2025-03-05, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1
Det är folk som inte kan spara själva som blir glada. Jag blir glad när jag hamnar så nära nollan som möjligt.

Det där påminner om tråden innan den här ”bör vi sänka momsen på mat?”- ish.

Massa hit och dit, men ingen fattar att om skatten varit lägre överlag, på allt, tidigare, så hade du själv haft större möjligheter att ha råd med den där maten.

Själv gör man som du gör, försöker återinvestera pengarna på något sätt, men idioter som blir glada över skatteåterbäringen tänker väl att Anders Ygeman har sparat åt dom, eller något.
Senast redigerad av Dörren 2025-03-05 kl. 08:58.
Citera
2025-03-05, 09:31
Medlem
Majsmannen2s avatar
Psykologin är väldigt enkel.

Pengar både plus och minus drar till sig människans intresse.
Citera
2025-03-05, 10:28
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Den enda som är mindre smart är du. Förstår du ens begreppet preliminär skatt?
Hur fan ska skatteverket kunna se in i framtiden och avgör om du kommer jobba över, låna pengar för att köpa en båt eller byta jobb och börja pendla med bil?

Har du ens läst rubriken?
Frågan är inte varför preliminärskatt finns, utan varför svensken firar återbetalningen av sina egna konfiskerade pengar - nu med lägre köpkraft.
Senast redigerad av Husmusen7 2025-03-05 kl. 10:59.
Citera
2025-03-05, 10:57
Medlem
Blaskas avatar
Klassisk viktigpettertråd. Fyfan vad smart du är!
Det är alltid nice att få lite pengar tillbaka. Känns som en liten gåva. Sen att min ekonomi inte bär eller brister pga detta har ingen betydelse för känslan.
Citera
2025-03-05, 11:47
Medlem
Svenskar är ett extremt kuvat folk.
Citera
2025-03-05, 14:41
Medlem
Kvastfeningens avatar
Något okunnig människa som startat denna tråd kan jag tycka.

Men för all del om någon nu tycker som denne så rekommenderar jag ett samtal till arbetsgivaren som säkert utan problem kan gå efter en lägre skattetabell.
Se till att skattejämka alla lån också och absolut inte förhandsbetala eventuella vinster av kapital.

Då kan man lätt skrapa ihop en rejäl restskatt och känna sig glad och stolt
Citera
2025-03-05, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Hur kan man då envisas med preliminär skatt?
Har du något bättre förslag?
Citera
2025-03-10, 09:32
Medlem
Niggwards avatar
För att svenskar är dumma. Man jämkar hos Skatteverket via arbetsgivaren så drar de korrekt skatt varje lönespec och så investerar man pengarna..

Hur smart är det att pengar som staten tar felaktigt ska ligga hos dem med 0% ränta som du sen får tillbaka istället för att investera de pengarna direkt? Inte smart alls men svenskar är dumma eller lata.

Bara att lösa direkt eller fortsätt vara dum
https://skatteverket.se/privat/skatt...000110771.html
Citera
2025-03-10, 19:23
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladsomenfogel
I denna tråd reder vi ut varför svenskar, som brukar anses vara ett klyftigt och förståndigt folkslag, inte blir arga över att pengarna hållits undan. Varför så glada och tacksamma av att få tillbaka pengar som de egentligen haft rätt till hela tiden. Vilka psykologiska, historiska och kulturella aspekter spelar in?

Om vi ska diskutera det kulturella, är det fetmarkerade ett skämt?
Vi svenskar anses ju i övriga europa vara folkslaget som till och med tackar och bockar när vi blivit tokblåsta.
Citera
2025-03-10, 19:32
Medlem
glajarns avatar
Fick 10 K i restskatt så staten har lånat pengar till mig gratis 😁
Citera
2025-03-10, 20:45
Medlem
LFC96s avatar
Jag mäter framgång i kvarskatt, i år ska 96k in, hoppas på bra bit över 100k nästa år. Betala gör man först den 12 september.
Jag tackar för ett väldigt bra lån
Citera
2025-03-10, 21:37
Medlem
Gissar att den här tråden dyker upp årlligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in