• 1
  • 2
2025-03-01, 14:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligAktivitet
Min huvudsakliga fråga är hur det är möjligt för någon att ta sig in i min dator, när allt är avstängt för kontakt, med en konstig, stor brökig obekant animerad bild om att ansluta en Canon EOS-kamera via wlan, och som mestadels släcker min skärm, så att jag inte kan se vad som händer med min dator.
Återigen, du måste köra någon form av rationell felsökning. Det låter mer troligt att din Canon-app spökar än återkommande angrepp utifrån. Om du inte använder appen, så avinstallera den och se om problemet kvarstår.
Citera
2025-03-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Återigen, du måste köra någon form av rationell felsökning. Det låter mer troligt att din Canon-app spökar än återkommande angrepp utifrån. Om du inte använder appen, så avinstallera den och se om problemet kvarstår.

Det är inte ett återkommande problem. Det hände i söndags.
Citera
2025-03-01, 14:39
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligAktivitet
Skärm släcks - någon försöker ansluta

MacOS 10.13. MacMini. Alla vägar in utom ethernetkabeln är avstängda i systeminställningarna. Inkopplad i en switch, med tre andra datorer till samma skärm.
Hur menar du, tre andra datorer till samma skärm? Använder du en KVM-switch eller liknande? I så fall, får du samma problem om du kopplar skärmen till datorn direkt?
Citera
2025-03-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Hur menar du, tre andra datorer till samma skärm? Använder du en KVM-switch eller liknande? I så fall, får du samma problem om du kopplar skärmen till datorn direkt?

Tack för svar! Ja, en KVM-switch. Och det har hänt en gång, men det var mycket skrämmande. (Övriga tre datorer var avstängda, när det hände.)
Citera
2025-03-01, 23:41
Medlem
systems avatar
”Activity monitor” ger ganska exakt info om vad som sker just i ögonblicket. (Sök ”activity monitor macOS” för mer info).

Om något verkar skumt en tid tillbaka, kolla gärna loggen.
https://support.apple.com/sv-se/guid...slbf30b61a/mac
Citera
2025-03-02, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
”Activity monitor” ger ganska exakt info om vad som sker just i ögonblicket. (Sök ”activity monitor macOS” för mer info).

Om något verkar skumt en tid tillbaka, kolla gärna loggen.
https://support.apple.com/sv-se/guid...slbf30b61a/mac

Activity monitor gillar jag, men den går ju inte att titta på när skärmen är släckt.

Console har jag inte använt, och jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Hittade ingen direkt möjlighet att söka efter historik i den, men i någon form av wifi-log såg jag detta:

Sun Feb 23 14:51:24.268 <airportd[178]> ERROR: com.apple.preference.network.remoteservice (453) is not entitled for com.apple.wifi.events, but allowing anyways for event type 7

Event type 7 är tydligen att tillåta scanning efter wifi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in