• 1
  • 2
2025-02-28, 18:25
Medlem
Tjena!

Jag skulle vilja se på film via min blu-ray spelare med hörlurar och behöver därför hjälp med att hitta en förstärkare och hörlurskabel som matchar varann. Jag kan inte ett skit om förstärkare och har aldrig ägt en tidigare.

Skriver en punktlista över vad jag har att jobba med just nu:

• Hörlurarna är HiFimans Edition XS
  • Nuvarande hörlurskabel är en balanserad 2x3.5mm till 1x4.4mm
  • Sony UBP-x700, men funderar på att skaffa en Panasonic UB820
  • TVn är en Sony A1 Oled
  • kabelbudget på upp till 1000kr
  • Förstärkarbudget mellan 5000-7000kr
  • 3 meter till sittplats

Har en iFi audio ZEN DAC Sig. V2 kombinerad med ZEN CAN kopplad till datorn. Om det finns möjlighet att köra ljudet på något vis från blu-ray spelare till dom istället för en förstärkare, så hade det varit ett alternativ för mig med (vet inte vad för kabellösning som skulle funka).

Känns som att det största problemet är att hitta en lång nog kabel (3m) som passar Edition XS lurarna, då kabeln behöver vara dubbel 3.5mm. Jag skulle också kunna tänka mig placera en förstärkare nära sittplatsen och köra en kortare hörlurskabel där emellan, men vad för typ av kabel kör jag mellan blu-ray spelaren och förstärkaren då? En lång HDMI kabel bara?

Tacksam för svar!
Citera
2025-02-28, 21:34
Medlem
sommarlovs avatar
Hur behöver kablarna matcha varandra?
Köp något lagom du tycker är trevligt!
Citera
2025-02-28, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur behöver kablarna matcha varandra?
Köp något lagom du tycker är trevligt!

Vad menar du med "hur behöver kablarna matcha varandra?"? Är som sagt ny på området, så är osäker på vad det är du frågar efter.

Det undrar mest över är om jag kan använda min DAC/AMP som jag har till datorn istället för en förstärkare.

Om inte det funkar - vilken typ av förstärkare behöver jag kolla på? Ser att det finns hembioreceiver, stereoförstärkare, steroreceiver m.m. på hembiobutiken.se

Min blu-ray spelare har bara audio out för HDMI och coaxial (digital out), så någon optical out lösning finns inte.

Tror det blev lite för luddigt i TS.
Citera
2025-02-28, 23:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ao-no-hono-o
Vad menar du med "hur behöver kablarna matcha varandra?"? Är som sagt ny på området, så är osäker på vad det är du frågar efter.

Det undrar mest över är om jag kan använda min DAC/AMP som jag har till datorn istället för en förstärkare.

Om inte det funkar - vilken typ av förstärkare behöver jag kolla på? Ser att det finns hembioreceiver, stereoförstärkare, steroreceiver m.m. på hembiobutiken.se

Min blu-ray spelare har bara audio out för HDMI och coaxial (digital out), så någon optical out lösning finns inte.

Tror det blev lite för luddigt i TS.
Nja, försökte driva samtalet men jag förstår nog inte hur du vill ha det.
Citera
2025-02-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nja, försökte driva samtalet men jag förstår nog inte hur du vill ha det.

Jag förstår. Tror jag fattar frågan med nu efter att ha läst igenom mitt första inlägg igen.

Verkar vara svårt att hitta en lång hörlurskabel (runt 3m) som passar till mina hörlurar. Det är inte så vanligt med dubbel 3.5mm ingångar till 3.5mm eller 6.35mm (vilket verkar vara de vanligaste ingångarna på en förstärkare), menar inte att kablarna på något sätt behöver matcha varann i utseende. Så om någon vet hur man kan få tag på en lång sådan kabel så hade det varit uppskattat.
Senast redigerad av Ao-no-hono-o 2025-03-01 kl. 00:34.
Citera
2025-02-28, 23:43
Medlem
Kort och gott så behöver jag hjälp med att hitta en lösning för att kolla film på min TV med mina Edition XS hörlurar.
Citera
2025-02-28, 23:47
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Kort och gott så behöver jag hjälp med att hitta en lösning för att kolla film på min TV med mina Edition XS hörlurar.
Jag är totalt jäkla okunnig gällande teknik men måste fråga. Dina hörlurar kostar dubbelt av vad mina senaste kostade (googlade). Varför köper du hörlurar för över tretusen utan att kunna koppla dem själv och utan Bluetooth i dem?
Citera
2025-02-28, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag är totalt jäkla okunnig gällande teknik men måste fråga. Dina hörlurar kostar dubbelt av vad mina senaste kostade (googlade). Varför köper du hörlurar för över tretusen utan att kunna koppla dem själv och utan Bluetooth i dem?

Hörlurarna har jag haft i över ett år och kör dem via en iFi ZEN DAC+CAN på datorn vilket funkar skitbra. Jag köpte dem för det ändamålet och ger otroligt bra ljud. Tyvärr är ljudet så bra att jag inte är nöjd med mina trådlösa hörlurar som jag kopplar till TVn nu när jag ska se film, så letar efter ett alternativ så att jag kan använda dem där med.
Senast redigerad av Ao-no-hono-o 2025-02-28 kl. 23:56.
Citera
2025-02-28, 23:56
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Hörlurarna har jag haft i över ett år och kör dem via en iFi ZEN DAC+CAN på datorn vilket funkar skitbra. Jag köpte dem för det ändamålet och det funkar skitbra och ger otroligt bra ljud. Tyvärr är ljudet så bra att jag inte är nöjd med mina trådlösa hörlurar som jag kopplar till TVn nu när jag ska se film, så letar efter ett alternativ så att jag kan använda dem där med.
Ok. Min hörsel är inte bra nog för att uppfatta en massa skillnader i ljud men man kan ställa in hörlurar i appar för ljud.

För mig så har mina hörlurar lång batteritid (upp till 100 timmar) och ser ut på vis som är min smak, då räknar jag dem som perfekta
Citera
2025-03-01, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Ok. Min hörsel är inte bra nog för att uppfatta en massa skillnader i ljud men man kan ställa in hörlurar i appar för ljud.

För mig så har mina hörlurar lång batteritid (upp till 100 timmar) och ser ut på vis som är min smak, då räknar jag dem som perfekta

Kan bara rekommendera i så fall att kliva in i en HiFi-butik om du har en i närheten. Där har de oftast demo exemplar där du kan testa hörlurar för upp till 10-20 000 och spela dina egna låtar du brukar lyssna på för att jämnföra. Sen är det ju frågan hur mycket man värdesätter bra ljud.

Själv har jag gedigen samling filmer här hemma och vill gärna få ut så mycket som möjligt både bild- och ljudmässigt. Bor tyvärr i lägenhet och vill inte störa grannarna, så hörlurar får det bli och bra sådanna.
Citera
2025-03-01, 01:39
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Kan bara rekommendera i så fall att kliva in i en HiFi-butik om du har en i närheten. Där har de oftast demo exemplar där du kan testa hörlurar för upp till 10-20 000 och spela dina egna låtar du brukar lyssna på för att jämnföra. Sen är det ju frågan hur mycket man värdesätter bra ljud.

Själv har jag gedigen samling filmer här hemma och vill gärna få ut så mycket som möjligt både bild- och ljudmässigt. Bor tyvärr i lägenhet och vill inte störa grannarna, så hörlurar får det bli och bra sådanna.
Jag ska nog börja med att lära mig mina egna hörlurar.

Jag föredrar stereo med högtalare men sådant är rätt utdaterat när man bor i lägenhet nuförtiden.
Citera
2025-03-01, 01:57
Medlem
För den som till förmodan stöter på liknande problem som jag hade och hamnar här någon gång i framtiden, så fick jag ett bra svar i min reddit tråd och kopierar in det här.

"I think you are trying to do something with equipment that is not primarily meant for your purpose. Receivers, esp budget ones, are multi-media control centers that often tack on a headphone amp and output as an afterthought. If you use wireless earbuds, bluetooth has latency, and on the XM4s you may notice the picture and sound being slightly out of sync. (Not to mention, does your TV or Blu-ray player even have bluetooth capability?)

I think you would be better off finding a dedicated DAC/headphone amp, which is compatible with your Blu-ray player or TV's digital output. It does exactly what you need, and your money goes into the features you use. You can find one at a lower price point than your receiver budget.

However, you do need to check that your Blu-ray player or TV is able to send out a digital signal your DAC can take. Some Blu-ray players just pass through Dolby or DTS audio, which requires the next component to decode. A simple DAC/headphone amp may not do that. And you have to decide whether you're okay with the PCM (or downscaled to PCM) signal versus the Dolby or DTS audio off your Blu-ray.

Also, if you connect your Blu-ray to a receiver or something that processes the digital signal, be aware that on Blu-ray players, the coax or toslink outs often do not support everything the HDMI out can do. For example, here's Sony's list of what their HDMI versus digital out can output.

https://www.sony.ca/en/electronics/support/home-video-blu-ray-disc-players-recorders/ubp-x700/articles/00170959"
Senast redigerad av Ao-no-hono-o 2025-03-01 kl. 02:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in