Hej,
Jag överväger att köpa en dator på avbetalning. Som student arbetar jag intensivt under sommaren (ungefär 3–4 månader) samt sporadiskt under resten av året, vilket sammanlagt ger mig en bruttolön på cirka 100 000 kronor. Trots detta nekades min ansökan om att köpa en dator för 30 000 kronor på avbetalning. Min plan är att betala av hela beloppet så snart jag får min första lön i sommar – jag skulle alltså betala runt 2 500 kronor under 3–4 månader, varvid resten skulle betalas i ett svep.
Jag har dessutom CSN som garanterar en månatlig inkomst, vilket egentligen innebär att min faktiska ekonomiska situation är bättre än vad en årslön på 100 000 kronor skulle indikera. Men det verkar inte räknas med vid kreditprövningen.
Den här datorn för jag vet att någon kommer fråga:
https://www.webhallen.com/se/product...X-4070Ti-Super
Vet någon hur mycket man behöver tjäna för att systemet ska sluta blockera avbetalningslån automatiskt? Finns det någon som har insikt i hur bankerna bedömer detta? Kan jag lura bankerna om jag ändrar och säger att jag är anställd och ansöker om ett blancolån på 30.000 istället och betalar av det som jag tänker göra ?