Citat:
Ursprungligen postat av
Reka
Jag går i bilbytarplaner och har beslutsångest.
Jag väljer mellan dessa märken/modeller:
Kia Ceed
Volvo V60
MB C-klass
MB CLA
Toyota Corolla
Absoluta krav:
Årsmodell 2020 eller nyare, max 6 000 mil.
Kombi, aut, bränslevärmare.
Diesel eller hybrid (bensin/el)
Det viktigaste är kvalité/driftsäkerhet (dvs ingen kärra som ofta står på verkstad).
Näst viktigast är ekonomi. Dvs inte alltför dyr att äga och köra.
Egentligen är jag inte störtförtjust i Corollans utseende, men har riktigt bra erfarenheter av Toyota.
Någon som kan direkt avråda/rekommendera bilarna i listan? Undvika någon speciell årsmodell eller motoralternativ?
Jag har sålt Mercedes själv och kan varmt rekomenddera C-klassen. Nu är juh den dyrast av de du nämner. men som sagt, kanonfin.
CLA är ett billigt försöka att göra en CLS. stötig, plastig och egentligen inte ens en mercedes. de mindre motorerna är dessutom från Renault. har för mig att det var mer komponenter från Renault också. Utrymmet i baksätet är dessutom minimalt pga framstolarnas utformning. men sportig och snygg iallafall.
Kia Ceed - Prisvärd mindre bil men ganska tråkig. billig att äga.
Toyota Corolla - Listans tråkigaste bil men billig att köpa, äga och du lär ha extremt få bekymmer med den.
Volvo V60 - Kanonfin snygg pålitlig, lagomt stor. Ganska dyr i förhållande till dom andra men den är absolut värd det. har nog bäst andra och tredjehandsvärde också.