Citat:
Ursprungligen postat av
SC430
FYRE - fest miljontals $$ men det blev ingen fest.
Konsertbiljetter - folk betalar långt innan o ibland blir det inget av-
istället för att köpa biljetter på plats i samband me konserten
Gäller även andra evenemang o fester
När det gäller Göteborgsvarvet - där alla blåstes o arrangören vägrade att betala tillbaka
Jag vill däremot inte kasta skit på fotbollsmatcherna för de verkar funka-
och även boxningen men där är risken större eftersom man är beroende av
EN enda persons medverkan i huvudmatcherna
Folk skickar 100,000-tals kronor via internet för investeringar i okända aktier eller kryptovalutor
Folk betalar handpenningar o köper bostäder på ritning istället för att köpa (slut)besikigat
o klart som med bilar.
Resor likadant som ofta blir skit - jag köper flygresa sent o fixar egna hotell - lite dyrare
men det funkar - eller så åker jag med bilen till andra länder o tar dan som den kommer.
Varför har folk blivit så släpphänta när det gäller pengar?
Min egen uppfattning - Ankdammfolket är för rika - har för bra betalt o för gott ställt
och har mer pengar än förstånd.
Själv vill jag betala kontant vid leverans - men jag har nog fel i huvudet.
Investeringar är ju något som funnits i evigheter och även om krypto är mer riskabelt så är även vanliga aktieköp det, men det är risker man tar för att öka på sitt kapital.
När det gäller att köpa hus eller lägenheter som man inte ens sett så är det tyvärr så på speciellt nybyggen som är attraktiva, att folk får se ritningar och kanske lite uttänkta datorgjorda bilder på hur det kommer att se ut när det är klart och köper man inte då utan har tänkt att vänta till det är färdigt så kommer man inte få någon lägenhet, då är alla köpta redan. Så det är ett val man får göra.
Något som inte direkt har med köp på det sättet att göra, men med bostäder, är att allt fler hyresvärdar har slutat med visningar av lägenheter av någon anledning. Förr kunde man få gå på en visning av lägenheten hos den som hyr för stunden, men nu verkar det ofta inte vara möjligt längre.
Man tvingas "köpa" grisen i säcken.