2025-03-02, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag gör tvärt emot lättpåverkad folk som hittat på kanelbullens dag, pizza dagen med fler påhitt.

Någon hittar på att just den dagen ska alla äta semla eller vad det nu är för påhitt just den dagen så nej jag går emot såna "trend" dagar någon har hittat på och då ska alla andra göra lika dant av någon konstig anledning
Det handlar om traditioner, vilket inte är samma som att ”lättpåverkade människor följer en trend”. En trend verkar däremot vara att förneka och racka ner på gamla svenska traditioner.
Citera
2025-03-02, 20:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Fettisdagen är väl nu ingen "trenddag" likt de övriga du nämner. En traditionsdag snarare. Skippar du julmaten också?

Ont: Blir väl att äta den som kontoret bjuder på. Gratis är gott.
Ärligt talat ja. På jul grillar vi korv hamburgare äter pizza julmat har jag inte ätit på många år tröttnade på julskinka
Citera
2025-03-02, 20:59
Medlem
Beställer en semla och en halv liter starkt kaffe på något kaffe med en bok, tidigt innan folk svärmar kafeerna.
Citera
2025-03-02, 21:05
Medlem
Orre4444s avatar
Eko har 2-pack för 20kr. Flera olika sorter med.
Citera
2025-03-02, 21:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Vi befinner oss alltså i Fastlagen. Den varar Fastlagssöndag, blå måndag och fastlagstisdag.

Då gäller att stora mängder fläsk och semlor är påbjudet. Måndagen kallas även bullamåndag.

Så en semla på måndag och en på tisdag är inte fel. Sedan är det slut på semlätandet till nästa år.
Citera
2025-03-02, 21:32
Medlem
knark-kungens avatar
Munchar semlor såklart.

För er som vill pröva något nytt kan jag rekommendera het vägg, dvs servera semlan i en skål med varm mjölk.

Stod fö i tidningen att 50% av Sveriges befolkning äter semlor denna dag, vi Svennar älskar verkligen våra fettisbullar.
Citera
2025-03-02, 21:41
Medlem
liten.igelkotts avatar
Jag kommer köpa någon god bakelse. Antagligen någon med choklad.
Citera
2025-03-02, 21:43
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Just den dagen äter jag inte semlor eller kakor av ren princip

Jag fikar nästan aldrig men på semeldagen brukar jag äta någon bakelse. Men semlor har jag inte ätit på många år under någon dag
Citera
2025-03-02, 23:08
Medlem
OneTaps avatar
brukar inte fira men i år ska ja o tjejen ska baka hem gjorda bullar o hem gjord vegansk grädde o trycka i oss till frukost o lunch o middag :P
Citera
2025-03-02, 23:50
Medlem
Landsbygdens avatar
Aldrig firat denna dag. Kanske omedvetet någon gång. Kommer ej fira fettisdagen.
Citera
2025-03-03, 09:46
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Det blir till att investera i 2-3 semlor. En vardera till förmiddagsfikat, eftermiddagsfikat och kvällsfikat.

Ja, det blir 3 semlor då. Och inte 2-3.
Citera
2025-03-03, 10:00
Medlem
Takpapps avatar
Firar väl med lite fettis.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi befinner oss alltså i Fastlagen. Den varar Fastlagssöndag, blå måndag och fastlagstisdag.

Då gäller att stora mängder fläsk och semlor är påbjudet. Måndagen kallas även bullamåndag.

Så en semla på måndag och en på tisdag är inte fel. Sedan är det slut på semlätandet till nästa år.

Tack för tipset! Blir nog lite bacon då också. En tanke: Baconsemla vore ju "the next level". Majonnäs eller rhode island istället för grädde, och söt lök istället för mandelmassa. Och toppa med cayennepeppar.
Senast redigerad av Takpapp 2025-03-03 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in