• 1
  • 2
2025-02-24, 12:21
Medlem
Som vanligt så får man generalisera då det självklart finns vissa individer från båda könen som alltid skiljer från mängden.

Som man så tycker jag att vi män är väldigt enkla att förstå, vi är inte så jävla krävande utan väldigt basic och behöver inte så mycket för att vara lyckliga.

Däremot kvinnor kan vara ett jävla komplex projekt från kvinna till kvinna också, ingen är den andra lik. Vilket ordspråket män är från mars och kvinnor från Venus finns.
Men ändå uppstår det kompliktioner att förstå varandra så även om jag tror kvinnor förstår män bäst så går det ändå inte ihop då.

Vad tror ni?
Citera
2025-02-24, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Som vanligt så får man generalisera då det självklart finns vissa individer från båda könen som alltid skiljer från mängden.

Som man så tycker jag att vi män är väldigt enkla att förstå, vi är inte så jävla krävande utan väldigt basic och behöver inte så mycket för att vara lyckliga.

Däremot kvinnor kan vara ett jävla komplex projekt från kvinna till kvinna också, ingen är den andra lik. Vilket ordspråket män är från mars och kvinnor från Venus finns.
Men ändå uppstår det kompliktioner att förstå varandra så även om jag tror kvinnor förstår män bäst så går det ändå inte ihop då.

Vad tror ni?

Kvinnor förstår män bättre än vi män förstår kvinnor.

Vilket gör att vi blir väldigt lätta att manipulera samtidigt som deras beteende blir svårt för oss att förstå sig på.
Citera
2025-02-24, 12:58
Medlem
RedXs avatar
Är det inte så att avståndet från punkt A till punkt B är lika stort som avståndet från punkt B till punkt A?
Citera
2025-02-24, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230

Vilket gör att vi blir väldigt lätta att manipulera samtidigt som deras beteende blir svårt för oss att förstå sig på.

Jag håller inte med om detta. Kvinnor manipulerar både andra kvinnor och män. Män är dock ofta lättare att manipulera, eftersom de många gånger, trots insikt, låter sig påverkas – eller så styrs de av sina hormoner, särskilt testosteron. Detta påverkar naturligtvis alla oavsett kön, men av självklara skäl får det en starkare effekt på män.
Å andra sidan har kvinnor svårt att förstå män – hur män resonerar och vad de faktiskt värderar. Kvinnor tenderar att projicera sin egen verklighet på andra, inklusive män, och har ofta svårt att greppa varför män agerar och tänker som de gör.
Jag skulle säga att män generellt har bättre koll på hur kvinnor fungerar. Män "tvingas" navigera i en värld som idag är anpassad för kvinnor, och redan tidigt blir de medvetna om att kvinnor tolkar verkligheten genom ett känslomässigt filter. För män är känslor oftast sekundära, vilket är en självklarhet eftersom det inte fungerar att agera utifrån vad man känner i stunden. Kvinnor misstolkar detta som att män är känslokalla eller likgiltiga, när det i själva verket handlar om att det kan bli farligt snabbt om män styrs av sina känslor. Detta kopplas till våldskapital – män kan helt enkelt inte agera hur som helst, eftersom risken för fysiska konsekvenser alltid lurar i bakgrunden.
De flesta män vet att det ibland är bättre att hålla tyst om vad man egentligen tycker, tänker och framförallt känner. Våld är en ständig närvaro i en mans liv, på ett sätt som kvinnor oftast saknar insikt om. En kvinna kan till exempel säga åt någon att "dra åt helvete" utan större konsekvenser. Män, däremot, vill nog säga det betydligt oftare men avstår, eftersom det lätt kan sluta med ambulans eller till och med häkte.

Det betyder självklart inte att kvinnor inte också lever under ett konstant hot. Men det som saknas hos kvinnor idag många gånger är insikten att man förväntar sig också att män skall kliva in och anta rollen som beskyddare. Annars är man ingen "riktig man", visserligen helt riktigt, men man missar gärna vad det har för betydelse för män och deras vardag.

Edit: Skall tilläggas också att män drillas redan från födseln att inte agera efter sina känslor. Man får ju inte slåss eller hur? Slå någon på käften för att man tröttnat på personen? There ya go!
Senast redigerad av System76 2025-02-24 kl. 13:10.
Citera
2025-02-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230

Jag har varit gift i tjugo år och innan det massor av brudar.
Kvinnor förstår ingenting om män.
Citera
2025-02-24, 13:30
Bannlyst
Äh, alla som hypermentaliserar är minst lika krångliga att förstå sig på. Har inget med kön att göra.
Citera
2025-02-24, 14:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Är det inte så att avståndet från punkt A till punkt B är lika stort som avståndet från punkt B till punkt A?

Om två personer bor i olika städer, betyder det att den enas Fiat Punto är lika snabb som den andres Porsche, bara för att avståndet mellan städerna är lika långt?
Citera
2025-02-24, 15:55
Jag tror faktiskt att kvinnor förstår männen bäst, (förutom sexualdriften, som kvinnor har svårt att acceptera och förstå).

Ärligt talat så behöver det heller inte vara ett problem om man inte förstå varandra 100%, om man bara kan kommunicera öppet med varandra och har ömsesidigt respekt för varandras olikheter. Med ett öppet sinne och hjärta kommer man långt . Men när man låter hatet och ilskan stå i vägen, då finns det inte mycket plats för förståelse eller respekt.

När samspelet mellan kvinnor och män blir till ett maktspel, som det ju är idag, då blir det svårt att förstå varandra eller ens anstränga sig för att försöker förstå varandra. Nu är det bara smutskastning mellan kvinnor och män för att ingen vet vad varandras rättigheter eller skyldigheter är. Det är minst sagt en jungel. Kalabalik 😵‍💫

Man ta ingen vägledning varken från Gud eller statens lag förutom med tvång. Och som det ser ut så är människor inte alls så smarta eller kapabel att hantera varandra utan lag och ordning. Man vill vara fri från Gud och statens lag och regler, men när man "få" den friheten så blir man som vilda djur utan moral eller samvete.
Senast redigerad av Blackrose23 2025-02-24 kl. 16:16.
Citera
2025-02-24, 17:28
Medlem
CC75s avatar
Kvinnor förstår män betydligt bättre än män kvinnor. Skälet till det beror bl.a. på att män är generellt betydligt enklare och mindre komplexa som individer. Män har också en rakare och tydligare kommunikation samt är inte lika känslostyrda.

// CC
Citera
2025-02-24, 17:37
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Vad tror ni?

Bägge förstår varandra lika jävla uselt. Generellt.
Citera
2025-07-20, 14:32
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Vad tror ni?

Jag tror att varken män eller kvinnor idag förstår det motsatta könet särskilt bra. Vi har blivit sämre på det, i takt med att vi blivit mer individualistiska.

Därmot tror jag att kvinnor överskattar sin förståelse av män. Många kvinnor verkar tro att män har något sorts problem, eftersom de inte är som kvinnor. De måste lära sig kvinnosaker, som att prata med varandra om känslor, älta saker som hänt och att alltid tvivla på sina egna kunskaper och dubbelchecka med en vän. De tror att män saknar allt det där, och det beror på att de inte förstår män.
Citera
2025-07-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Kvinnor förstår män betydligt bättre än män kvinnor. Skälet till det beror bl.a. på att män är generellt betydligt enklare och mindre komplexa som individer. Män har också en rakare och tydligare kommunikation samt är inte lika känslostyrda.

// CC

Allt detta du skriver om män är nog till stor del en myt, däremot får jag ofta känslan att kvinnor förstår sig själva ganska dåligt.
Senast redigerad av gscoIkljyikdvkhfdI 2025-07-20 kl. 16:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in