Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-06-29, 11:53
Medlem
graFFes avatar
O så den jävla vinden igen.
Citera
2025-06-29, 12:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Bitvis, ja. Men inte som nu att hela somrarna fullständigt regnar och blåser bort. Finns även stöd i statistiken för detta, tittar man tex på juni så har en stor del av landet faktiskt fått kallare nu jämfört med perioden 1961-1990.
Kallare nu än under en period på trettio år... Vad menar du egentligen?
Ska du jämföra en gammal 30 års period måste du väl jämföra den med en annan 30 års period? Då får man fram vilken period som var varmast och torraste, men att plocka några enstaka år och jämföra med en historisk 30 årsperiod säger ingenting
Citera
2025-06-29, 12:44
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Japp. Som vanligt numera. Modellerna ändras alltid till det sämre efter glädjeskutten om supervärme i media. Somrarna har i stora delar av Sverige blivit sämre. Speciellt i Norrland. Inte ens ostkusten klarar sig i år. Mycket moln, regn och kallblåst sammantaget här. Och när solen väl skiner blir det halvt storm som gör att man fryser i bara t-shirt fast solvinkeln är hög. Så 22 grader blir helt plötsligt 15-16 grader i halvstorm. Kallas kyleffekt. Men milda, molniga, blåsiga nätter höjer medeltemperaturen så att SMHI ändå kan påstå att allt är nära normala.
Intressant. Här i sydost ändras det alltid till vad gemene man skulle säga till det bättre. Det blir alltid varmare samt mindre nederbörd än vad prognoserna säger.
Dock har dom alltid rätt vad gäller vinden. Men det är å andra sidan lika lätt som att förutspå att solen kommer gå upp.
Citera
2025-06-29, 12:44
Medlem
SnurreSnorremans avatar
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/temperatur

Här är statistiken (för den som till äventyrs söker stöd i den).
Jag vet att man kan tolka statistik på olika sätt men för mig talar den sitt tydliga språk: Ni som klagar hade klagat ännu mer förr (1997, 2002 och 2018 hade ni varit nöjda, annars aldrig).
Citera
2025-06-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnurreSnorreman
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/temperatur

Här är statistiken (för den som till äventyrs söker stöd i den).
Jag vet att man kan tolka statistik på olika sätt men för mig talar den sitt tydliga språk: Ni som klagar hade klagat ännu mer förr (1997, 2002 och 2018 hade ni varit nöjda, annars aldrig).

Smhi är numera en del av klimatlobbyn och vinklar all information.
Uppvärmningen märks bara av under vinterhalvåret i Sverige.
Citera
2025-06-29, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Man är du dum i huvudet ditt jävla spån? Det är en jävligt stor avikelse om man räknar antal fina dagar och soltimmar.
Tittar man på nederbörd så har det kommit dubbla mängden mot normalt i stora delar av landet. Det är en jävla kuksommar helt enkelt.

Och jag har inte motsagt dig på den punkten. Vad är ditt problem?
Citera
2025-06-29, 13:26
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Intressant. Här i sydost ändras det alltid till vad gemene man skulle säga till det bättre. Det blir alltid varmare samt mindre nederbörd än vad prognoserna säger.
Dock har dom alltid rätt vad gäller vinden. Men det är å andra sidan lika lätt som att förutspå att solen kommer gå upp.

SMHI:s temperaturprognos stämmer sällan här i NÖ Östergötland. Ofta slutar det med att det blir 1-2 grader lägre än vad automatprognosen visat. Även samma dag. Så var det inte förut. Då var det tvärtom.

Nederbördsmängder lokalt förstår jag kan vara svåra för modellerna att räkna ut. Speciellt under sommarhalvåret. Men i juni har det kommit något mer regn än normalt just här. Våren var torrare än normalt.

Försöker hitta statistik om vi klimatologiskt fått blåsigare vårar/somrar men hittar inte mycket stöd till det. Men just detta år har det varit ovanligt blåsigt pga många lågtryckspassager.
Senast redigerad av YouNailedIt 2025-06-29 kl. 13:42.
Citera
2025-06-29, 15:36
Medlem
YouNailedIts avatar
Larm om nedblåsta träd nu i vårt län. Fattades bara det. Konstanta och ilskna byvindar. Går inte att sitta ute. Allt man ställer på utebordet blåser ned direkt. Ska det behöva vara så här mitt i högsommaren?
Citera
2025-06-29, 15:43
Medlem
Ännu en underbar dag i Sthlms skärgård. Lite blåsigt men finns ju klippor och stränder i alla väderstreck så enkelt att finna lä.

23-24 och strålande sol.

Skulle inte byta bort detta mot 45 grader i sydeuropa ens om jag fick betalt för det
Citera
2025-06-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Larm om nedblåsta träd nu i vårt län. Fattades bara det. Konstanta och ilskna byvindar. Går inte att sitta ute. Allt man ställer på utebordet blåser ned direkt. Ska det behöva vara så här mitt i högsommaren?

Haha ja det är helt otroligt. Går inte ens gå ut en stund utan att riskera att endera blåsa bort eller dränkas av ett skyfall. Kuksommar!!
Citera
2025-06-29, 16:21
Medlem
Snackade lite med några kollegor ur det äldre gardet idag som varit med ett tag. Även dom sa att somrarna har blivit mkt sämre sista tiden. Blåsigare och långa regniga perioder. Förut kunde det också vara regn då och då men inte som nu att kukvädret låser fast sig i flera veckor eller månader i sträck.
Citera
2025-06-29, 16:58
Medlem
afvongreves avatar
22 grader hos mig nu. Det är alldeles lagom. Det blåser visserligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in