2025-02-26, 19:41
  #1
Medlem
Hej!

Osäker på vart jag skall posta detta, är ingen vardaglig användare, flytta gärna om det är i fel forum.

Sent i Januari i år så bröt jag högra fotleden på jobbet och behövde opereras. Efter ett par dagar så fick jag min operationstid, då sa de att de kommer att bedöva mig med spinalbedövning som bedövar hela nedre kroppshalvan av mig. Jag var okej med detta, jag föredrog det över att bli sövd.

När de väl injicerat bedövningen på mig i ryggen, så känner jag att det vänstra benet är mer bedövat än det högra, jag frågar om det är normalt, och de säger att ibland kan det rinna ut lite mer i ena benet än andra.
Tiden går och jag kan fortfarande röra på tårna i högerfoten, vilket man tydligen inte skall kunna göra när man fått en sådan här bedövning (detta fick jag reda på när jag låg på uppvaket efter operationen).
De gör några test för att se om jag känner något, jag säger att jag känner en sensation, men inte någon direkt "känsla" i benet.
De skär upp ett ingångshål på höger sida av fotleden, jag känner ingen smärta, men jag känner allt de gör. När de väl börjat borra i benet, och börjar närma sig andra sidan (insidan) av fotleden, så vrålar jag ut i smärta. Här har bedövningen inte gjort sitt jobb alls. Det fortsätts borra en stund, varpå jag fortsätter skrika, och till slut så slutar kirurgen borra och ber om att få en lokalbedövningsspruta som han injicerar på insidan av fotleden. Efter det så gick det relativt lugnt, det kändes fortfarande, men gjorde inte alls lika ont som innan jag fick lokalbedövningen.

Inte nog med detta, så gick något fel i fästandet av ståltråden som skulle hålla ihop detta, så jag fick opereras igen, en vecka senare.

Jag förstår att allt alltid inte funkar som det skall, men borde inte personalen reagerat på att jag kunde röra på tårna, samt att jag faktiskt känner vad de gör i mitt ben?

Jag har försökt kräva skadestånd på detta via LÖF samt AFA. Båda hänvisar till varandra. IVO verkar inte ha med detta att göra. Vart vänder jag mig? Har jag ens rätten på min sida här?
Citera
2025-02-26, 19:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colasvamp
Hej!

Osäker på vart jag skall posta detta, är ingen vardaglig användare, flytta gärna om det är i fel forum.

Sent i Januari i år så bröt jag högra fotleden på jobbet och behövde opereras. Efter ett par dagar så fick jag min operationstid, då sa de att de kommer att bedöva mig med spinalbedövning som bedövar hela nedre kroppshalvan av mig. Jag var okej med detta, jag föredrog det över att bli sövd.

När de väl injicerat bedövningen på mig i ryggen, så känner jag att det vänstra benet är mer bedövat än det högra, jag frågar om det är normalt, och de säger att ibland kan det rinna ut lite mer i ena benet än andra.
Tiden går och jag kan fortfarande röra på tårna i högerfoten, vilket man tydligen inte skall kunna göra när man fått en sådan här bedövning (detta fick jag reda på när jag låg på uppvaket efter operationen).
De gör några test för att se om jag känner något, jag säger att jag känner en sensation, men inte någon direkt "känsla" i benet.
De skär upp ett ingångshål på höger sida av fotleden, jag känner ingen smärta, men jag känner allt de gör. När de väl börjat borra i benet, och börjar närma sig andra sidan (insidan) av fotleden, så vrålar jag ut i smärta. Här har bedövningen inte gjort sitt jobb alls. Det fortsätts borra en stund, varpå jag fortsätter skrika, och till slut så slutar kirurgen borra och ber om att få en lokalbedövningsspruta som han injicerar på insidan av fotleden. Efter det så gick det relativt lugnt, det kändes fortfarande, men gjorde inte alls lika ont som innan jag fick lokalbedövningen.

Inte nog med detta, så gick något fel i fästandet av ståltråden som skulle hålla ihop detta, så jag fick opereras igen, en vecka senare.

Jag förstår att allt alltid inte funkar som det skall, men borde inte personalen reagerat på att jag kunde röra på tårna, samt att jag faktiskt känner vad de gör i mitt ben?

Jag har försökt kräva skadestånd på detta via LÖF samt AFA. Båda hänvisar till varandra. IVO verkar inte ha med detta att göra. Vart vänder jag mig? Har jag ens rätten på min sida här?
Hede du bott i USA så kanske du kunnat stämt nån, men nu om det va här i landet så tyvär. hade du bara lite ont när dom greja , så inget att lägga energi på!
Citera
2025-02-26, 19:54
  #3
Medlem
Mr.RedHats avatar
Prova med patientskadenämnden.
Hänvisa till LöFs beslut.

https://www.patientskadenamnden.se/nytt-arende/

Iofs nu när jag tänker efter så kan det bli att de nekar prövning eftersom du inte fått ett riktigt beslut från LöF.

Men i ditt fall skulle jag definitivt säga att det är LöF som har ansvaret. För jag antar AFA är din arbetsgivares försäkring?
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-02-26 kl. 20:32.
Citera
2025-02-26, 20:40
  #4
Medlem
Om man läser LÖF så ersätter de ”undvikbar skada”. Att inte få rätt bedövning kan anses som en sådan skada. Om fotledsingreppet var felaktigt utfört första gången kan detta ersättas, men inte om det andra ingreppet berodde på en komplikation.

https://lof.se/patient/om-forsakringen/vad-galler-forsakringen-for
Citera
2025-02-26, 21:35
  #5
Medlem
Redisas avatar
Min bedövning släpte när operationen var i full fart. Jag kände att doktorn grejade där med skruvar och plattan. När jag visste attjag kunde röra tårna så har jag sagt till och rörde den friska foten ordentligt. Den brutna foten valde jag att inte röra på... Då har jag fått lite lugnande och somnade gott.

Angående skadan, så sov lite på saken och utvärdera behandlingen nån månad efter gipsborttagning mm. Du vill ju veta exakt vad du vill ta upo i ditt ärende.

Jag fått höra på återbesöket att man inte kan utvärdera läkningen under första året efter skadan. 9-12 månader tar det innan alla vävnader förväntas läka färdigt.
Citera
2025-02-26, 21:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colasvamp
Hej!

Osäker på vart jag skall posta detta, är ingen vardaglig användare, flytta gärna om det är i fel forum.

Sent i Januari i år så bröt jag högra fotleden på jobbet och behövde opereras. Efter ett par dagar så fick jag min operationstid, då sa de att de kommer att bedöva mig med spinalbedövning som bedövar hela nedre kroppshalvan av mig. Jag var okej med detta, jag föredrog det över att bli sövd.

När de väl injicerat bedövningen på mig i ryggen, så känner jag att det vänstra benet är mer bedövat än det högra, jag frågar om det är normalt, och de säger att ibland kan det rinna ut lite mer i ena benet än andra.
Tiden går och jag kan fortfarande röra på tårna i högerfoten, vilket man tydligen inte skall kunna göra när man fått en sådan här bedövning (detta fick jag reda på när jag låg på uppvaket efter operationen).
De gör några test för att se om jag känner något, jag säger att jag känner en sensation, men inte någon direkt "känsla" i benet.
De skär upp ett ingångshål på höger sida av fotleden, jag känner ingen smärta, men jag känner allt de gör. När de väl börjat borra i benet, och börjar närma sig andra sidan (insidan) av fotleden, så vrålar jag ut i smärta. Här har bedövningen inte gjort sitt jobb alls. Det fortsätts borra en stund, varpå jag fortsätter skrika, och till slut så slutar kirurgen borra och ber om att få en lokalbedövningsspruta som han injicerar på insidan av fotleden. Efter det så gick det relativt lugnt, det kändes fortfarande, men gjorde inte alls lika ont som innan jag fick lokalbedövningen.

Inte nog med detta, så gick något fel i fästandet av ståltråden som skulle hålla ihop detta, så jag fick opereras igen, en vecka senare.

Jag förstår att allt alltid inte funkar som det skall, men borde inte personalen reagerat på att jag kunde röra på tårna, samt att jag faktiskt känner vad de gör i mitt ben?

Jag har försökt kräva skadestånd på detta via LÖF samt AFA. Båda hänvisar till varandra. IVO verkar inte ha med detta att göra. Vart vänder jag mig? Har jag ens rätten på min sida här?

Intressant, tror du jag kan få skadestånd för att tandläkarbedövningen inte tog?
Citera
2025-02-26, 22:01
  #7
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Intressant, tror du jag kan få skadestånd för att tandläkarbedövningen inte tog?
Kolla med tandläkarmottagningen vilket försäkringsbolag de har. Brukar vara Gjensidige. Sedan tar du diskussionen med dem.

Tänk på att det är tio års preskriptionstid på fordringar.
Citera
2025-02-27, 01:05
  #8
Medlem
Är det ens möjligt?
Citera
2025-02-27, 05:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Prova med patientskadenämnden.
Hänvisa till LöFs beslut.

https://www.patientskadenamnden.se/nytt-arende/

Iofs nu när jag tänker efter så kan det bli att de nekar prövning eftersom du inte fått ett riktigt beslut från LöF.

Men i ditt fall skulle jag definitivt säga att det är LöF som har ansvaret. För jag antar AFA är din arbetsgivares försäkring?

Tack för ditt svar!
Ja, AFA är min arbetsgivares försäkringsbolag. LÖF var bestämda på att AFA är ansvariga eftersom det gäller en arbetsskada, men det låter konstigt, då händelsen jag vill anmäla inte hände på arbetstid.
Citera
2025-02-27, 05:36
  #10
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colasvamp
Tack för ditt svar!
Ja, AFA är min arbetsgivares försäkringsbolag. LÖF var bestämda på att AFA är ansvariga eftersom det gäller en arbetsskada, men det låter konstigt, då händelsen jag vill anmäla inte hände på arbetstid.
Precis. Den skada (antar sveda och värk och eventuellt lyte?) du nu hänvisar till skedde under ett patientingrepp. Den har ingenting att göra med den ursprungliga skadan, där då AFA har ansvaret.

Så du behöver stå på dig mot LÖF och kräva att ett ärende inleds.

Jag (ChatGPT) har fixat ett utkast till dig.

Citat:
[Ditt namn] [Ditt personnummer]
[Din adress] [Postnummer och ort]
[Telefonnummer]
[E-postadress]

LÖF - Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag
[Adress till LÖF] [Postnummer och ort]

[Datum]

Begäran om inledande av ärende gällande patientskada

Till LÖF,

Jag anmäler härmed en patientskada i samband med en operation av min högra fotled på [vårdinrättning].

Inför operationen informerades jag om att spinalbedövning skulle användas. Efter att bedövningen administrerats upplevde jag att vänster ben blev mer påverkat än det högra. Trots att jag påpekade detta försäkrade personalen att det var normalt. Under operationen kunde jag fortfarande röra på tårna på höger fot och upplevde sensationer, men ingen tydlig smärta initialt.

Vid ett senare skede av ingreppet, då kirurgen började borra i benet, upplevde jag dock kraftig smärta och reagerade tydligt. Efter upprepade smärtreaktioner avbröts ingreppet temporärt för att administrera en lokalbedövning, varefter operationen kunde slutföras med minskad men fortsatt känsel.

Utöver detta uppstod komplikationer vid fästningen av den ståltråd som skulle stabilisera frakturen, vilket krävde en ytterligare operation en vecka senare.

Jag anser att hanteringen av bedövningen var bristfällig och att min upplevelse av smärta och motorisk funktion borde ha uppmärksammats av vårdpersonalen.
Vidare har jag utsatts för onödig smärta och påfresning i och med att senare operation behövde bokas in.
Jag begär att LÖF inleder en utredning om denna patientskada.

Bifogade handlingar:

Medicinsk journal och intyg

Röntgen-/undersökningsresultat

Kvitton på merkostnader

Annan relevant dokumentation

Jag emotser bekräftelse på att ärendet har registrerats samt information om fortsatt handläggning. Vid behov av ytterligare information nås jag på ovanstående kontaktuppgifter.

Med vänliga hälsningar,
[Ditt namn]
__________________
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-02-27 kl. 05:58.
Citera
2025-02-27, 06:16
  #11
Medlem
Låter mest som att du är ute efter pengar. Lägg ner och var en man nästa gång. Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
Citera
2025-02-27, 06:32
  #12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Låter mest som att du är ute efter pengar. Lägg ner och var en man nästa gång. Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...
I slutändan handlar allt om pengar. Syftet är att få upprättelse på något sätt. Det är därför det finns försäkringsbolag och domstolar.

Om du inte förstår dig på grundläggande principer inom skadeståndsrätt så kanske det är bättre att hålla tyst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in