2025-03-02, 20:28
Medlem
Går ju använda sig av MAS också, fungerar ypperligt bra, även till Office
Citera
2025-03-02, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Finns alternativet massgrave också (sök på google), men det FINNS en risk att någon modifierar detta script för att ta kontroll över din dator.... Exakt i skrivande stund kanske (kanske), det inte är så, men... Vad som helst kan hända i framtiden.
Ingen större risk om man använder orginalet från Github, jag har kört det på dussintals datorer utan problem, både win 10 & 11.
Citera
2025-03-02, 20:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Den kanske ingick i ett köp av en dator? Nästan lite svårt att köpa en dator (komplett dator då), UTAN windows...
Du har aldrig byggt en dator?
Citera
2025-03-02, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ingen större risk om man använder orginalet från Github, jag har kört det på dussintals datorer utan problem, både win 10 & 11.

Kan man krångla in en backdörr i Linux, så.... Tänker på XZ Utils-debaklet från härom året.
Men annars, ja, det verkar funka för tillfället.
Citera
2025-03-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du har aldrig byggt en dator?

Jo, ett antal.
Men det betyder fortfarande att det är svårt att köpa en komplett dator utan Windows. (Eller svårt, man får aktivt se till att köpa utan.)

Eller vad menar du?
Citera
2025-03-02, 20:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jo, ett antal.
Men det betyder fortfarande att det är svårt att köpa en komplett dator utan Windows. (Eller svårt, man får aktivt se till att köpa utan.)

Eller vad menar du?
Köpt delar från Komplett och Inet, satt ihop, laddat ned Win10 från Microsoft och aktiverat det med en knäck någonstans ifrån, minns inte nu då det var några år sedan. Uppdaterat en del hårdvara flera gånger sedan dess, men grundburken är samma och Win är samma.

Köper antagligen nya grejor senare i år när Win 10 inte uppdateras då de nuvarande grejorna inte "klarar" det. Jo jag vet det finns knäck för det med, men inte orkat då allt fungerar perfekt just nu.
Får väl börja experimentera så småningom.
Citera
2025-03-02, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Köpt delar från Komplett och Inet, satt ihop, laddat ned Win10 från Microsoft och aktiverat det med en knäck någonstans ifrån, minns inte nu då det var några år sedan. Uppdaterat en del hårdvara flera gånger sedan dess, men grundburken är samma och Win är samma.

Köper antagligen nya grejor senare i år när Win 10 inte uppdateras då de nuvarande grejorna inte "klarar" det. Jo jag vet det finns knäck för det med, men inte orkat då allt fungerar perfekt just nu.
Får väl börja experimentera så småningom.

Det framgår ju inte riktigt i tråden att du har byggt själv, så då är det ju lätt att anta att datorn är köpt komplett med Windows...?
Men strunt i det, till ämnet. Som du visar, risken är ju hittills i princip obefintlig att man blir upptäckt.
Betyder ju inte att det kan ändras bara...
Citera
2025-03-02, 20:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det framgår ju inte riktigt i tråden att du har byggt själv, så då är det ju lätt att anta att datorn är köpt komplett med Windows...?
Men strunt i det, till ämnet. Som du visar, risken är ju hittills i princip obefintlig att man blir upptäckt.
Betyder ju inte att det kan ändras bara...
Inte jag som startade tråden, skrev bara att jag kört "pirat" Windows i snart 10 år och det har funkat hur bra som helst. Men som du säger, det kanske ändras, sedan har jag inte kört 11 heller. man får prova sig fram, skall ta tag i det till sommaren. Skall ändå köpa en större disk, då spar man den gamla om nya systemet skiter sig.
Citera
2025-03-02, 21:40
Medlem
Raggarspinns avatar
Windows är gratis att ladda ned och installera. Men en licens är inte gratis, runt 1500 för en licens. För de pengarna får man support från microsoft och möjlighet att byta bakgrund. Dessutom en massa reklam och produktplacering...
Citera
2025-03-02, 21:41
Medlem
immenhusens avatar
Windows är ju M$ huvudprodukt såsom mjukvaruföretag, till skillnad från Apple, vars OS är ”gratis,” men som i sin tur kräver att du använder deras hårdvara. Det som dock förundrar mig, är att M$ ännu inte har släppt det förlegade konceptet av olika varianter av Windows beroende på slutanvändaren. Jag tror att de skulle vinna på att förenkla och köra allt-i-ett. Kommer ihåg hur Steve Jobs lattjade kring detta i samband med att han lanserade Mac OS X på ett av sina keynotes runt millenieskiftet.

/AI
Citera
2025-03-02, 23:59
Medlem
Highfashions avatar
Citat:
Inte stänger ner så vitt jag vet, men slänger upp den där texten nere i högra hörnet, som sagt.

Well, de funktionerna är så vitt jag vet inget allvarligt. Typ att man inte kan sätta bakgrundsbild osv.
Men jag kanske har fel.

Finns alternativet massgrave också (sök på google), men det FINNS en risk att någon modifierar detta script för att ta kontroll över din dator.... Exakt i skrivande stund kanske (kanske), det inte är så, men... Vad som helst kan hända i framtiden.

Massgrave fungerar fortfarande skitbra, uppdaterade en Windows 11 burk på jobbet förra veckan från Home Edition till Pro och aktiverade den sedan med licensnyckel. Vet inte riktigt hur scripted fungerar och vart det hämtar nycklarna ifrån. Men det funkar iallafall klockrent.

https://massgrave.dev
Citera
2025-03-03, 01:41
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Det gör dem.
avaktiverar funktioner och så får du en jobbig "Activate Windows nånting på skärmen"
Nej, det gör de inte, i alla om du köpt en äkta licens, vilket Microsoft inte kan skilja från någon annan.
Köper du nyckel av en ny sida vid namn "Bästanucklarbilligaste!!1!!1" så får du skylla dig själv, men jag och andra jag pratat med om saken har köpt flertalet nycklar från kända både svenska och utländska sidor utan problem.

Jag har köpt iaf tre Windows-nycklar genom åren och ingen av dessa har någonsin ansetts vara falska, så jag skulle säga att risken är rätt liten.
För att inte säga för mycket kollade jag upp det hela och till och med MS själva säger att det inte är olagligt att köpa dessa nycklar, men de försöker givetvis skrämmas med att vissa nycklar fungerar i början och sen slutar fungera och det har jag aldrig hört talas om under alla mina år på internet.

Att en nyckel slutar fungera efter att du t ex bytt maskinvara är ju en annan sak som Microsoft varit tydliga med att det kan hända...men min gråköpta nyckel som jag använde under många år och sen byggde en ny dator aktiverade jag Windows med efteråt utan några som helst problem.

Att kräva över 2000 spänn för en licens idag när de verkar göra sitt yttersta för att försämra Windows så mycket som möjligt är rätt skamligt så kör på bara!

https://answers.microsoft.com/en-us/...2-8b004d48fc10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in