• 1
  • 2
2025-02-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Microdargent
Jag betalade 3 600:- för ”inspektion” av min ID-bil. Varannat år ska den in. Prisvärt? Nej, men bra mycket billigare än min Volvo-diesel.

Dubbdäcken är inne på sin tredje säsong. Sommardäcken fick ok för en tredje säsong när jag skiftade i höstas. Jag kör 2 500 mil per säsong. (5 000 mil per år). Det är en GTX-bil på Pirellidäck. 99% av tiden låter jag bilen bestämma körsätt. (Ecco eller Comfort).

Ok. Det låter ändå helt ok.

3600 kr vartannat år.

Men sen läser man sånt här:

https://carup.se/chockdyr-service-fo...ar-efter-4-ar/

Citat:
Storsäljaren Volkswagen ID.4 kostar 36 986 kronor för tio år, den som köper en begagnat ID.4 bör ha i åtanke att en service efter fyra år respektive åtta år går loss på 8749 kronor enligt Teknikens Värld.

Citat:
Allra dyrast är den kinesiska elbilen MG Marvel R. Den måste servas varje år, eller var 2400:e mil, enligt Teknikens Värld kostar den 49 678 kronor i service under tio år. Det som verkligen sticker ut är dock den dyra fyraårsservicen: 11 178 kronor för en enda service. Om kunden inte servar hos MG försvinner den sjuåriga nybilsgarantin.

Eller detta:

https://carup.se/experten-om-chockno...ice-14-000-kr/

Citat:
Att serva en elbil kan vara dyrare än att byta kamrem på en förbränningsbil. En svensk ägare till en Hyundai Ioniq 5 chockades av att tvåårsservicen på elbilen kostade 14 000 kronor.

Citat:
– Hämtade bilen i går efter andra service. 14 000 kr… Arbetskostnad 7 200 kr. Helt oförberedd på kostnaden. Visst, de bytte kylarväska (ca 2 000 kr), och bromsolja, men annars ingenting speciellt. Dumt nog hade jag inte bett om offert. Långt ifrån rimligt pris, skriver ägaren på Facebook.
Citera
2025-02-25, 18:18
Medlem
Kia/Hyundai cashar in på service; de ska in varje år eller 1500mil, och tar gott betalt för ingenting, men man får 7år garanti på motor/batteri för dessa kostnader.

"batterikontroll" för att upprätthålla garantierna är den nya intäktsströmmen för bilföretagen. Ju längre garanti, ju längre "abonnemang" på dessa clowntjänster.
Men ja, batterigaranti är trevligt, så då får de läsa ut lite diagnosinfo för 3500kr, justera filifjonkorna och massera airbagsen. Sist såg de att spolarvätskan inte var helt full heller, så då fick de fyllt på en halvliter för 300spänn också. Nästa steg är rimligtvis att de städar och tvättar bilen som servicepunkter också.
Senast redigerad av Gullpotet 2025-02-25 kl. 18:39.
Citera
2025-04-19, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Har på allvar börjat titta på en elbil till nästa gång jag ska köpa bil och undrar lite om service och underhåll.

Det är ju ändå en ganska ny bil så jag vill följa service-intervallen för att garantier och sånt ska gälla.

Tesla har ju ett väldigt bra service och underhåll då det i princip inte finns något att åka in för varje år.

Sen har man hört historier om tillverkare som har tvång på att genomföra massa dyra servicepunkter minst varje år där de ska likrikta jonerna och byta ut batterivätska osv.

Mitt mål är att ha en elbil med så låg milkostnad som möjligt och om man då måste in varje år och genomföra dyra service för 5000-10000 kr om året. Kör man 1000 mil om året så kan ju det vara 10 kronor milen i bara service bara för att deras verkstäder ska ha något att göra.

Någon som har erfarenhet av vilka service som krävs på en 2-3 år gammal elbil från olika märken?

Vi har en Mazda elbil, kostar 1800-3500 per service än så länge (den är 5 år gammal)

Första omgången sommardäck höll 3500 mil ungefär, vinterdäcken går minst en vinter till, troligen 2.

Vanliga jävla däck till den bilen, den väger mindre än dieseln vi har.

Servicen är mest kontrollpunkter, de bytte dock bromsvätska vid ett tillfälle.

Bytt bromsbelägg en gång, det var exakt samma procedur som på en vanlig bil, och bytt startbatteriet själv också (också lika enkelt som vanligt)

Skiftar hjulen själv (trots "experternas" varningar om att det är livsfarligt), bara att vara extra noga med var man lägger klossarna, och får lägga en extra för att batterikåpan ska gå fritt ifrån lyften.

Helförsäkring ligger på 500 spänn ungefär.

Men räckvidden är ju därefter också, ingen långfärdsbil direkt.
Citera
2025-04-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vi har en Mazda elbil, kostar 1800-3500 per service än så länge (den är 5 år gammal)

Första omgången sommardäck höll 3500 mil ungefär, vinterdäcken går minst en vinter till, troligen 2.

Vanliga jävla däck till den bilen, den väger mindre än dieseln vi har.

Servicen är mest kontrollpunkter, de bytte dock bromsvätska vid ett tillfälle.

Bytt bromsbelägg en gång, det var exakt samma procedur som på en vanlig bil, och bytt startbatteriet själv också (också lika enkelt som vanligt)

Skiftar hjulen själv (trots "experternas" varningar om att det är livsfarligt), bara att vara extra noga med var man lägger klossarna, och får lägga en extra för att batterikåpan ska gå fritt ifrån lyften.

Helförsäkring ligger på 500 spänn ungefär.

Men räckvidden är ju därefter också, ingen långfärdsbil direkt.

Vad är en lång resa? Jag körde i påsk först dryg 25 mil till min destination och sen 25 mil tillbaka. Det tog tid för en stor del av tiden är båtresa, ca 3 timmar bara det. och sen lika mycket tillbaka, men behövde så klart inte ladda på vägen för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in