• 1
  • 2
2025-03-01, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag ska nog börja med att lära mig mina egna hörlurar.

Jag föredrar stereo med högtalare men sådant är rätt utdaterat när man bor i lägenhet nuförtiden.

Att använda en equalizer (antar appen du syftar på är en equalizer) för att få ljudet att passa sin egna "ljudprofil" är självklart alltid bra och det kan man komma långt på. Sen finns det ju också en begränsning på hur bra ljud dina hörlurar kan leverera av olika faktorer.

Så som:
  • Tillverkare
  • Isolering
  • Kvalitén på hårdvaran (drivers, diaphragms etc.)
  • Frekvensomfång

(Jag gillar listor)

Sen har ju också trådlös uppspelning av media via bluetooth en begränsning. Taket på hur mycket man måste punga ut för att få riktigt bra trådlösa hörlurar är mycket lägre än trådbundna dock.

Vet att detta är info du inte frågar om och säger inte att du inte får fortsätta lyssna på musik om du inte köper nya hörlurar, men tänkte det kunde vara värt att förklara varför man väljer att spendera lite mer på ett par schyssta lurar.
Senast redigerad av Ao-no-hono-o 2025-03-01 kl. 02:39.
Citera
2025-03-01, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ao-no-hono-o
Att använda en equalizer (antar appen du syftar på är en equalizer) för att få ljudet att passa sin egna "ljudprofil" är självklart alltid bra och det kan man komma långt på. Sen finns det ju också en begränsning på hur bra ljud dina hörlurar kan leverera av olika faktorer.

Så som:
  • Tillverkare
  • Isolering
  • Kvalitén på hårdvaran (drivers, diaphragms etc.)
  • Frekvensomfång

(Jag gillar listor)

Sen har ju också trådlös uppspelning av media via bluetooth en begränsning. Taket på hur mycket man måste punga ut för att få riktigt bra trådlösa hörlurar är mycket lägre än trådbundna dock.

Vet att detta är info du inte frågar om och säger inte att du inte får fortsätta lyssna på musik om du inte köper nya hörlurar, men tänkte det kunde vara värt att förklara varför man väljer att spendera lite mer på ett par schyssta lurar.
Ja alltså jag kan använda mina nyaste hörlurar med sladd också.

Jag gillade hur de jag köpte såg ut så stilen passar min "mellanmjölks smak" eller vad man ska kalla det som faller mig i smaken. Ingen ser mig i mitt hem så det var min personliga smakpreferens som tilltalades och jag köpte då lurar med längre batteritid bara istället för billigare med kortare batteri.

Provade de förinställda och det kallas mid- reduction, de inställningar jag tycker låter bra och det är överkurs att lära mig mer. Sedan har inte mina hörlurar världens teknologi. 1690 kr och går att finna 300 kronor billigare än så, så de är inte några värstingsprylar.

Ett hus på landet med bra stereo hade varit bättre.
Citera
2025-03-01, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ao-no-hono-o
Hörlurarna har jag haft i över ett år och kör dem via en iFi ZEN DAC+CAN på datorn vilket funkar skitbra. Jag köpte dem för det ändamålet och ger otroligt bra ljud. Tyvärr är ljudet så bra att jag inte är nöjd med mina trådlösa hörlurar som jag kopplar till TVn nu när jag ska se film, så letar efter ett alternativ så att jag kan använda dem där med.
Varför vill du kolla på film och lyssna med hörlurar??? Blir ju rätt mycket effektfullare med ett surround-system tex...
Citera
2025-03-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Varför vill du kolla på film och lyssna med hörlurar??? Blir ju rätt mycket effektfullare med ett surround-system tex...

Såklart blir det.. men som jag skrev tidigare i forumtråden så bor jag i lägenhet och försöker undvika att störa grannarna när jag slår på en film efter klockan 23 på en vardag.

Jag har en riktigt bra soundbar med sub ståendes här hemma. Fanns ingen anledning att skriva det dock i TS då jag inte kan koppla några lurar till den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in