• 1
  • 2
2025-02-28, 17:49
Medlem
Skärm släcks - någon försöker ansluta

MacOS 10.13. MacMini. Alla vägar in utom ethernetkabeln är avstängda i systeminställningarna. Inkopplad i en switch, med tre andra datorer till samma skärm. De är också ihopkopplade via en nätverkshub.

Min skärm släcks plötsligt ner medan jag surfar, med vissa blinkningar, där jag i flashar kan se mitt skrivbord. Jag kan inte påverka något - jag rör på musen, för att försöka väcka datorn. I någon av blinkningarna syns sedan en stor grafisk bild, om att jag ska godkänna att en Canon EOS kamera ska få ansluta via wlan till min dator. Hinner inte se den högra texten, men den vänstra texten säger “connect”.

Jag får inte kontakt med datorn, och är bekant med fjärrstyrningsverktyg, så jag väljer att stänga av datorn med strömknappen. Väntar 20 minuter, slår på igen. Datorskärmen släcks nästan direkt, och är nu helt släckt i bortåt 20 sekunder, innan jag stänger ner med strömknappen igen, och går ut och gör ärenden i ett par timmar istället.

Startar sedan datorn och går igenom systeminställningarna noga, men alla inställningar säger att alla vägar in är stängda, inklusive fjärrstyrning. Kollar installerade program, men inget okänt är installerat. Kollar även via terminalen på alla installerade program.

Vad hände med min dator? När jag har försökt ansluta min kamera tidigare, så händer precis ingenting med datorn, tills jag kommer på att slå igång wi-fin. Samma när jag ansluter mobilen med bluetooth. Och precis aldrig, så blir min skärm svart när jag försöker ansluta något ö h t. Vad har makten att släcka min skärm, och försöka tvinga fram anslutning?
Citera
2025-02-28, 17:54
Medlem
Enterprises avatar
Har du brandvägg aktiverad i routern?
Citera
2025-02-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Har du brandvägg aktiverad i routern?

Ja, det ska jag ha. Jag skulle sätta upp en enkel server en gång till Macen, och det var väldigt svårt att avväpna den så att det gick att ansluta.
Citera
2025-02-28, 18:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvanligAktivitet
Ja, det ska jag ha. Jag skulle sätta upp en enkel server en gång till Macen, och det var väldigt svårt att avväpna den så att det gick att ansluta.
Låter som att du öppnat upp brandväggen för inkommande trafik?
Citera
2025-02-28, 18:07
Medlem
Citat:
Låter som att du öppnat upp brandväggen för inkommande trafik?

Den öppnades till en specifik folder, till drop boxen, tror jag. Det var länge sedan, och jag minns inte exakt hur jag gjorde, men som jag minns det, så stängde jag allt igen när klienten hade laddat ner sin fil.

Skulle ett hål i routern kunna göra att min skärm släcks ner, fastän min Mac är superaggressivt stängd för allt?
Citera
2025-02-28, 18:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Den öppnades till en specifik folder, till drop boxen, tror jag. Det var länge sedan, och jag minns inte exakt hur jag gjorde, men som jag minns det, så stängde jag allt igen när klienten hade laddat ner sin fil.

Skulle ett hål i routern kunna göra att min skärm släcks ner, fastän min Mac är superaggressivt stängd för allt?
Du kan inte öppna upp en brandvägg i routern till en specifik mapp på datorn. Då är det brandväggen på datorn som du öppnat upp (routern måste också vara öppnad eller inaktiverad, annars kommer inte trafiken fram till datorn).

Jag är för dåligt insatt, men brandväggen i Macen borde stänga ute inkommande anrop. Men om du kört server på macen tidigare så måste du 1) öppnat upp brandväggen både på routern och datorn och 2) satt upp en port forwarding på routern. Om detta ligger kvar i någon mån så har du ju möjlighet för någon att försöka logga in.

Men har du någon gång haft en Canon-kamera inkopplad till Macen så är väl det mest troliga att något sådant program ligger kvar och "buggar".

Jag hade nog ominstallerat datorn och uppdaterat operativsystem samt dubbelkollat routern så att det inte finns port forwarding på och inga hål i brandväggen.
Senast redigerad av Enterprise 2025-02-28 kl. 18:19.
Citera
2025-02-28, 18:26
Medlem
Citat:
Du kan inte öppna upp en brandvägg i routern till en specifik mapp på datorn. Då är det brandväggen på datorn som du öppnat upp (routern måste också vara öppnad eller inaktiverad, annars kommer inte trafiken fram till datorn).

Jag är för dåligt insatt, men brandväggen i Macen borde stänga ute inkommande anrop. Men om du kört server på macen tidigare så måste du 1) öppnat upp brandväggen både på routern och datorn och 2) satt upp en port forwarding på routern. Om detta ligger kvar i någon mån så har du ju möjlighet för någon att försöka logga in.

Men har du någon gång haft en Canon-kamera inkopplad till Macen så är väl det mest troliga att något sådant program ligger kvar och "buggar".

Jag hade nog ominstallerat datorn och uppdaterat operativsystem samt dubbelkollat routern så att det inte finns port forwarding på och inga hål i brandväggen.

Ja, jag öppnade på båda ställena, via en port, så som du skriver. Jag minns att jag var obekväm med det, och hade konstant kontakt med klienten, för att kunna stänga av efteråt.

Jag har en Canon EOS-kamera, och den har varit inkopplad, men den var såklart avstängd vid detta tillfälle. Grejen är bara att min utrustning inte går att ansluta om inte wifi alternativt bluetooth är påslaget, och det är det som gör dessa "attacker" så obehagliga. Särskilt när mina anslutningsförsök aldrig släcker skärmen heller.

Så det kan ha varit ett försök att hacka min dator?
Citera
2025-02-28, 18:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ja, jag öppnade på båda ställena, via en port, så som du skriver. Jag minns att jag var obekväm med det, och hade konstant kontakt med klienten, för att kunna stänga av efteråt.

Jag har en Canon EOS-kamera, och den har varit inkopplad, men den var såklart avstängd vid detta tillfälle. Grejen är bara att min utrustning inte går att ansluta om inte wifi alternativt bluetooth är påslaget, och det är det som gör dessa "attacker" så obehagliga. Särskilt när mina anslutningsförsök aldrig släcker skärmen heller.

Så det kan ha varit ett försök att hacka min dator?
Jag vet inte, men för min del låter det mest troligt att det är Canons egen applikation som har något fel. Installera om och uppgradera O/S.
Citera
2025-02-28, 18:55
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men för min del låter det mest troligt att det är Canons egen applikation som har något fel. Installera om och uppgradera O/S.

Jag tror inte att det kan ha något med min egen Canon-app att göra. Jag var otydlig, men den installerades typ 2018, och jag har inte använt den sedan jag testade den, för jag skaffade en kortläsare till min laptop istället. Det vore väldigt märkligt om den plötsligt började bråka, efter så många år.
Citera
2025-03-01, 02:59
Moderator
Chantres avatar
Nätverk och datorkommunikation --> Mac och macOS
/Moderator
Citera
2025-03-01, 12:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag tror inte att det kan ha något med min egen Canon-app att göra. Jag var otydlig, men den installerades typ 2018, och jag har inte använt den sedan jag testade den, för jag skaffade en kortläsare till min laptop istället. Det vore väldigt märkligt om den plötsligt började bråka, efter så många år.
Prova att avinstallera den om du inte använt den på 7 år?
Citera
2025-03-01, 14:27
Medlem
Citat:
Prova att avinstallera den om du inte använt den på 7 år?

Min huvudsakliga fråga är hur det är möjligt för någon att ta sig in i min dator, när allt är avstängt för kontakt, med en konstig, stor brökig obekant animerad bild om att ansluta en Canon EOS-kamera via wlan, och som mestadels släcker min skärm, så att jag inte kan se vad som händer med min dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in