• 1
  • 2
2025-03-02, 09:03
Medlem
Hej,

Jag överväger att köpa en dator på avbetalning. Som student arbetar jag intensivt under sommaren (ungefär 3–4 månader) samt sporadiskt under resten av året, vilket sammanlagt ger mig en bruttolön på cirka 100 000 kronor. Trots detta nekades min ansökan om att köpa en dator för 30 000 kronor på avbetalning. Min plan är att betala av hela beloppet så snart jag får min första lön i sommar – jag skulle alltså betala runt 2 500 kronor under 3–4 månader, varvid resten skulle betalas i ett svep.

Jag har dessutom CSN som garanterar en månatlig inkomst, vilket egentligen innebär att min faktiska ekonomiska situation är bättre än vad en årslön på 100 000 kronor skulle indikera. Men det verkar inte räknas med vid kreditprövningen.

Den här datorn för jag vet att någon kommer fråga:
https://www.webhallen.com/se/product...X-4070Ti-Super

Vet någon hur mycket man behöver tjäna för att systemet ska sluta blockera avbetalningslån automatiskt? Finns det någon som har insikt i hur bankerna bedömer detta? Kan jag lura bankerna om jag ändrar och säger att jag är anställd och ansöker om ett blancolån på 30.000 istället och betalar av det som jag tänker göra ?
Senast redigerad av Cheddarjoe 2025-03-02 kl. 09:07.
Citera
2025-03-02, 09:11
Medlem
manfalangs avatar
Låna pengar till datorn av en släkting och delbetala denna. Då slipper du ränta också.
Vad fan ska du ha en dator för 30k till? Det finns bra datorer för 6k-10k.
Citera
2025-03-02, 09:12
Medlem
Loikkaris avatar
Klarna kortet kan man få med en inkomst om 100 000 SEK Vet inte hur mycket kredit man får med sån inkomst. Annars prova privatlån hos nån bank, sedan kapa av skulden snabbt som fan. I mina öron låter en dator på 30 lax dyr för en student men vad vet jag.
Citera
2025-03-02, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag har dessutom CSN som garanterar en månatlig inkomst, vilket egentligen innebär att min faktiska ekonomiska situation är bättre än vad en årslön på 100 000 kronor skulle indikera. Men det verkar inte räknas med vid kreditprövningen.
Ett lån kan aldrig vara en inkomst.
Citat:
Min plan är att betala av hela beloppet så snart jag får min första lön i sommar – jag skulle alltså betala runt 2 500 kronor under 3–4 månader, varvid resten skulle betalas i ett svep.
Det är alltså inte ens ett halvår dit. Mitt förslag är att du väntar in lönen och köper en dator kontant. Och då en betydligt billigare.

Om du får igenom ett lån, så kommer du få en taskig ränta. Och numera tror jag inte ens den är avdragsgill.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-03-02 kl. 09:24.
Citera
2025-03-02, 09:21
Medlem
Klas-Vegass avatar
Köpa dator för 30k som student när man får en begagnad dator som kan göra allt för 1500 på tradera?

Snart i ett program på TV3?
Citera
2025-03-02, 09:52
Avstängd
67arigGubbes avatar
Oftast 150k.

Förövrigt, köp ej datorn. Gpu har till och med utgått.

Varför kostar den ens 27000? Helt orimligt.. går chassit på 5000?
Citera
2025-03-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Oftast 150k.

Förövrigt, köp ej datorn. Gpu har till och med utgått.

Varför kostar den ens 27000? Helt orimligt.. går chassit på 5000?

Är det 150k man behöver tjäna för att inte hamna i det automatiska "nekas" filtret?

Jag vet inte om det är en bra dator, jag har inte eftersökt bara tog något för att visa vad jag tänkt köpa men ska titta noggrannare. Kanske värt att avvakta inför nya delar men jag kan inget om datorer.
Citera
2025-03-02, 10:03
Avstängd
Matadhamsters avatar
Att få igenom på Webbhallen är väldigt lätt. Det var det första stället jag kunde få avbetalning från. Resurs som de använder nu när jag kollar på sidan, är också det lättaste stället att få igenom lån och krediter hos.

Du har väl skulder eller något som krockar? Sedan kan du vänta tills i sommar om du ändå har pengar då. Varför köpa saker som student, som du inte behöver?
Citera
2025-03-02, 10:05
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Är det 150k man behöver tjäna för att inte hamna i det automatiska "nekas" filtret?

Jag vet inte om det är en bra dator, jag har inte eftersökt bara tog något för att visa vad jag tänkt köpa men ska titta noggrannare. Kanske värt att avvakta inför nya delar men jag kan inget om datorer.

Brukar vara min gränsen, det är dock inte säkert att du ens kommer undan med den årslönen.

Sedan kollar de på förra årets tjänade inkomst ek iår.

Prova hos komplett istället dom är mer givmilda då de kör sin egna bank.
Citera
2025-03-02, 10:06
Medlem
Citat:
Brukar vara min gränsen, det är dock inte säkert att du ens kommer undan med den årslönen.

Sedan kollar de på förra årets tjänade inkomst ek iår.

Prova hos komplett istället dom är mer givmilda då de kör sin egna bank.

Vad menar du med att det brukar vara din gräns?
Citera
2025-03-02, 10:07
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Vad menar du med att det brukar vara din gräns?

Min = minimum.
Citera
2025-03-02, 10:09
Medlem
Citat:
Min = minimum.

Jaha. Vad grundas detta antagandet på? Jobbar du på en bank eller ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in