger en totalförlust efter avdrag på 77663:- varav jag får göra 30% sänkning av min skatt nästkommande år, en återbäring på cirka 23299:-.

Är det något jag missar eller som jag bör tänka på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in