2025-02-23, 22:31
Medlem
Jag tillagade Ossobuco här om dagen vilket tog mig ca 3 timmar. Var inte beredd på att spendera halva kvällen i köket..... visserligen oerhört gott men orimligt att laga så ofta som man skulle vilja.
Citera
2025-02-23, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snatch01
Jag tillagade Ossobuco här om dagen vilket tog mig ca 3 timmar. Var inte beredd på att spendera halva kvällen i köket..... visserligen oerhört gott men orimligt att laga så ofta som man skulle vilja.
Tre timmar tar det väl alltid om man ska tillaga nåt nötkött?
Men likväl som när man tvättar att man inte behöver stå och glo på tvättmaskinen så behöver man inte stå och stirra ner i grytan hela tiden heller.
Citera
2025-02-23, 22:35
Avslutad
Beror ju på hur du menar. Det har ju många gånger hänt att det tagit betydligt längre än tre timmar, men oftast så är det då ganska lång tid som nästan enbart är väntan. Räknas det?

När jag gör en chili con carne är det kanske 90 minuter som jag skär kött, hackar grönsaker och steker. Sen ska det puttra i kanske fem-sex timmar. Typ en timme innan det är klart är då jag brukar gå i med det sista lasset kryddor. Men under typ fyra timmar gör jag ingenting mer än att vänta. Hur räknas det?
Citera
2025-02-23, 22:36
Medlem
Citat:

Det beror väl på hur man räknar men 16timmar för en bra brisket och tre dagar för pommes. Men det är ju klart att det tar ju inte 72h men väl så många moment och ett gäng timmar.
Citera
2025-02-23, 22:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Nyårsmiddagen tog väll en 6h ungefär. Men allt var inte effektiv tid och momentet som tog längst tid var den bayerska krämen
Citera
2025-02-23, 22:37
Medlem
maktspels avatar
När man grillar brukar det ofta ta hela dagen för större köttbitar. Men det är knappast så att man inte har möjlighet att göra något annat mellan varven.

Lasagne brukar annars ta ett tag.
Citera
2025-02-23, 22:40
Medlem
Citat:
Jag tillagade Ossobuco här om dagen vilket tog mig ca 3 timmar.
När jag lägger in gurka så tar det ett par veckor.

Recept,
Mjölksyrad gurka
https://www.koket.se/per_morberg/smaratter_och_tillbehor/gronsaker__potatis_och_andra_rotfrukter/mjolksyrad_gurka

Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
När man grillar brukar det ofta ta hela dagen för större köttbitar.
Hela dagen på grillen?
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-23 kl. 22:42.
Citera
2025-02-23, 22:43
Medlem
Pizza där degen jäst i 6 dagar
Fond där benen kokat i 12 timmar
Bolognese 4 timmar
Carnitas 4 timmar

Det är inget aktivt arbete så kanske när jag gjort Lasagne med egen pasta och malde kött själv. Det kanske tog 3-5 timmar.

När jag lagar mat så försvinner tid och rum
Citera
2025-02-23, 22:58
Medlem
frozens avatar
En rejäl tjälknöl på älg som tog 14 timmar.

- 10h tillagning
- 2h i saltlag
- 2h vila

Men gott är det.
Citera
2025-02-23, 23:04
Avslutad
2 och en halvtimma. Men det är för att förberedelsen tog lång tid. Varav salladen är extremt jobbig att klämma i sig.
Citera
2025-02-23, 23:15
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
En timme eller två. Vet ej vilken rätt. Glömt bort.

Oxfile tar ju bara 5 min max? Marineras innan dock för lite extra smak så minst 10-15 minuters förberedelse där och dagen i kylen innan stekning.

Jag gillar att laga korv stroganoff

Även Pasta Carbonara där jag fuskar med lite kokosmjölk och ost som vill ätas upp.

Ju snabbare desto bättre. De mesta lagas på 30-45 minuter.

Lasagne är chill också och även lax i ugn. Laxen kan gärna vila med en grönsak eller lök / morot och bibehåller då sin fukt och smakar ljuvligt. Glöm ej egna kryddor eller pesto.

Något jag märkt:
Är man själv så finns det inget driv att laga mat om man inte går på gränsen till svält. Lagar man mat till någon annan däremot har man per automatik energi och kraft så att maten blir gjord. Man bara gör det utav rutin och lägger på sin kunskapsbank vartefter man klarar av olika recept. Nästan som ett spel och man kommer vidare till nästa nivå när man lyckats lägga till en maträtt i repertoaren.
Citera
2025-02-23, 23:31
Medlem
slagskotts avatar
5,5 timmar.
Tog norsk tynnribbe, tog bort allt fett och stekte med, utan och sedan med folie igen i ungen i 5,5 timmar med rub och fick det tjockaste revbensspjället någonsin.
Fick recept av min bror, de kräsna ungarna hemma älskade det så jag var superlycklig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in