Citat:
Ursprungligen postat av
reservkonto1234
Ok, jag frstr.
Vi har ett undermedvetet som styr oss. Jag frstr inte riktigt hur det r relevant fr konflikten mellan principer och pragmatism, frutom kanske att vi gr saker omedvetet, p autopilot. Vr princip kanske sger att vi ska fkta, men nr lejonet kommer s flyr vi nd? Det kanske r sant, men d vill jag veta vad i principen fkta som r fel och gr att vi inte fljer den nr principen stts p prov.
Tnk dig att du hade kunnat avkoda hjrnan och kunnat lsa dem som en regeltext, instruktioner eller liknande. Du hittar en strng som tydligt och klart sger hur det ska g till nr lejonet dyker upp. Om du analyserar detta nrmare s lr du ocks hitta frklaringen till avvikelsen frn principen, om det nu r en avvikelse.
Om du betraktar textstrngen som instruktioner som gr att du vet hur en mnniska ska frhlla sig i olika situationer, s ska du d kunna frutse vad som vntar nr du introducerar mnniskan i en ny situation. Har jag frsttt dig rtt? Har du frsttt mig rtt?
Orsak och verkan r viktigt i sammanhanget. Om vi tar Putin som exempel. Han genomfr vrldens strsta invasion med legosoldater. Resultatet blir vrldens smsta utfall. Orsak, verkan.
Har man med mnniskor att gra behver man anvnda theory of mind frn psykologin. Mnniskor r ofta irrationella, och om man inte frstr det s kan man inte frst hur vissa mnniskor beter sig.
Det gller ven fr sdant som moraliska och samhlleliga normer. En person som Putin, som dagligen dominansbombar Ukraina med tusentals bomber, inser inte att han r the bad guy. Hans soldater, som dagligen trakasserar och frnedrar mnniskorna i Ukraina, anser inte heller att de gr ngot fel. Varfr? Det behver frklaras. De knner till historien, de erknner att handlingarna de sjlva begr r omoraliska nr de utfrs av andra, men de inser inte att det r fel nr de sjlva begr handlingarna. Istllet frebrr de ukrainarna fr resultatet av deras handlingar. Som ukrainare blir man galen av snt och vill sl tillbaka. Pltsligt r de ukrainska utfallen mot ryssarna, med anklagelser om omoral och frakt fr deras handlingar, inte lngre ofrklarliga?
Men hur r det relevant fr pragmatism vs principer? Fr att ta reda p det mste vi frst ta reda p vad moral egentligen r. Brjar man grva i det s blir man vldigt ltt cynisk. Man kommer till slutsatsen att moral, s som den visar sig i knsloyttringar, egentligen r rena jvla bluffen. Det finns ingen koherent definition av det vi i vardagstal kallar moral den knslomssiga moralen. Om man vill frst fenomenet mste man tnka p det som tv olika fenomen: knslomssig moral och teoretisk moral.
Den knslomssiga handlar bara om anpassning till ingruppens normer, och tjnar egentligen bara till att verleva. Ingen kunde klara sig p egen hand p savannen, s att bli utsttt var en ddsdom. Men det sger sig sjlv att en knslobaserad moral r full av logiska luckor och motsgelser. Dr behver vi inte leta efter principer som hamnar i konflikt med pragmatism. Det finns ingen teoretisk grund fr den moralen, om man bortser frn det jag nmnde med anpassning till gruppen. Men gruppens normer frndras, och knslomoralen frndras med den.
Fysik r alltid intressant men har inte s mycket med det jag vill diskutera att gra, bortsett frn superposition, Schrdingers katt, vgfunktionens kollaps osv. Att jag nmner just de hr delarna av fysiken beror p att de handlar om hur ngot kan befinna sig i en position dr det bde r och inte r samtidigt. Vi har en vrdering som vi tror p, men vi verger den osv. Vill man gra det svrt fr sig kanske man kan prova att uttrycka moral i relativistiska termer, men det tror jag r bst att lta bli.
Att ge kejsaren vad kejsaren vill ha r att frkasta demokratiska civilisationen. Kejsaren vill ha allt. Han krver total kontroll och underkastelse. Ger man honom ett finger vill han ha hela handen. Visst ska man veta sina begrnsningar och vara dmjuk och allt det dr, men jag har kommit att inse att dmjukhet faktiskt kan vara till skada ibland. Har man rtt mste man vara beredd att betala priset att framst som uppblst, om det kan leda till ngot viktigt. Dremot kanske man ska frsker vara lite tydligare ifrga om varfr man sger det man sger och varfr man tror p de principer man tror p mm. Om jag fr vara lite hobbyfilosof hr s kan man sga att vad man n vljer att vrdera s kan en cyniker alltid frga: varfr. Om man d ger ett svar s kan han, eller hon, upprepa frgan: varfr. Och stller man frgan varfr tillrckligt mnga gnger kommer man fram till att det inte finns ngon grund. Inte ens livet har ngon mening egentligen, men eftersom vi nd r hr kan man lika grna frska vrdera det, och bygga sin livsskdning p den grunden. Jag inser att jag framstr som alltfr djup hr s jag gr inte vidare med resonemanget. Men du kanske frstr hur jag resonerar?
Uppskattar engagemanget, vlskrivet. Tack.
Jag gr ett frtydligande utav "Ge kejsaren vad Kejsaren r". Ser en ndvndighet fr det.
Uttrycket som har sitt ursprung i kristendomen och kan, i frenklad form, summeras med ett ord:
lmplighet. Det handlar om att i varje given situation agera och bidra med det som r mest optimalt och anpassat fr omstndigheterna.
Principen medfr dock betydande utmaningar gllandes hur den ska tillmpas i praktiken. Dessa utmaningar kan spras till sjlva innebrden av ordet lmplighet. Vad som r mest lmpligt i en viss situation r sllan sjlvklart och pverkas dessutom av frndringar ver tid och plats. Det som anses lmpligt i en kontext kan vara helt olmpligt i en annan.
Att konceptualisera en allmngiltig definition av lmplighet som skulle fungera i alla situationer r drfr omjligt. Samtidigt r principen universellt tillmpbar i den meningen att den krver att vi alltid anpassar oss till den specifika situationens unika krav. Lmpligheten manifesterar sig p olika stt i olika omstndigheter, men dess krna att agera optimalt utifrn kontext frblir densamma.
Ett centralt element i frstelsen av lmplighet r att den inte kan existera eller frsts i ett vakuum. Lmplighet r alltid bunden till en specifik kontext och en given situation. Fr att kunna analysera eller definiera vad som r lmpligt krvs drfr att den placeras i ett hypotetiskt eller faktiskt scenario. Utan kontext r det omjligt att avgra vad som r lmpligt, eftersom lmplighet bygger p att ngot ska passa in, vara rtt eller optimalt i frhllande till omstndigheterna.
Det finns en potentiell paradox i hur lmplighet och olmplighet kan samverka, dr en kombination av de tv faktiskt kan visa sig vara den mest lmpliga lsningen: lmplig olmplighet eller olmplig lmplighet. I sdana situationer r det mjligt att det bsta beslutet inte ndvndigtvis r att strikt flja den ena normen ver den andra, utan att medvetet bryta mot en norm fr att uppn ett mer frdelaktigt eller etiskt resultat.
Dock br man beakta att dessa paradoxala situationer sannolikt r mer sllsynta och komplexa n situationer dr ren lmplighet, utan inblandning av olmplighet, r tillrcklig. De innebr en hgre grad av oskerhet och krver en djupare bedmning av de specifika omstndigheterna, vilket gr dem mindre frutsgbara och mer utmanande att hantera.
Citat:
Ursprungligen postat av
reservkonto1234
Varfr du inte r villig att dda ngon eller att stjla eller liknande? Om du redogr fr dina bevekelsegrunder s kommer det att lta som ngot ur Jantes inferno, och det r frvisso intressant, men frga dig d ocks varfr du inte lever som du lr? Varfr har vi principer, lagar osv som vi inte tror p?
Jag tror personligen p principerna i den meningen att jag upprtthller dem i min vardag och upplever att mnga andra ocks gr det. Samtidigt kan jag inte med skerhet sga att jag inte skulle dda ngon som frskte dda mig. Nr principerna stts p prov och mitt liv hotas p ett existentiellt plan, knner jag mig relativt trygg i antagandet att jag skulle agera fr att verleva, ven om det innebar att dda.
Denna princip visar sig vara mycket skr i ett bredare kollektivt sammanhang, srskilt nr den prvas i praktiska situationer. Jag har lnge varit kritisk till gruppbeteenden som kretsar kring denna princip. Ett tydligt exempel p dess frfall r krig (fr att knyta an till din argumentation om Ukraina och Ryssland), dr mnniskor ofta verger sina principer fr att uppn ml som att ervra nya lnder eller territorier eller, i vissa fall, ddar fr att skra sin egen verlevnad.
Det r hr man kanske brjar nrma sig de djupare skikten bortom konceptuella principer, dr fenomen som okunnighet, lidande och girighet blir srskilt relevanta.
Dessa fenomen verkar stndigt i ett spektrum inom varje individ. Nr konceptuella principer som syftar till att tygla och balansera dessa krafter fr att frhindra att de blir fr dominerande bryts ner under srskilda omstndigheter, tenderar dessa drivkrafter att ta ver. Resultatet blir att individens frmga till rationellt tnkande och handling undermineras, vilket leder till att impulsiva eller destruktiva beslut fr verhanden.