Citat:
Ursprungligen postat av
nittrick
Så din diskmaskin är gjord för att tål 400v?
Förklara för mig på vilket annat sätt du kan få 400v i ett vu genom att ta en skarvsladd från ett annat rum och koppla in dator eller normal utrustning med stickpropp.
Normal villa eller lägenhet inga ytterligare eller tidigare fel finns på el anläggningen.
Att tappa ink nolla är det enda sättet jag kan komma på. Eftersom du verkar vara så bekant med det felt, förklarar hur du får 400v i vu om du tappar nollan och under vilka omständigheter det kan ske.
Han är helt ute och cyklar.
Det enda sättet jag kan komma på är att man bygger om två kablar och använder en ledare i varje, kopplar in det i datorn och sen sätter in de två kablarna i uttag som ligger på olika faser.
Helt orealistiskt scenario.
I min tvättstuga är det ett tidigare 3-fas uttag som är splittrat till 3 st enfas, då det inte gick att köra en tvättmaskin, en torktumlare plus annat som satt samma grupp samtidigt tidigare. Varmvattenberedaren går dock på 400V över två faser. Enligt sommarlov får man då inte ha några enfasuttag i det rummet...
En spis som använder 3-fas perilex kan mycket väl bara använda 3x230V, och inget 400V.
Ett garage är normalt bara ett tum, högst olämpligt att köra allt på samma fas (förutom att det då också oftast sitter ett CEE-uttag där.