2025-03-02, 19:34
Medlem
Obolenskys avatar
Jag kastade mig in i ett bra erbjudande om synundersökning, och lyssnade på vad optikern sa vad jag behövde utan att reflektera. Jag inställer mig i butiken när paren är klara. Jag skrev på två papper om ett ”All Inclusive”-avtal på 2 år. Väl hemma testade jag glasögonen mer noggrant än hos optikern (på promenad, i bilen) och förstår nu att jag inte kommer att använda det ena paret, de progressiva, överhuvudtaget. Kan jag häva köpet?
Citera
2025-03-02, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Jag kastade mig in i ett bra erbjudande om synundersökning, och lyssnade på vad optikern sa vad jag behövde utan att reflektera. Jag inställer mig i butiken när paren är klara. Jag skrev på två papper om ett ”All Inclusive”-avtal på 2 år. Väl hemma testade jag glasögonen mer noggrant än hos optikern (på promenad, i bilen) och förstår nu att jag inte kommer att använda det ena paret, de progressiva, överhuvudtaget. Kan jag häva köpet?

Förlåt för off-topic: räkna med att det tar minst en vecka eller två innan du vant dig med progressiva, så kanske du ska ge dem en chans till.

On-topic: Utan att ha läst ditt avtal så tror jag det är vanligt att de (dvs hyr-köpen hos optikerna) tillåter att du får nya ut ett par om du inte är nöjd. Att helt häva tror jag kan bli svårare …
Citera
2025-03-02, 22:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
https://www.synoptik.se/glasogon/allmanna-villkor-gai

Pacta sunt servanda.

Kod:
ÅNGERRÄTT OCH TRYGGHETSGARANTI
Efter det att Kunden skrivit under Avtalet har kunden inte rätt att ångra Avtalet.

Om kunden inte har hämtat ut sina beställda glasögon senast 2 månader efter beställningsdatum, faktureras 25% av ordervärdet för att täcka delar av våra omkostnader.

Kunden har rätt att byta Glasögonen som ingår i Avtalet under 90 dagar från Utlämningsdagen. För solglasögon utan styrka gäller att de ska vara plomberade för utnyttjande av bytesrätt. Varje Glasögonpar får endast bytas en gång. Detta innebär att Kunden inte kan byta ut det nya Glasögonparet som Kunden bytt till sig under 90-dagarsperioden. Om Kunden byter mot ett Glasögonpar med ett högre pris än det par som Kunden har i Avtalet kommer priset att justeras efter Utlämningsdagen och Månadsavgiften att ändras.

Kunden har inte rätt att byta Glasögon som Kunden erhållit genom att utnyttja otursskyddet i punkt 12.

Så nej, du kan inte frångå avtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in