2025-02-25, 14:07
Medlem
Hittat en dator begagnat som skulle vara perfekt för mina ändamål med ett undantag. Det har ett engelskt tangentbord. Hur fruktansvärt är det att skriva på svenska med ett engelskt tangentbord? Går det att förmildra eller ska jag bara punga ut extra för ett svenskt tangentbord? Blir över 1000kr i prisskillnad men kanske är värt det?
Citera
2025-02-25, 14:22
Medlem
leachs avatar
Köp och klistra på dessa.
https://cdon.se/produkt/klistermarke...0d44f36/?gQT=1
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Hittat en dator begagnat som skulle vara perfekt för mina ändamål med ett undantag. Det har ett engelskt tangentbord. Hur fruktansvärt är det att skriva på svenska med ett engelskt tangentbord? Går det att förmildra eller ska jag bara punga ut extra för ett svenskt tangentbord? Blir över 1000kr i prisskillnad men kanske är värt det?
Citera
2025-02-25, 14:42
Medlem
kalkryggars avatar
Köp ett skönt svenskt tangentbord som du kopplar in i datorn och ställ om till svenska.

Det ser för jävla fult ut när folk skriver svenska med engelska tangentbord. Men jag som rör mig mycket utomlands har vant mig vid engelska tangentbord och för programmering så är det mycket mycket enklare att skriva tycker jag.
Citera
2025-02-25, 14:54
Medlem
sebastian66s avatar
Men du kan ju köpa till ett extra skrivbord med svenska bokstäver.
Samtidigt kostar det kanske över 500 spänn. Då blir kanske inte sparandet en massa.
Jag som bor utomlands kör på engelsk tangentbord.
Du ställer ju in tangentbordet på svenska och svensk tangentbord.
ÅÄ och Ö hamnar brevid bokstaven L. man lär sig efter ett tag.
Citera
2025-02-25, 16:20
Medlem
Handlar om en bärbar dator för när jag är ute och reser, så externt tangentbord är en big no-no för mig!
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Köp ett skönt svenskt tangentbord som du kopplar in i datorn och ställ om till svenska.

Det ser för jävla fult ut när folk skriver svenska med engelska tangentbord. Men jag som rör mig mycket utomlands har vant mig vid engelska tangentbord och för programmering så är det mycket mycket enklare att skriva tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Men du kan ju köpa till ett extra skrivbord med svenska bokstäver.
Samtidigt kostar det kanske över 500 spänn. Då blir kanske inte sparandet en massa.
Jag som bor utomlands kör på engelsk tangentbord.
Du ställer ju in tangentbordet på svenska och svensk tangentbord.
ÅÄ och Ö hamnar brevid bokstaven L. man lär sig efter ett tag.
Citera
2025-02-25, 16:22
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagGillarTapeter
Handlar om en bärbar dator för när jag är ute och reser, så externt tangentbord är en big no-no för mig!
Då kan du ställa in datan genom att ändra på språket. Då får du svensk tangentbord som jag säger bokstäverna å ä och ö sitter till höger om bokstaven L. Jag bor själv i Asien sedan sju år och använder en europeisk eller asiatisk data förresten.
Citera
2025-02-25, 16:39
Moderator
vhes avatar
Jag utgår från att du fortfarande tänker använda svensk mappning?

Då behöver du bara memorera var de tangenterna sitter och sluta förlita dig på symbolerna på dem, men det är inte mer med det. Den fysiska layouten är väl identisk mellan svenska och brittiska tangentbord?
Så i slutändan behöver du komma ihåg vad som är åäö, skiljetecknen, och vad som händer med tangenterna i översta raden när man håller ner Shift. Det går rätt fort.
Citera
2025-02-25, 16:48
Medlem
Ställ om till svenska på tangentbordet bara man vänjer sig väldigt snabbt.
Citera
2025-02-26, 09:25
Medlem
Tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här