• 1
  • 2
2025-03-02, 19:07
Medlem
barndomens avatar
https://www.inet.se/kategori/1228/windows-11

Varför är det så dyrt med Windows på Inet? Windows är ju gratis och en nyckel kostar 100-200 kr.
Citera
2025-03-02, 19:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
För att licensen säljs från Microsoft. Det är genom tredjepartssäljare som nycklarna är billiga. Varför det är så vet jag inte.
Citera
2025-03-02, 19:31
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
För att licensen säljs från Microsoft. Det är genom tredjepartssäljare som nycklarna är billiga. Varför det är så vet jag inte.
då nycklar går att få tag av andra än microsoft på många sätt, återanvänd en nyckel till förbrukad hårdvara och det finns mängder mer, OEM-nycklar/pirat och volymlicenser.
Citera
2025-03-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barndomen
https://www.inet.se/kategori/1228/windows-11

Varför är det så dyrt med Windows på Inet? Windows är ju gratis och en nyckel kostar 100-200 kr.

Windows är inte gratis, det kostar 1500-2500 beroende på version. Det ser ut vara rätt normala priser, tillverkaren, Microsoft, bestämmer priset.

De 100-200kr varianterna du hittar är antingen stulna licenser, eller licenser som försäljaren inte har rätt att sälja vidare. Det kan t.ex vara volymlicenser (ett företag köper 1000 till extra billigt pris, säljer oavända vidare). Finns lite olika varianter på detta.

Risken är dock väldigt liten att MS gör nånting om man använder en sådan, men risken är inte obefintlig.
Citera
2025-03-02, 19:53
Medlem
barndomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Windows är inte gratis, det kostar 1500-2500 beroende på version. Det ser ut vara rätt normala priser, tillverkaren, Microsoft, bestämmer priset.

De 100-200kr varianterna du hittar är antingen stulna licenser, eller licenser som försäljaren inte har rätt att sälja vidare. Det kan t.ex vara volymlicenser (ett företag köper 1000 till extra billigt pris, säljer oavända vidare). Finns lite olika varianter på detta.

Risken är dock väldigt liten att MS gör nånting om man använder en sådan, men risken är inte obefintlig.

Stänger Windows ned den licensen man köpt svart då?
Citera
2025-03-02, 20:09
Medlem
Citat:
Det gör dem.
avaktiverar funktioner och så får du en jobbig "Activate Windows nånting på skärmen"
Citera
2025-03-02, 20:16
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Det gör dem.
avaktiverar funktioner och så får du en jobbig "Activate Windows nånting på skärmen"

Inte stänger ner så vitt jag vet, men slänger upp den där texten nere i högra hörnet, som sagt.

Well, de funktionerna är så vitt jag vet inget allvarligt. Typ att man inte kan sätta bakgrundsbild osv.
Men jag kanske har fel.

Finns alternativet massgrave också (sök på google), men det FINNS en risk att någon modifierar detta script för att ta kontroll över din dator.... Exakt i skrivande stund kanske (kanske), det inte är så, men... Vad som helst kan hända i framtiden.
Citera
2025-03-02, 20:19
Medlem
Citat:
Inte stänger ner så vitt jag vet, men slänger upp den där texten nere i högra hörnet, som sagt.

Well, de funktionerna är så vitt jag vet inget allvarligt. Typ att man inte kan sätta bakgrundsbild osv.
Men jag kanske har fel.

Finns alternativet massgrave också (sök på google), men det FINNS en risk att någon modifierar detta script för att ta kontroll över din dator.... Exakt i skrivande stund kanske (kanske), det inte är så, men... Vad som helst kan hända i framtiden.

De stänger inte ner. men vissa funktioner försvinner med en licens som är avaktiverad. bakgrund, ljud bl.a
Citera
2025-03-02, 20:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Det gör dem.
Kanske de lyckas med på Win11? Men jag har kört Win10 snart 10 år gratis, inte en betalat 100kr för den.
Citera
2025-03-02, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kanske de lyckas med på Win11? Men jag har kört Win10 snart 10 år gratis, inte en betalat 100kr för den.

Den kanske ingick i ett köp av en dator? Nästan lite svårt att köpa en dator (komplett dator då), UTAN windows...
Citera
2025-03-02, 20:24
Medlem
Citat:
De stänger inte ner. men vissa funktioner försvinner med en licens som är avaktiverad. bakgrund, ljud bl.a

Jomen precis. Känner man att man klarar sig utan att ändra ljud och bakgrund, så....
Citera
2025-03-02, 20:26
Medlem
Citat:
Jomen precis. Känner man att man klarar sig utan att ändra ljud och bakgrund, så....

Finns säkert annat men det är det jag har sett och noterat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in