Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Lycka till med att hitta en 6-7 år gammal elbil, förutom en Tesla model S eller X. (Det finns ju Nissan Leaf också, med 30 kW batteri).
Men vad gäller däcken: Det finns flera faktorer som spelar in:
- Bilarna väger ofta 500 kg mer än motsvarande fossil-bil. Därför behöver dom större bromsar
- Många av el-bilarna har trumbromsar (!) bak; tydligen något med kraftåtervining att göra. Och då behövs det kanske större skivor fram.
I båda dessa fall blir ju fälgarna större.
Se'n rör det sig om dyra bilar, så det finns förstås en skrytfaktor med i detta. Något jag aldrig har förstått. 21" fälg på en familjebil. Blir inte det väldigt stötigt och skumpigt? För däckens radie är ju inte SÅ mycket större. Det borde alltså vara mindre gummi som absorberar ojämnheterna.
Fast den där trenden hade vi ju även innan elbilarna:
Volvo 240 hade (så vitt jag vet) 15" fälgar som standard
Volvo V70 hade 16" fälgar som standard
Volvo V90 har 17" fälgar som standard
Bilhandlarna och däckfirmorna i ohelig alians för att sälja dyrare däck?
Model 3 fyller 6 år på den Svenska marknaden i år. De väger inte mer än en standard dieselbil och vad det gäller däck på en sån så med riktiga hjulinställningar klarar sig däcken rätt länge, mina sommardäck har gått snart 4000 mil och de är mer än godkända, jag räknar med minst 2000 mil till innan de är nere på slitmarkeringarna, kanske mer ändå. Skillnad mot min senaste dieselkombi som gjorde slut på bakdäck på 1800 mil, och då var det inte slitmarkeringen utan till korden, nästintill i vilket fall.
Trumbromsar bak har ju inte med kraftåtervinningen per se att göra, det är för att det inte ska gå så mycket bromsskivor då trummor inte rostar på samma sätt.
Det är mycket myter om elbilar, både vad det gäller service och vad det gäller däckslitage. Men om vi ska ta service, den behövs ju på nåt sätt.
Tesla rekommenderar 5000 mil utan tidsintervall om jag minns rätt, VW 2 år utan milbegränsning, Ford samma sak och tydligen BMW med.
Volvo/Polestar mfl. 2 år 3000 mil.
Det som behöver göras är ju oftast inte så mycket, byte kupéfilter, bromsvätska då och då, rengöring av bromsarna, kontroll läckage, mönsterdjup på däck osv. Samma saker som på en rökbil minus Olja+filter+tändstift och annat dyrt. Det bör alltså vara betydligt billigare att serva elbil, men en del tillverkare ser en möjlighet att tjäna pengar på service, som jag förstår det är det framförallt Hyundai/KIA, kanske Renault.
Bäst i klassen är Tesla som inte kräver auktoriserad service för att garanti ska gälla, finns detaljerade manualer tillgängliga för alla hur man sköter de enkla punkterna och det är helt OK att göra dem själv. Vill man lämna in så skinnar de en inte, de byter inte kylvätska bara för att osv.
Volvo är rätt humana med priserna de med, men de kräver ju att man lämnar in.