Citat:
Ursprungligen postat av
Snatch01
Jag tillagade Ossobuco här om dagen vilket tog mig ca 3 timmar. Var inte beredd på att spendera halva kvällen i köket..... visserligen oerhört gott men orimligt att laga så ofta som man skulle vilja.
En timme eller två. Vet ej vilken rätt. Glömt bort.
Oxfile tar ju bara 5 min max? Marineras innan dock för lite extra smak så minst 10-15 minuters förberedelse där och dagen i kylen innan stekning.
Jag gillar att laga korv stroganoff
Även Pasta Carbonara där jag fuskar med lite kokosmjölk och ost som vill ätas upp.
Ju snabbare desto bättre. De mesta lagas på 30-45 minuter.
Lasagne är chill också och även lax i ugn. Laxen kan gärna vila med en grönsak eller lök / morot och bibehåller då sin fukt och smakar ljuvligt. Glöm ej egna kryddor eller pesto.
Något jag märkt:
Är man själv så finns det inget driv att laga mat om man inte går på gränsen till svält. Lagar man mat till någon annan däremot har man per automatik energi och kraft så att maten blir gjord. Man bara gör det utav rutin och lägger på sin kunskapsbank vartefter man klarar av olika recept. Nästan som ett spel och man kommer vidare till nästa nivå när man lyckats lägga till en maträtt i repertoaren.