• 2
  • 3
2025-03-09, 16:50
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Det beror på att det inte finns det du påstår i dom.

Sant men saknar relevans.

Möjligen att du totalt rört ihop det med "främmande spänning" men som du skriver så är det helt fel.

I köket har du typ alltid 3 faser om du har en 3 fas elc.

Det du beskriver är då du tappar nollan. Har absolut inget med det du påstår

Du har totalt rört ihop allt och har inte ett enda rätt i ngt du sagt typ.

Sluta yra
I köket och på andra ställen har man uttag för 3-fas
Apparaterna där är också gjorda för denna spänning.

Att tappa nollan är ett annat slags fel, som så klart är besvärligt och kan skada väldigt myckett.
Citera
2025-03-09, 16:50
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stunning-and-brave
Vad yrar du om, är du ens elektriker?

BTW, det är ok att använda skarvis, men som det påstås finns viss risk för överbelastning.
Inte för det låter som ett gränsfall men något att beakta.
Dessutom kan brytarna ta stryk med tiden, vet inte hur många skarvsladdar som gått off-line pga brytarna gett upp.
Jag kan bara försöka att förklara, jag kan inte tvinga dig att förstå.
Citera
2025-03-09, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag kan bara försöka att förklara, jag kan inte tvinga dig att förstå.
Du kan pröva med blå boken, det kanske fastnar bättre?
Citera
2025-03-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I köket och på andra ställen har man uttag för 3-fas
Apparaterna där är också gjorda för denna spänning.

Att tappa nollan är ett annat slags fel, som så klart är besvärligt och kan skada väldigt myckett.
Så din diskmaskin är gjord för att tål 400v?

Förklara för mig på vilket annat sätt du kan få 400v i ett vu genom att ta en skarvsladd från ett annat rum och koppla in dator eller normal utrustning med stickpropp.
Normal villa eller lägenhet inga ytterligare eller tidigare fel finns på el anläggningen.

Att tappa ink nolla är det enda sättet jag kan komma på. Eftersom du verkar vara så bekant med det felt, förklarar hur du får 400v i vu om du tappar nollan och under vilka omständigheter det kan ske.
Citera
2025-03-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stunning-and-brave
Du kan pröva med blå boken, det kanske fastnar bättre?
Se inte ner på hans el kunskaper han har faktiskt set ett helt program med äntligen hemma!!!

Han är som bygeln i elc mellan noll och jordskena i ett tn-s system.
Citera
2025-04-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Så din diskmaskin är gjord för att tål 400v?

Förklara för mig på vilket annat sätt du kan få 400v i ett vu genom att ta en skarvsladd från ett annat rum och koppla in dator eller normal utrustning med stickpropp.
Normal villa eller lägenhet inga ytterligare eller tidigare fel finns på el anläggningen.

Att tappa ink nolla är det enda sättet jag kan komma på. Eftersom du verkar vara så bekant med det felt, förklarar hur du får 400v i vu om du tappar nollan och under vilka omständigheter det kan ske.

Han är helt ute och cyklar.

Det enda sättet jag kan komma på är att man bygger om två kablar och använder en ledare i varje, kopplar in det i datorn och sen sätter in de två kablarna i uttag som ligger på olika faser.

Helt orealistiskt scenario.

I min tvättstuga är det ett tidigare 3-fas uttag som är splittrat till 3 st enfas, då det inte gick att köra en tvättmaskin, en torktumlare plus annat som satt samma grupp samtidigt tidigare. Varmvattenberedaren går dock på 400V över två faser. Enligt sommarlov får man då inte ha några enfasuttag i det rummet...

En spis som använder 3-fas perilex kan mycket väl bara använda 3x230V, och inget 400V.

Ett garage är normalt bara ett tum, högst olämpligt att köra allt på samma fas (förutom att det då också oftast sitter ett CEE-uttag där.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in