2025-03-04, 11:08
Medlem
Har skickat över 150k till min svenska bank från Revolut under senaste månaden, och nu vill de ha bevis på vart pengarna kommer ifrån etc. Skickade in bevis på att de kommer från mitt konto på Revolut. Men nu vill de ha konto-utdrag för de senaste månaderna. Vad händer om man inte skickar in det? Har inget att dölja, tycker mest det är irriterande. Har inte kvar några pengar på den svenska banken då de gick till annat, så bryr mig inte så mkt om de låser mitt konto.
Citera
2025-03-04, 11:22
Medlem
kalkryggars avatar
Du menar att de vill ha kontoutdrag från Revolut?

Det bästa är givetvis att inte få en bank att låsa dig då de sannolikt låser din möjlighet att använda BankID också. Du kan inte ens vända dig till någon annan bank och få BankID. Den är låst överallt om en bank låser dig.

Så därför borde det vara ganska simpelt att bara skicka in kontoutdrag som de begär och allt är ur världen.

Om du inte gör det så kan du vara ganska säker på att du kommer att bli låst.

Vilken bank gäller det?
Citera
2025-03-04, 11:35
Medlem
StonedMonkeys avatar
Dom kan avsluta dig som kund och blockera ditt BankID i värsta fall, har hänt flera stycken. Det spelar då ingen roll om du i efterhand bevisar att du inte gjort något skumt och ingen annan bank kommer låta dig öppna konto, så då står du utan både konto och bankID, tror bankID blockeras i 5 år.
Citera
2025-03-04, 11:37
Medlem
Severlohs avatar
Ingenting händer. Jag sa bara åt min bank att de inte har med det att göra och att de kan dra åt helvete, och de stängde inte ens ner mitt konto.
Citera
2025-03-04, 12:16
Medlem
AppleIntelligences avatar
De fryser dina konton. De riskerar att få miljardböter annars.
Citera
2025-03-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Ingenting händer. Jag sa bara åt min bank att de inte har med det att göra och att de kan dra åt helvete, och de stängde inte ens ner mitt konto.

Bankerna är skyldiga att motverka penningtvätt, men exakt vilka regler och kriterier de ska använda för detta är inte detaljreglerat, och kan skilja sig rätt mycket från bank till bank. Troligen även mellan olika handläggare på samma bank, eftersom de kan göra olika bedömningar. Så att det gick bra för dig, i just det där sammanhanget med den där banken, betyder inte att detta gäller generellt (och kanske inte ens för dig, om samma situation upprepas tillräckligt många gånger).
Citera
2025-03-04, 14:43
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Bankerna är skyldiga att motverka penningtvätt, men exakt vilka regler och kriterier de ska använda för detta är inte detaljreglerat, och kan skilja sig rätt mycket från bank till bank. Troligen även mellan olika handläggare på samma bank, eftersom de kan göra olika bedömningar. Så att det gick bra för dig, i just det där sammanhanget med den där banken, betyder inte att detta gäller generellt (och kanske inte ens för dig, om samma situation upprepas tillräckligt många gånger).

"Penningtvätt" är skitsnack, de flesta svenska banker ställer betydligt fler frågor än de är juridiskt skyldiga att göra.
Citera
2025-03-04, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du menar att de vill ha kontoutdrag från Revolut?

Det bästa är givetvis att inte få en bank att låsa dig då de sannolikt låser din möjlighet att använda BankID också. Du kan inte ens vända dig till någon annan bank och få BankID. Den är låst överallt om en bank låser dig.

Så därför borde det vara ganska simpelt att bara skicka in kontoutdrag som de begär och allt är ur världen.

Om du inte gör det så kan du vara ganska säker på att du kommer att bli låst.

Vilken bank gäller det?

Skickade ett utdrag med relevanta transaktioner (de transaktioner det ursprungligen handlade om), fårse om det duger. Gillar inte att behöva dela med mig av precis allt, speciellt inte när det är ett verifierat konto på en annan bank.
Citera
2025-03-04, 21:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Skickade ett utdrag med relevanta transaktioner (de transaktioner det ursprungligen handlade om), fårse om det duger. Gillar inte att behöva dela med mig av precis allt, speciellt inte när det är ett verifierat konto på en annan bank.

Det borde räcka att skicka utdrag som är relevanta för kontot på den banken du har som har grinat.

Jag tycker inte att din bank har ett skit med att göra var du får pengarna ifrån faktiskt. Om de skulle misstänka något så skulle deras uppgift vara att skicka det till polisen.

Men nu ser det ut som det gör. Så om du kan skicka så gör det. Det är lite som att man accepterat att Google samlar in allt om en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in