Citat:
Nu vet jag inte om du tävlar men din siffra för 300kcal vid powerwalk är rimlig om något hög kanske och vid styrketräning så kan du räkna med 200kcal vid ett pass. Du skulle kunna använda dessa siffror rakt av och hoppa klockor helt. Din uppskattning kommer med tiden bli bättre än någon klocka. Utgå gärna från att om du löper ditt max i 60min så förbränner kroppen 1000kcal. Testa gärna att löpa i ett tempo där du känner dig jagad av en hund så du har en upplevelse att jämföra med. Då kan du jämföra varje powerwalk utifrån det och på så sätt få en bra uppskattning. Den mesta aktiviteten på gym förbränner inte mycket. Så är man i regel stillasittande innan så blir kcal intaget inte påverkat så mycket.
Går i rask takt och när jag gjort så på köpband på gymmet så har jag bränt ganska prick 300 kcal i timmen (ingen jogging utan rask promenad alltså). Har som mål att gå 20000 steg per dag, jag går ganska prick 6000 steg i timmen, så dagsmålet tar alltså 3,33 timmar totalt. Givet 300 kcal i timmen räknar jag med en förbränning per dag på 1000 kcal från promenaderna. Som sagt stämmer det rätt bra med olika löpband så detta känns ändå rätt fair räknat.
Ang. styrketräning tror jag inte heller man bränner så mkt, jag går ju en del på gymmet mellan stationerna men då jag räknar med 1000 kcal per dag enligt ovan så får jag ju inte dubbelräkna stegen på gymmet, det är alltså enbart kcal från själva styrkeseten som jag vill räkna på gymmet.
Ett pass tar för mig runt 1.5-2 timmar, är rejält svettig och slut efter, kan inte 500 kcal vara en ungefärlig uppskattning på förbränning under själva seten?
Då låter det inte som nån klocka behövs? Har som sagt koll på kalorier in, för kalorier ut så är det som sagt uppskattningar (1000 kcal per dag i promenader + 500 kcal vid 2 timmars styrkepass), antar att en klocka inte är så avancerad i sina mätningar utan att felmarginalen är rätt stor.
Sedan kan ju en sån där klocka mäta sömn osv. men där blir man ju nästan nervös av att övervaka allt sånt, man märker väl om man sover bra eller dåligt, jag gör även vad jag kan för att sova bra (tar zink och magnesium som kosttillskott, bastar regelbundet för att koppla av, sitter inte med telefonen tiden innan läggning) så vet inte riktigt vad sömnmätning skulle ge. Blir man hälsofixerad sover man nog sämre ironiskt nog.
Just nu verkar jag ligga på kaloribalans, jag har vägt samma vikt i en tid och ligger på +/- 200-300 kcal per dag (alltså rätt exakt balans, sen jämnar det ju ut sig om man ligger på underskott en dag och överskott på nästa) givet min estimerade kaloriförbränning ovan så det verkar stämma med vågen.