Hej!
Osäker på vart jag skall posta detta, är ingen vardaglig användare, flytta gärna om det är i fel forum.
Sent i Januari i år så bröt jag högra fotleden på jobbet och behövde opereras. Efter ett par dagar så fick jag min operationstid, då sa de att de kommer att bedöva mig med spinalbedövning som bedövar hela nedre kroppshalvan av mig. Jag var okej med detta, jag föredrog det över att bli sövd.
När de väl injicerat bedövningen på mig i ryggen, så känner jag att det vänstra benet är mer bedövat än det högra, jag frågar om det är normalt, och de säger att ibland kan det rinna ut lite mer i ena benet än andra.
Tiden går och jag kan fortfarande röra på tårna i högerfoten, vilket man tydligen inte skall kunna göra när man fått en sådan här bedövning (detta fick jag reda på när jag låg på uppvaket efter operationen).
De gör några test för att se om jag känner något, jag säger att jag känner en sensation, men inte någon direkt "känsla" i benet.
De skär upp ett ingångshål på höger sida av fotleden, jag känner ingen smärta, men jag känner allt de gör. När de väl börjat borra i benet, och börjar närma sig andra sidan (insidan) av fotleden, så vrålar jag ut i smärta. Här har bedövningen inte gjort sitt jobb alls. Det fortsätts borra en stund, varpå jag fortsätter skrika, och till slut så slutar kirurgen borra och ber om att få en lokalbedövningsspruta som han injicerar på insidan av fotleden. Efter det så gick det relativt lugnt, det kändes fortfarande, men gjorde inte alls lika ont som innan jag fick lokalbedövningen.
Inte nog med detta, så gick något fel i fästandet av ståltråden som skulle hålla ihop detta, så jag fick opereras igen, en vecka senare.
Jag förstår att allt alltid inte funkar som det skall, men borde inte personalen reagerat på att jag kunde röra på tårna, samt att jag faktiskt känner vad de gör i mitt ben?
Jag har försökt kräva skadestånd på detta via LÖF samt AFA. Båda hänvisar till varandra. IVO verkar inte ha med detta att göra. Vart vänder jag mig? Har jag ens rätten på min sida här?
Osäker på vart jag skall posta detta, är ingen vardaglig användare, flytta gärna om det är i fel forum.
Sent i Januari i år så bröt jag högra fotleden på jobbet och behövde opereras. Efter ett par dagar så fick jag min operationstid, då sa de att de kommer att bedöva mig med spinalbedövning som bedövar hela nedre kroppshalvan av mig. Jag var okej med detta, jag föredrog det över att bli sövd.
När de väl injicerat bedövningen på mig i ryggen, så känner jag att det vänstra benet är mer bedövat än det högra, jag frågar om det är normalt, och de säger att ibland kan det rinna ut lite mer i ena benet än andra.
Tiden går och jag kan fortfarande röra på tårna i högerfoten, vilket man tydligen inte skall kunna göra när man fått en sådan här bedövning (detta fick jag reda på när jag låg på uppvaket efter operationen).
De gör några test för att se om jag känner något, jag säger att jag känner en sensation, men inte någon direkt "känsla" i benet.
De skär upp ett ingångshål på höger sida av fotleden, jag känner ingen smärta, men jag känner allt de gör. När de väl börjat borra i benet, och börjar närma sig andra sidan (insidan) av fotleden, så vrålar jag ut i smärta. Här har bedövningen inte gjort sitt jobb alls. Det fortsätts borra en stund, varpå jag fortsätter skrika, och till slut så slutar kirurgen borra och ber om att få en lokalbedövningsspruta som han injicerar på insidan av fotleden. Efter det så gick det relativt lugnt, det kändes fortfarande, men gjorde inte alls lika ont som innan jag fick lokalbedövningen.
Inte nog med detta, så gick något fel i fästandet av ståltråden som skulle hålla ihop detta, så jag fick opereras igen, en vecka senare.
Jag förstår att allt alltid inte funkar som det skall, men borde inte personalen reagerat på att jag kunde röra på tårna, samt att jag faktiskt känner vad de gör i mitt ben?
Jag har försökt kräva skadestånd på detta via LÖF samt AFA. Båda hänvisar till varandra. IVO verkar inte ha med detta att göra. Vart vänder jag mig? Har jag ens rätten på min sida här?