Citat:
Ursprungligen postat av
GeneralSmal
Estimerar min kaloriförbränning i stillasittande läge genom Harris-Benedict formeln för män vs. Mifflin-St Jeor-formeln för män:
Harris-Benedict:
BMR=88.362+(13.397 * vikt i g)+(4.799 * höjd i cm)−(5.677 * ålder i år
Mifflin-St Jeor:
BMR=(10 * vikt i kg)+(6.25 * höjd i cm)−(5 * ålder i år)+5
Tar minsta värdet av detta, då jag gör grundläggande hushållsjobb etc. dagligen multiplicerar jag med en aktivitetsfaktor på 1,15 (ska egentligen vara 1.2 men så jag har marginal). På promenader räknar jag med ca 300 kcal i timmen i rask takt, och räknar med att ett träningspass bränner 500 kcal (gissning).
Lättare att räkna kalorier man äter en förbränning, väger allt jag äter och gör färdiga matlådor osv. så där har jag koll.
Förstår, har gjort det själv när det inte fanns några direkta verktyg. Men det är mycket jobb som egentligen inte behövs. Dom beräkningarna är inte alls så exakta, inte smartband/klockor heller. Men är bra verktyg som sagt.
Men genom att ligga på ett viss kaloriintag, använda vågen, så får man en bra uppfattning och kan sammanfatta vad ens kaloribalans ligger på.
Med ett smartband/klocka. Får man fram hur stegen ser ut per dag/vecka/månad/år även kalorier. Även om de inte är exakta mått så kan man se en trend och få en ganska bra uppfattning.
Finns appar för ha koll på maten när man behöver stämma av.
Man behöver inte följa beräkningar slaviskt konstant. Det bästa är om man kan lära sig tolka kroppens signaler och äta, träna osv utan något sådant.