2025-02-26, 14:06
Medlem
Stark-Senaps avatar
Har länge sneglat på Canons PRO-1000 och nu när en "mkII" har kommit kan man få den till fina priser.

Det jag specfikt undrar över är bläckåtgång om man inte använder den varje dag. Jag kommer nog anväda den ca varannan vecka efter ett tag.
För att den inte skall klogga igen har den automatisk rengöring efter 60 h av oaktivitet. Har läst om de som hellre gör en manuell rengöring då och då och andra som helt enkelt stänger av den och gör storrengöring när de slår på den igen.

Oavsett hur man gör det så går det åt bläck och den har 12 bläckpatroner!
Någon som har erfarenhet? Vad är ca rengörings-månadskostnaden för att äga en sådan? Är den för hög kan man ju lika gärna lämna bort jobben, men då missar man bekvämligheten med att ha den hemma.

Tack.
Citera
2025-02-26, 15:38
Medlem
Jag har ägt en sådan. Kostnaden för bläck är sjukt hög. Den torkar snabbt. Även om man skriver ut varje vecka så torkar den ibland. Att göra rent kostar ännu mer eftersom den använder bläck för det.

Det är mycket billigare att lämna bort jobben. En anledning att äga en själv är om man har bråttom och inte orkar vänta på att få utskrifterna på posten. Ska man t.ex. göra en utställning och behöver skriva ut en bild 10 gånger för att få den perfekt så är det enklare att äga.
Citera
2025-02-26, 17:51
Medlem
MyJustices avatar
Jag har en en Canon 1000.
Den ödslar bläck rakt ner i en behållare som koster pengar den med
Den dra bläck varje gång du slår på den
efter varje print. och sen har du de återkommande rensningar (de koster fläsk )
Du kommer att betala för mer bläck som bara kastat ut, än vad du använder till att faktiskt printa med
Räkna med 1000lappar i månaden i bläcksvinn
Senast redigerad av MyJustice 2025-02-26 kl. 17:53.
Citera
2025-02-26, 19:00
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
Jag har ägt en sådan. Kostnaden för bläck är sjukt hög. Den torkar snabbt. Även om man skriver ut varje vecka så torkar den ibland. Att göra rent kostar ännu mer eftersom den använder bläck för det.

Det är mycket billigare att lämna bort jobben. En anledning att äga en själv är om man har bråttom och inte orkar vänta på att få utskrifterna på posten. Ska man t.ex. göra en utställning och behöver skriva ut en bild 10 gånger för att få den perfekt så är det enklare att äga.

Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Jag har en en Canon 1000.
Den ödslar bläck rakt ner i en behållare som koster pengar den med
Den dra bläck varje gång du slår på den
efter varje print. och sen har du de återkommande rensningar (de koster fläsk )
Du kommer att betala för mer bläck som bara kastat ut, än vad du använder till att faktiskt printa med
Räkna med 1000lappar i månaden i bläcksvinn

Tusen tack bägge två! Det var precis denna typ av feedback jag sökte.

Hade hittat denna länken tidigare, med en uppskattning på 30 dollar/månad (2021). Men tusenlappar/månad verkar ju hiskeligt.
https://www.dpreview.com/forums/thread/4563475

Följdfrågan blir så klart: har ni även erfarenhet eller kunskap om Epsons P800 eller P900?
Drar de lika mycket bläck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in