• 1
  • 2
2025-03-04, 11:55
Medlem
Skatteåterbäring innebär att staten korrigerar ett misstag. De har skattat dig för mycket och suttit på pengar som egentligen varit dina till för att investera, spendera eller annat som faller dig i smaken. Nu när pengarna kommer tillbaka till dig har inflationen drivit ner värdet på pengarna som du egentligen skulle använt långt tidigare. Du har heller inte erhållit nån ränta för pengarna du ofrivilligt lånat ut.
Frågan här gäller inte varför staten olovligen lånar svenskars pengar räntefritt. I denna tråd reder vi ut varför svenskar, som brukar anses vara ett klyftigt och förståndigt folkslag, inte blir arga över att pengarna hållits undan. Varför så glada och tacksamma av att få tillbaka pengar som de egentligen haft rätt till hela tiden. Vilka psykologiska, historiska och kulturella aspekter spelar in?
Citera
2025-03-04, 12:03
Medlem
Var fick du "klyftigt och förståndiga" ifrån.
De flesta är sovande får som behöver bli vallade.
Kvarskatt är det man ska ha!
Citera
2025-03-04, 12:06
Medlem
Galejans avatar
Därför att svenskar är idioter. Får, som gläds över att bli vallade till samma stora uppsamlingsfålla. Skatt, stat och förbud är positivt viktade begreppet i Sverige, liksom att vara osvensk. Sverige är ett väldigt märkligt land befolkat av väldigt märkliga människor vars like man inte hittar någonstans på jordklotet.
Citera
2025-03-04, 12:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gladsomenfogel
Skatteåterbäring innebär att staten korrigerar ett misstag.

....

Fel, skattemyndigheten korrigerar ett fel som din arbetsgivare har gjort.
Citera
2025-03-04, 12:08
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladsomenfogel
Skatteåterbäring innebär att staten korrigerar ett misstag. De har skattat dig för mycket och suttit på pengar som egentligen varit dina till för att investera, spendera eller annat som faller dig i smaken. Nu när pengarna kommer tillbaka till dig har inflationen drivit ner värdet på pengarna som du egentligen skulle använt långt tidigare. Du har heller inte erhållit nån ränta för pengarna du ofrivilligt lånat ut.
Frågan här gäller inte varför staten olovligen lånar svenskars pengar räntefritt. I denna tråd reder vi ut varför svenskar, som brukar anses vara ett klyftigt och förståndigt folkslag, inte blir arga över att pengarna hållits undan. Varför så glada och tacksamma av att få tillbaka pengar som de egentligen haft rätt till hela tiden. Vilka psykologiska, historiska och kulturella aspekter spelar in?
Men din lilla tomte. Var yrar du om? Man kan inte se det så enkelt som ”staten suttit på pengar som är mina”
Citera
2025-03-04, 12:13
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser

Eller fel som man själv har gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Men din lilla tomte. Var yrar du om? Man kan inte se det så enkelt som ”staten suttit på pengar som är mina”

Jo det kan man för det är så det är.
Citera
2025-03-04, 12:15
Medlem
All skatt verkar vara och kännas som ett gigantisk misstag..
Citera
2025-03-04, 12:16
Medlem
Citat:

Hur skulle detta kunna vara arbetsgivarens fel?
Citera
2025-03-04, 12:23
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Eller fel som man själv har gjort.

Jo det kan man för det är så det är.
Hur skulle det annars sett ut menar du? Ge ett bra argument och tramsa inte så ska jag ta dig seriöst.
Citera
2025-03-04, 12:31
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Utveckla gärna. Hur ska min arbetsgivare kunna veta vad jag gör för avdrag Eller vad jag har för i komst av kapital? Brukar du uppge eventuella ränteutgifter och kapitalförluster till din arbetsköpare?
Citera
2025-03-04, 12:34
Medlem
0.1s avatar
Det är folk som inte kan spara själva som blir glada. Jag blir glad när jag hamnar så nära nollan som möjligt.
Citera
2025-03-04, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen

Oj trampade jag på en öm tå? Antar att du är en av de som skuttat av glädje när du fått besked om återbäring. Utveckla gärna ditt insiktsfulla resonemang istället för att bli arg och kalla folk för tomtar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in