2025-03-03, 21:08
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Strikt talat får man inte dra sladdar mellan rum, men det är allt.
Absolut Skitsnack!
Citera
2025-03-04, 06:23
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Nä, men det finns väl en begränsning på 2500w per vägguttag vill jag minnas.
Om det är en 10 A säkring så blir det 2300 W om vi ska vara petiga. Ett schuko-uttag brukar ha max 16 A tillåtna (begränsad tid) men skarvsladden kan ju ha en annan tolerans. Är det t.ex. 5 meter i rulle ska den vara helt utrullad men själv skulle jag inte vara orolig för upp till 1000 om det inte är obevakat & kontinuerligt. När jag har dammsugat 35-40 minuter så är kontakten ganska varm. Även sladden kan man känna är ljummen.
Citera
2025-03-04, 23:53
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Om det är en 10 A säkring så blir det 2300 W om vi ska vara petiga. Ett schuko-uttag brukar ha max 16 A tillåtna (begränsad tid) men skarvsladden kan ju ha en annan tolerans. Är det t.ex. 5 meter i rulle ska den vara helt utrullad men själv skulle jag inte vara orolig för upp till 1000 om det inte är obevakat & kontinuerligt. När jag har dammsugat 35-40 minuter så är kontakten ganska varm. Även sladden kan man känna är ljummen.
Var petig då håller med dig i det du skriver.
En annan farlig sak jag upptäckt är vid köp av en förlängningskabel på vinda som var CE märkt och köpt hos "verktygsboden", vid isärskruvning så var alla kablar lika långa..... Standard är alltid att jordkabel skall vara längre så att den är den sista som har kontakt ifall kabel dras ut...
Citera
2025-03-05, 05:31
Medlem
swingersclubs avatar
Pappa lärde mig för många år sedan när det var på G att alla bostäder skulle byggas om från ojordat till jordat. På den tiden när det vanligtvis bara var kök och badrum som hade jordade kontakter medans resten av bostaden hade ojordade kontakter. Då skulle man vara försiktig med att dra skarvsladdar från kontaker som var jordade till andra rum som var ojordade. Och det gäller väl än idag i bostäder och fastigheter där det bara är jordat i kök och badrum och ojordat i resten av bostaden. Å andra sidan gäller detta väl snarast prylar som är av metall. Mycket är ju av plast idag.
Men i bostäder där alla kontakter är jordade är väl fritt fram att dra skarvsladdar hur man själv vill. Förutsatt att man inte överträder maximalt wattuttag.
Citera
2025-03-05, 05:48
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Var petig då håller med dig i det du skriver.
En annan farlig sak jag upptäckt är vid köp av en förlängningskabel på vinda som var CE märkt och köpt hos "verktygsboden", vid isärskruvning så var alla kablar lika långa..... Standard är alltid att jordkabel skall vara längre så att den är den sista som har kontakt ifall kabel dras ut...
Så sant, men det hjälpte inte med lite längre jordning när jag blev lite för ivrig... Skulle sätta en fotbrytare på en sladd jag tidigare hade gjort iordning & hade mätt upp så fint....& knipsade av sladden innan jag dragit ur den Men vilken jävla rolig smäll & blixt det blev!
Den lilla fina gamla sidavbitaren har för evigt ett litet jack i sig nu där den blev biten.
Citera
2025-03-08, 04:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Behöriga elektriker, vill du ha paragraf eller tror du mig ändå?

Du påstår en sak och då vill jag ha mer än källa "behöriga elektriker", så om du kan hänvisa till en paragraf eller på annat sätt styrka ditt inlägg så ja.
Citera
2025-03-08, 17:52
Medlem
godboys avatar
Använd förlängningskabel som är lämplig för uppdraget. Det kabel och det finns kabel. Så välj en som är klassad för det du ska ha den till så är det inga bekymmer.
Citera
2025-03-09, 09:01
Medlem
Citat:
Är inte på samma plats som mina papper finns, den här är lättläst.

https://www.elsakerhetsverket.se/fra...i-ojordat-rum/
Det där är inte relevant. Den artikeln handlar om ngt helt annat.

Källa på ditt påståenden!!!!
Citera
2025-03-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendarborta
Gör det något att använda förlängningskabel till datorn? Ger det någon "effektförlust", speciellt med datorer med kraftiga nätagg (1000w)
Håll dig under 100m så ska det vara lugnt
Citera
2025-03-09, 11:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Strikt talat enligt vem?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Paragraf, pls.

Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Absolut Skitsnack!

Citat:
Ursprungligen postat av nittrick
Det där är inte relevant. Den artikeln handlar om ngt helt annat.

Källa på ditt påståenden!!!!
Jag har haft problem att hitta i mina gamla böcker och papper, det var så länge sedan min lärare berättade detta.
Men ni ska få en elektrikers förklaring.
I ett hus med 3-fas delas grupperna upp, man har oftast ingen aning vilka rum som använder samma eller olika fas.
Det är viktigt att allt i ett rum är avsäkrat och ligger på samma fas.

Om man då drar in en skarvsladd från ett annat rum, vet man inte om man nu har 2 olika faser i rummet.
Om nu ett elektriskt fel sker i en apparat och den blir strömförande, och vi säger att inga skydd löst ut, det finns massor med olika fel.
Om nu apparaterna har olika fas, har vi 400V över de delarna som är gjorda för 230V.
Grejerna går sönder, även om de skulle ha hållit för ett fel vid 230V.

Jag vet att detta inte berättas så mycket, men det är väl en grej som glömts bort lite, alla har istället koll på jordat/ojordat.
Citera
2025-03-09, 16:24
Medlem
Citat:
Jag har haft problem att hitta i mina gamla böcker och papper, det var så länge sedan min lärare berättade detta.
Det beror på att det inte finns det du påstår i dom.

Citat:
I ett hus med 3-fas delas grupperna upp, man har oftast ingen aning vilka rum som använder samma eller olika fas.
Sant men saknar relevans.

Citat:
Möjligen att du totalt rört ihop det med "främmande spänning" men som du skriver så är det helt fel.

Citat:
Om man då drar in en skarvsladd från ett annat rum, vet man inte om man nu har 2 olika faser i rummet.
I köket har du typ alltid 3 faser om du har en 3 fas elc.
Citat:
Om nu ett elektriskt fel sker i en apparat och den blir strömförande, och vi säger att inga skydd löst ut, det finns massor med olika fel.
Om nu apparaterna har olika fas, har vi 400V över de delarna som är gjorda för 230V.
Det du beskriver är då du tappar nollan. Har absolut inget med det du påstår

Citat:
Jag vet att detta inte berättas så mycket, men det är väl en grej som glömts bort lite, alla har istället koll på jordat/ojordat.

Du har totalt rört ihop allt och har inte ett enda rätt i ngt du sagt typ.

Sluta yra
Citera
2025-03-09, 16:33
Medlem
Citat:

Vad yrar du om, är du ens elektriker?

BTW, det är ok att använda skarvis, men som det påstås finns viss risk för överbelastning.
Inte för det låter som ett gränsfall men något att beakta.
Dessutom kan brytarna ta stryk med tiden, vet inte hur många skarvsladdar som gått off-line pga brytarna gett upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in