2025-02-24, 15:39
Medlem
Rekas avatar
Jag går i bilbytarplaner och har beslutsångest.
Jag väljer mellan dessa märken/modeller:

Kia Ceed
Volvo V60
MB C-klass
MB CLA
Toyota Corolla

Absoluta krav:
Årsmodell 2020 eller nyare, max 6 000 mil.
Kombi, aut, bränslevärmare.
Diesel eller hybrid (bensin/el)

Det viktigaste är kvalité/driftsäkerhet (dvs ingen kärra som ofta står på verkstad).

Näst viktigast är ekonomi. Dvs inte alltför dyr att äga och köra.

Egentligen är jag inte störtförtjust i Corollans utseende, men har riktigt bra erfarenheter av Toyota.

Någon som kan direkt avråda/rekommendera bilarna i listan? Undvika någon speciell årsmodell eller motoralternativ?
Citera
2025-02-24, 15:43
Medlem
Toyotan är nog driftsäkrast, men ganska tråkig att köra.
CLA har också hög driftsäkerhet men är roligare att köra och har minimal värdeminskning.
Citera
2025-02-24, 15:47
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Min högst personliga uppfattning är att välja Corollan, Ceed'en eller V60n i den ordningen.

Varför då? Jo för att Toyota har oslagbar driftsäkerhet, Kia har grym nybilsgaranti och Volvon är najs att köra och har ofta fin utrustning i mitt tycke.
Citera
2025-02-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka

Kia Ceed
Volvo V60
MB C-klass
MB CLA
Toyota Corolla

Absoluta krav:

Det viktigaste är kvalité/driftsäkerhet (dvs ingen kärra som ofta står på verkstad).

Egentligen är jag inte störtförtjust i Corollans utseende, men har riktigt bra erfarenheter av Toyota.

Någon som kan direkt avråda/rekommendera bilarna i listan? Undvika någon speciell årsmodell eller motoralternativ?

Jag har sålt Mercedes själv och kan varmt rekomenddera C-klassen. Nu är juh den dyrast av de du nämner. men som sagt, kanonfin.

CLA är ett billigt försöka att göra en CLS. stötig, plastig och egentligen inte ens en mercedes. de mindre motorerna är dessutom från Renault. har för mig att det var mer komponenter från Renault också. Utrymmet i baksätet är dessutom minimalt pga framstolarnas utformning. men sportig och snygg iallafall.

Kia Ceed - Prisvärd mindre bil men ganska tråkig. billig att äga.

Toyota Corolla - Listans tråkigaste bil men billig att köpa, äga och du lär ha extremt få bekymmer med den.

Volvo V60 - Kanonfin snygg pålitlig, lagomt stor. Ganska dyr i förhållande till dom andra men den är absolut värd det. har nog bäst andra och tredjehandsvärde också.
Citera
2025-02-24, 16:14
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reka

Kia Ceed
Volvo V60
MB C-klass
MB CLA
Toyota Corolla

Absoluta krav:

Du kan inte få värmare på KIA:n om det inte var bättre förr, när jag kollade på en -24:a så fanns det inte att välja till.
Ska du köra långt så skulle jag säga V60:n, har du råd så välj CC-modellen.
Citera
2025-02-24, 16:16
Medlem
ICA-muppens avatar
Du nämner både V60 och ceed, lite halv suv. Trots att du älskar Toyota.
Hade jag vart du hade jag endast letat Toyota Rav4
Citera
2025-02-24, 23:17
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag hade en 2017 (samma modell som 2020) C-klass som jag tyvärr krockade med men har nu en Corolla från 2021. Hade pengar inte varit något större bekymmer så hade jag valt C-klassen men sett till att den var bra utrustad. Den kommer ganska naken. Ofta saknar den adaptiv farthållare, headsup-display, rattvärme, etc. C-klassen ger en mer premiumkänsla och den är roligare att köra. Jag saknar även min 360-kamera som jag hade. Däremot är service dyrt men slitdelar var inte så farligt dyra. Hade bilen till 2024 och de enda problemen jag hade var att fejkläderklädseln fick revor (vanligt problem), spolarvätskan kloggade igen (vanligt fel) samt att någon kabel till AD-blue filtret gick sönder vilket kostade 8000:- att felsöka och byta. Annars gick den fint. Bilen var även ganska hård så grusvägar rekommenderas ej.

Toyotan som jag köpte hade alla tillval, den går mjukt och fint, hyffsad isolering, inte så himla tråkig att köra, billig i drift, 500kr i årsskatt. Det jag stör mig på mest är den helt värdelösa backkameran annars är jag väldigt förvånad över hur trevlig Toyotan är. Jag provkörde Kia Ceed innan jag köpte Corollan men den kändes betydligt plastigare och tråkigare. Toyotan känns mer stabil och robust. Se dock till att max ha 17tums-fälgarna.

För att summera. Är pengar inget problem så hade jag valt C-klass, annars hade jag tagit Toyotan.
Senast redigerad av Jannebigplay 2025-02-24 kl. 23:19.
Citera
2025-02-24, 23:31
Medlem
IceEyess avatar
Inte övervägt någon modell från Honda? Lika driftsäkra som Toyota men bjuder generellt sett på mer körglädje.
Citera
2025-02-25, 11:35
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Inte övervägt någon modell från Honda? Lika driftsäkra som Toyota men bjuder generellt sett på mer körglädje.

Hej, har inte tänkt direkt på Honda. Någon modell du rekommenderar?
Citera
2025-02-25, 11:38
Medlem
Rekas avatar
Tackar för lite 'insider-info' =) Med handen på hjärtat valde jag ut CLA:n enbart efter utseende. Tilltalande både interiört och exteriört. Men är den plastig och har delar från Renault får jag nog tänka om.
Vore pengar en icke-fråga så vore CLS förstahandsvalet, men då hamnar vi på fel sida av 300 000 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Per.Fhekt
Jag har sålt Mercedes själv och kan varmt rekomenddera C-klassen. Nu är juh den dyrast av de du nämner. men som sagt, kanonfin.

CLA är ett billigt försöka att göra en CLS. stötig, plastig och egentligen inte ens en mercedes. de mindre motorerna är dessutom från Renault. har för mig att det var mer komponenter från Renault också. Utrymmet i baksätet är dessutom minimalt pga framstolarnas utformning. men sportig och snygg iallafall.

Kia Ceed - Prisvärd mindre bil men ganska tråkig. billig att äga.

Toyota Corolla - Listans tråkigaste bil men billig att köpa, äga och du lär ha extremt få bekymmer med den.

Volvo V60 - Kanonfin snygg pålitlig, lagomt stor. Ganska dyr i förhållande till dom andra men den är absolut värd det. har nog bäst andra och tredjehandsvärde också.
Citera
2025-02-25, 11:44
Medlem
Rekas avatar
Tack för all input och svar. Tyvärr är jag lika 'velig' än, men intressant att ta del av era kommentarer.

Ja, väljer jag enbart efter förnuft så står Corollan först pga mindre elektronikst lull-lull som kan strula och mina tidigare erfarenheter av Toyota. Men den ser ju så oerhört tråkig ut.
Väljer jag efter utseende så står det mellan V60 och Mercan.
En kompromiss blir Kian.

Aja, ska inte byta förrän till sommaren så har några månader på mig att vela vidare på. :-)

Ps. talade nyss med en kompis som starkt rekommenderade Skoda Superb. Men jag vet inte jag. :-/
Citera
2025-02-25, 12:37
Medlem
Dom kör väl nån kampanj nu på Kia Ceed kombi med 140hk bensinaren splajsans ny för 249k. Kan vara värt o kolla upp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in