• 1
  • 2
2025-03-02, 10:59
Medlem
Har aldrig provat att räkna kalorier med en FitBit, Apple Watch eller dylikt, är detta bra verktyg för att hålla koll på förbränningen?

Vad är det som räknas, totalt antal kalorier som förbränns under dagen, antal steg, hjärtpuls, sömn? Något mer?

Antar att det är långt ifrån en exakt mätning utan snarare nån form av estimat? Under typ ett styrkepass kan man ju förbränna 700 kcal, under ett annat styrkepass kan man bränna 400 om man inte kör så hårt, under ett simningspass kanske förbränningen är en helt annan osv. Nån som har testat och kan ge betyg?

Alternativet är att räkna själv i Excel, vilket jag gör idag, har en rätt omfattande kalkyl där jag bedömer min förbränning med hjälp av ett par parametrar (kön, vikt, längd, ålder), är kanske en sån här klocka kanske inte mer avancerad än så?

Är det "värt" att köpa en sådan kaloriräknare? Eller finns bättre verktyg? Vilken är bäst av FitBit, Apple Watch alt. andra (dyrare) modeller?
Citera
2025-03-02, 11:44
Medlem
Hur räknar du din aktivitet manuellt menar du?
Har själv inte ens en minsta aning hur jag skulle göra det manuellt. Visst att man fick räkna kalorier in och makrofördelningen innan appar osv fanns.

Jag vet inte hur exakta dom är och tror att det är svårt att få dem exakta. Men samtidigt bättre än att gissa. Man får ju data på steg och kalorier. Även om de inte är exakta så får man en generell data som kan ändå få en uppfattning om hur aktiv man har varit under dagen. Så länge man har koll på sin vikt och hur mycket kalorier man får i sig så kan man räkna ut sitt behov. Mer korrekt än de kalkylatorna som finns på nätet. Så det är ett okej verktyg. Köpte en billigare variant för typ 300kr och täcker det jag behöver den till.
Citera
2025-03-02, 12:16
Medlem
Crabbofixs avatar
finns det inte appar som gör jobbet?

har sett nåt om att man riktar kameran, scannar streckkod eller till och med gör en uppskattning av maten man fotograferar.
Citera
2025-03-02, 13:38
Medlem
Enligt den här videon så kan klockorna ha fel på 30% eller mer.
https://youtu.be/cEJILWJk09s?si=XemdC-X2_PUhtl_M
Citera
2025-03-02, 17:00
Medlem
Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralSmal
Har aldrig provat att räkna kalorier med en FitBit, Apple Watch eller dylikt, är detta bra verktyg för att hålla koll på förbränningen?

Vad är det som räknas, totalt antal kalorier som förbränns under dagen, antal steg, hjärtpuls, sömn? Något mer?

Antar att det är långt ifrån en exakt mätning utan snarare nån form av estimat? Under typ ett styrkepass kan man ju förbränna 700 kcal, under ett annat styrkepass kan man bränna 400 om man inte kör så hårt, under ett simningspass kanske förbränningen är en helt annan osv. Nån som har testat och kan ge betyg?

Alternativet är att räkna själv i Excel, vilket jag gör idag, har en rätt omfattande kalkyl där jag bedömer min förbränning med hjälp av ett par parametrar (kön, vikt, längd, ålder), är kanske en sån här klocka kanske inte mer avancerad än så?

Är det "värt" att köpa en sådan kaloriräknare? Eller finns bättre verktyg? Vilken är bäst av FitBit, Apple Watch alt. andra (dyrare) modeller?

Jag tror att det är väldigt svårt för en klocka att ta reda på hur mycket kalorier du bränner. Vid löpning och cykling i konstant tempo visar den nog mer rätt, men vid andra övningar finns det nog ganska stor felmarginal.

Känns som att klockorna behöver ha en del information för att räkna ut det, men det kanske de kan få nuförtiden? Men jag är skeptisk ändå.

Ett vanligt pass på gymmet (1h) bränner cirka 150-250kcal,inte i närheten av 400 eller 700.

Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix

har sett nåt om att man riktar kameran, scannar streckkod eller till och med gör en uppskattning av maten man fotograferar.

Kan man scanna streckkoden på bänkpressen eller på simbassängen för att se hur mycket man bränner nu också? Coolt att teknologin kommit så långt!
Citera
2025-03-02, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Hur räknar du din aktivitet manuellt menar du?
Har själv inte ens en minsta aning hur jag skulle göra det manuellt. Visst att man fick räkna kalorier in och makrofördelningen innan appar osv fanns.

Jag vet inte hur exakta dom är och tror att det är svårt att få dem exakta. Men samtidigt bättre än att gissa. Man får ju data på steg och kalorier. Även om de inte är exakta så får man en generell data som kan ändå få en uppfattning om hur aktiv man har varit under dagen. Så länge man har koll på sin vikt och hur mycket kalorier man får i sig så kan man räkna ut sitt behov. Mer korrekt än de kalkylatorna som finns på nätet. Så det är ett okej verktyg. Köpte en billigare variant för typ 300kr och täcker det jag behöver den till.

Estimerar min kaloriförbränning i stillasittande läge genom Harris-Benedict formeln för män vs. Mifflin-St Jeor-formeln för män:

Harris-Benedict:
BMR=88.362+(13.397 * vikt i g)+(4.799 * höjd i cm)−(5.677 * ålder i år

Mifflin-St Jeor:
BMR=(10 * vikt i kg)+(6.25 * höjd i cm)−(5 * ålder i år)+5

Tar minsta värdet av detta, då jag gör grundläggande hushållsjobb etc. dagligen multiplicerar jag med en aktivitetsfaktor på 1,15 (ska egentligen vara 1.2 men så jag har marginal). På promenader räknar jag med ca 300 kcal i timmen i rask takt, och räknar med att ett träningspass bränner 500 kcal (gissning).

Lättare att räkna kalorier man äter en förbränning, väger allt jag äter och gör färdiga matlådor osv. så där har jag koll.
Citera
2025-03-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix

Det jag är ute efter är förbränning ej intag.
Citera
2025-03-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FadingCrown
Enligt den här videon så kan klockorna ha fel på 30% eller mer.
https://youtu.be/cEJILWJk09s?si=XemdC-X2_PUhtl_M

Har de jämfört alla modeller? Har kollat på Garmin (Fenix 7/8), en dyrare variant, men det kanske inte är nån skillnad om uppskattningen sker på samma sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av Q-
Jag tror att det är väldigt svårt för en klocka att ta reda på hur mycket kalorier du bränner. Vid löpning och cykling i konstant tempo visar den nog mer rätt, men vid andra övningar finns det nog ganska stor felmarginal.

Ja såklart svårt att själva uppskatta också, på ett gympass kan man ju hålla igång hela tiden eller ta långa vilor mellan seten, det är därav jag har behov av att veta hur mkt jag förbränner på riktigt.
Citera
2025-03-02, 22:54
Medlem
Spelar det nån roll med dyrare eller billigare alternativ?

Typ Garmin vs. FitBit?
Citera
2025-03-03, 06:06
Medlem
Citat:
Estimerar min kaloriförbränning i stillasittande läge genom Harris-Benedict formeln för män vs. Mifflin-St Jeor-formeln för män:

Harris-Benedict:

Mifflin-St Jeor:

Tar minsta värdet av detta, då jag gör grundläggande hushållsjobb etc. dagligen multiplicerar jag med en aktivitetsfaktor på 1,15 (ska egentligen vara 1.2 men så jag har marginal). På promenader räknar jag med ca 300 kcal i timmen i rask takt, och räknar med att ett träningspass bränner 500 kcal (gissning).

Lättare att räkna kalorier man äter en förbränning, väger allt jag äter och gör färdiga matlådor osv. så där har jag koll.

Förstår, har gjort det själv när det inte fanns några direkta verktyg. Men det är mycket jobb som egentligen inte behövs. Dom beräkningarna är inte alls så exakta, inte smartband/klockor heller. Men är bra verktyg som sagt.

Men genom att ligga på ett viss kaloriintag, använda vågen, så får man en bra uppfattning och kan sammanfatta vad ens kaloribalans ligger på.

Med ett smartband/klocka. Får man fram hur stegen ser ut per dag/vecka/månad/år även kalorier. Även om de inte är exakta mått så kan man se en trend och få en ganska bra uppfattning.
Finns appar för ha koll på maten när man behöver stämma av.

Man behöver inte följa beräkningar slaviskt konstant. Det bästa är om man kan lära sig tolka kroppens signaler och äta, träna osv utan något sådant.
Citera
2025-03-03, 07:42
Medlem
Citat:

Harris-Benedict:

Mifflin-St Jeor:

Nu vet jag inte om du tävlar men din siffra för 300kcal vid powerwalk är rimlig om något hög kanske och vid styrketräning så kan du räkna med 200kcal vid ett pass. Du skulle kunna använda dessa siffror rakt av och hoppa klockor helt. Din uppskattning kommer med tiden bli bättre än någon klocka. Utgå gärna från att om du löper ditt max i 60min så förbränner kroppen 1000kcal. Testa gärna att löpa i ett tempo där du känner dig jagad av en hund så du har en upplevelse att jämföra med. Då kan du jämföra varje powerwalk utifrån det och på så sätt få en bra uppskattning. Den mesta aktiviteten på gym förbränner inte mycket. Så är man i regel stillasittande innan så blir kcal intaget inte påverkat så mycket.
Citera
2025-03-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Förstår, har gjort det själv när det inte fanns några direkta verktyg. Men det är mycket jobb som egentligen inte behövs. Dom beräkningarna är inte alls så exakta, inte smartband/klockor heller. Men är bra verktyg som sagt.

Men genom att ligga på ett viss kaloriintag, använda vågen, så får man en bra uppfattning och kan sammanfatta vad ens kaloribalans ligger på.

Med ett smartband/klocka. Får man fram hur stegen ser ut per dag/vecka/månad/år även kalorier. Även om de inte är exakta mått så kan man se en trend och få en ganska bra uppfattning.
Finns appar för ha koll på maten när man behöver stämma av.

Man behöver inte följa beräkningar slaviskt konstant. Det bästa är om man kan lära sig tolka kroppens signaler och äta, träna osv utan något sådant.

Ok men då låter det som att en klocka inte direkt skulle tillföra nåt mervärde, har alltså en ungefärlig uppskattning på kalorier in och ut, om klockan inte kan vara mer exakt än så blir det inte direkt nån vinst.

Fattar att det är lättare om man kör kondition mest, under typ ett spinningpass eller löpningspass har man en rätt konstant förbränning om man håller samma tempo och då kan man ju räkna på vad en person av viss kön, längd och vikt "borde" bränna per minut, med styrka kan det ju variera beroende på hur tungt man tar, om man tar 1 eller 5 min vila mellan seten osv. och det är ändå mest den typen av träning jag kör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in