• 2
  • 3
2025-03-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Du förskottsbetalar också din resa oavsett om du köper den sent eller inte din tölp.

Ja men risken för konkurs o skit har minskat exponentiellt.
Köper normalt inga resepaket utan bara flygresa o kör i egen regi.
Har dock betalat hotell i någon vecka i förskott inför mässor i
Barcelona o Milano
Citera
2025-03-01, 09:58
Medlem
DoktorNos avatar
Jag köpte nyss flygbiljetter till en resa om ett halvår. Vill man förvissa sig om att kunna åka ett visst datum går det inte att vänta till dan före avfärd med att boka biljett. Risken att det är fullbokat är alltför stor. Och eftersom flygbolaget inte låter en vänta till efter resan med betalning är det bara att langa fram kreditkortet när man bokar.

Hotellet däremot är bokat men där behöver man inte betala förrän en vecka innan.

Men hur man ska kunna resa nånstans utan att betala i förskott vete fan. Med bil går det ju men inte med några andra färdsätt.
Citera
2025-03-01, 10:15
Medlem
Fullständigt efterbliven ts.

Biljetterna till stora konserter säljer slut direkt, ska du betala det femdubbla på en osäker andrahandsmarknad dagen innan?

Många konserter som ställs in beror också på dålig förhandsförsäljning som gör risken för stor. Människors MINSKADE tendens att förköpa är ett helvete för arrangörer.

Gällande flyg kan du få biljetterna 50-70% billigare om du bokar i rätt tid. Bra boenden försvinner också tidigt.

När det gäller mjukvara kan jag hålla med om att förskottsbetalningar kan vara lite för lättvindigt gjorda.
Citera
2025-03-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Själv vill jag betala kontant vid leverans - men jag har nog fel i huvudet.

Det fungerar ju bara om.leverantören vill ta risken att ingen köper. Annars får du avstå från allt som säljs på det sättet. Dina pengar så ditt val.
Citera
2025-03-01, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Biljetterna till stora konserter säljer slut direkt, ska du betala det femdubbla på en osäker andrahandsmarknad dagen innan?

Ja, TS får ju göra som han/hon vill men konsekvenserna blir ju att TS får avstå en massa saker som endast säljs i förväg. Det är ju ett val och en prioritering man får göra.

Att däremot säga att alla som gör andra prioriteringar än TS är idioter tyder ju på brist på förståelse.
Citera
2025-03-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Hur kan man ha restaurang o cafeer med färskvaror o matbutiker där det är kontant vid leverans som gäller.

Förskottsbetalningar lockar lycksökare o bedragare - vi fick inte tillräckligt många kunder så vi ställer
in.

Det blev ingen snö så vi ställer in - tänkt scenario vasaloppet

För att man går efter hur det varit under vissa tider på dagen och under specifika dagar i veckan senaste tiden. Jag jobbade när jag var ung på Mc Donalds. Då gjorde vi samma sak. Man visste t.ex. att så klart runt lunchtid så går det åt extra mycket och runt middagstid och så klart och fredag och lördag efter säg 23 och speciellt fram tills 03 när vi stängde så var det väldigt väldigt mycket att göra.

Man planerar personal och råvaror efter det.

Men det går inte riktigt att göra det med allt i samhället, speciellt inte flyg eller konserter.
Senast redigerad av JohnBlund 2025-03-01 kl. 22:35.
Citera
2025-03-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För att man går efter hur det varit under vissa tider på dagen och under specifika dagar i veckan senaste tiden. Jag jobbade när jag var ung på Mc Donalds. Då gjorde vi samma sak. Man visste t.ex. att så klart runt lunchtid så går det åt extra mycket och runt middagstid och så klart och fredag och lördag efter säg 23 och speciellt fram tills 03 när vi stängde så var det väldigt väldigt mycket att göra.

Man planerar personal och råvaror efter det.

Men det går inte riktigt att göra det med allt i samhället, speciellt inte flyg eller konserter.

Ja o det var kontant vid leverans - ingar problem där o det är efter det som jag verkar så mycket jag kan- eftersom jag har fel i huvudet - men samma fel i huvudet hade dina mcdonaldskunder också
Citera
2025-03-22, 13:44
Medlem
godboys avatar
Ska man till exempel flyga så är det ju inte helt sällan man behöver byta flygplan någonstans ute i Europa. Skulle bli jävligt knöligt att typ flyga till Gliwice i Polen via Frankfurt och bara få plats på flyget från Arlanda för att sedan komma till Frankfurt och upptäcka att jag inte får åka med det anslutande planet till Polen för att det är fullsatt.

Nu är jag ingen konsertmänniska, men jag fattar att om det är något superpopulärt band som ska spela så blir det jävligt mycket enklare att förköpa. Slippa köa i onödan.

Hotell gör jag lite olika med, men jag bokar i princip alltid i förväg även om jag betalar på plats. Ofta kan man ju boka av kostnadsfritt till incheckningsdagen. Men vet man att man ska åka så kan man i en del fall få mycket bättre pris om man bokar i förväg.

Sen håller jag delvis med dig, som att jag skulle nog aldrig köpa en nyproducerad lägenhet innan den inflyttningsklar. Det är ju inte helt ovanligt att det drar ut på tiden med byggena och konkurser förekommer, dessutom är det stora pengar. Så jag vill nog att objektet finns innan jag verkligen köper. Ett exempel med massa krångel är Karlatornet i Göteborg som dragits med mass bekymmer.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in