2025-03-04, 08:17
Medlem
Joelfrogs avatar
Herr tips
1 Nyenget
2 Kläbo
3 Valnes
4 Amundsen
5 Poromaa
6 Lapalus
7 Vermeulen
8 Krueger
9 Burman
10 Halfvarsson
11 Ogden
12 Novak

Tips damer
1 Johaug
2 Karlsson
3 Andersson
4 Niskanen
5 H. Weng
6 Hennig
7 Carl
8 Slind
9 Pärmäkoski
10 N. Kaelin
11 Brennan
12 Stadlober
Citera
2025-03-04, 08:26
Medlem
BigBadZekeWolfs avatar
I och med ett troligt Svenskt vallafiasko idag så finns det bara 2 åkare som kan vinna.
Räknar bort Weng som passar bättre i mass-start samt Niskanen som inte har sett ut
som bäst i år.

Johaug står i fantastiska oddset 3 ggr såsen.

Slind ger 7,50.

Där har ni tätstriden.

- BBZW
Citera
2025-03-04, 08:34
Medlem
ok, då förstår jag. Tror du verkligen att Norges herrar lyckas bra även i dag på 10 km klassiskt?
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Vore kul om detta VM inte bara blir en svensk-norsk landskamp på damsidan och ett norskt mästerskap på herrsidan, sen så är inga av mina svenska favoritåkare med (dvs ingen av de fem jag röstade på kring mest populära svenska åkare kommer till start, däremot alla jag nånsin övervägt att ge en antiröst) Rent generellt så styrs vad jag tycker om olika åkare inte av nationalitet utan jag kan ogilla svenska åkare och vara väldigt förtjust i utländska åkare - Maiken är ju en av mina största favoriter i skidhistorien. Bara i stafetter jag alltid håller på Sverige
Men jag blir inte ledsen om Frida vinner eller om Calle eller Wille tar medalj ska tilläggas.
Citera
2025-03-04, 08:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Dam

Nu är dessvärre sötebrödsdagarna över.

1. Johaug
2. Slind
3. Weng
4. Niskanen
5. Karlsson
6. Carl

Får ändra tipset på Frida då hon startar efter Johaug. Luften går ur när hon märker att hon inte hänger med J. Hade hoppats hon skulle startat före så det blev en silver Frida comeback.

Tror Frida blir stark idag. Har hon samma typ av fäste och glid som övriga i toppen så vinner hon nog. Johaug blir tvåa och Ebba/Weng får kämpa om 3e
Citera
2025-03-04, 08:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkakksnakk
Blir det nollgradigt är Sverige körda. De har aldrig bra klassiska skidor i det föret.

Det kommer bli tufft med vallan. 6+ enligt smhi och regn(18.2mm)
Citera
2025-03-04, 09:06
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det stemmer nog ikke særskilt bra. 0 gradigt og snø enligt yr, og det stemmer også bedre med va vi kan se på vedlagte webcam-länk

Webcam:
https://xn--vindn-qra.no/webkamera/t...anasen1-ec0e2e

Været time for time yr
https://www.yr.no/nb/v%C3%A6rvarsel/...n%C3%A5sen?i=0
Citera
2025-03-04, 09:08
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

I det föret brukar Sverige vara betydligt bättre än nollgradigt på klassiskt iaf. Så finns visst hopp om det blir så.
Citera
2025-03-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Har inte Jonna varit rätt beskedlig i klassiskt i år? Jag skulle inte sett henne som medaljkandidat på 10 klassiskt.

Hon är inte det.
Krokodiltårarna för en Jonna Sundling med endast liten outsiderchans på en bronsmedalj intervallstart 10 km klassiskt är bara för mycket.
Jag är personligen relativt övertygad om att Jonna med ett bra lopp idag kunnat vara typ plats 6-8..varken mer eller mindre.

Jag tycker sålunda att det är helt rätt att spara lite av hennes krut till sprintstafett samt traditionell stafett.
Det kan mycket väl vara skillnaden på Guld och silver båda disciplinerna..och att då sitta och ondgöra sig över missad sjätteplats på 10 km klassiskt tycker jag bara är löjligt.
Citera
2025-03-04, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det är helt orimligt. Hur kan man göra såhär mot sin egen åkare, som vill åka, och som har medaljchans? Det är obegripligt. Nästan så man undrar om de inte vill se till att det inte blir en fjärdeplats till för Frida. De plockar ju bort en konkurrent. Medaljerna ska tydligen fördelas rättvist inom laget. Hur många chanser till får Sundling till detta?

Det är VM en vecka vartannat år. Jonna är i toppform. Hon kan prestera i teamsprint även om hon kör detta. Kalle Halvarsson har friplats i varenda lopp fast han knappt fullföljt ett lopp de senaste 10 åren, men Jonna som har medaljchans petas? Jag tror förbundet har missförstått vad en VM uttagning är. De ska ställa upp med sitt bästa lag, inte bänka medaljhopp. Du ser inte Norge peta Kläbo från laget för att han ska orka med team sprinten det kan jag garantera.
Med like ski banker jo Karlsson Sundling ned i støvlene på 10 km klassisk, så det er nok neppe det de er redd for. Så kan man si at det for Sundling hadde vært bedre å gå 10 klassisk og heller eventuelt nedprioritere 50 km da medaljesjansene er mindre der enn på 10 km, men for Sverige som lag er det jo best at Sundling står over. (Jeg tror personlig ikke at det hadde svekket Sverige noe særlig uansett om hun hadde gått i dag).
Citera
2025-03-04, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Men hon gjorde vinterns bästa klassiska åkning i söndags då hon gick med utan problem. Ruka var nog en besvikelse och i Les Rousses åkte hon väl med lättare skadekänning?

Det föreligger avsevärd skillnad på att hängåka rygg kvinna emot kvinna och tvingas till att göra loppet själv i intervallstart.
Det råder ingen som helst tvekan om att Jonna Sundling under hela sin karriär gör sig betydligt bättre när det inte handlar om intervallstart.

Jag ser knappast någon möjlighet att Sundling besegrar åkare som Karlsson,Andersson,Johaug,Slind på 10 km klassiskt intervallstart,som det handlar om idag.

Troligen får hon pisk av Weng dessutom.
Citera
2025-03-04, 09:19
Medlem
Mycket trevligt att Frida har allas tider att åka på idag..möjligen bortsett Niskanen då.
Det är normalt en fördel.

Pallen idag..Frida Karlsson-Therese Johaug-Ebba Andersson.
Citera
2025-03-04, 09:20
Medlem
Mrkakksnakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Hon är inte det.
Krokodiltårarna för en Jonna Sundling med endast liten outsiderchans på en bronsmedalj intervallstart 10 km klassiskt är bara för mycket.
Jag är personligen relativt övertygad om att Jonna med ett bra lopp idag kunnat vara typ plats 6-8..varken mer eller mindre.

Jag tycker sålunda att det är helt rätt att spara lite av hennes krut till sprintstafett samt traditionell stafett.
Det kan mycket väl vara skillnaden på Guld och silver båda disciplinerna..och att då sitta och ondgöra sig över missad sjätteplats på 10 km klassiskt tycker jag bara är löjligt.

Instämmer! Och tänk om hon mot förmodan gör ett dåligt lopp, så får ledningen för sig att hon inte klarar stafettsträcka. Nej tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in