• 1
  • 2
2025-02-23, 19:27
Medlem
GustavAdams avatar
I en artikel i dagens SvD skriver MS Danielsson att många blir” ghostade” när de skickat in sina ansökningar på olika jobbannonser.

Citat:
Av de 1000 personer som tillfrågades i studien uppgav 35 procent att de någon gång blivit ghostade av en rekryterare.
Samtidigt svarade 500 HR- och rekryteringschefer i en separat studie att tre av fyra rekryterare inte har tid att svara på alla ansökningar.
För att undvika att sökande blir ghostade, och att rekryterare drunknar i ansökningar, anser Erik Haglöf att kommunikationen mellan arbetsgivare och rekryterare måste bli bättre. Enligt honom är det hos dem ansvaret ligger i slutändan. slut citat.
Känns det igen?
Citera
2025-02-23, 19:32
Medlem
StonedMonkeys avatar
Ja det är ganska vanligt att inte få något svar, har slutat räkna med det, iallafall i dom fall där man inte blir kallad till intervju.
Citera
2025-02-23, 19:45
Medlem
67arigGubbes avatar
Får man inget svar är man inte intressant, vem fan gråter över det? Sök vidare alla får ett JA någon gång.
Citera
2025-02-23, 20:19
Medlem
yz44s avatar
Att inte få något svar är i sig ett svar.

Kan förstå att rekryterarna inte svarar till de som inte är intressanta, tar arbetstid helt i onödan.
Citera
2025-02-23, 20:43
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Att inte få något svar är i sig ett svar.

Kan förstå att rekryterarna inte svarar till de som inte är intressanta, tar arbetstid helt i onödan.
Borde inte vara så svårt att fixa något auto-mejl till de mejladresser som inte gått vidare i processen.

Blev arg en gång när jag faktiskt åkt bil runt 40 minuter till ett ställe för en intervju, fick aldrig något svar efteråt och då skrev jag ett surt mejl till dem. Givetvis inget svar då heller.
Citera
2025-02-23, 20:44
Medlem
Tycker det beror på insatsen.
Är det en ansökan som endast kräver ett CV (vilket man bör ha ett redo i bakfickan alltid) så är ett svar inte att vänta. Du har lagt ner begränsat med tid.

Har du tagit dig tiden att åka till en intervju är ett svar ett måste, då man ev lagt ner reskostnader/tagit ledigt från arbete.

Självklart finns det en gråzon däremellan, med komplicerade ansökningar eller telefonintervjuer.
Citera
2025-02-23, 21:29
Medlem
MarcoStars avatar
Om rekryteringen hanteras av en HR-avdelning eller rekryteringsbolag tycker jag nog man kan kräva och förvänta sig återkoppling på sin ansökan. Annars sköter inte de sitt jobb.

Är det däremot en småföretagare av typen "Nisses rör o krök" så kanske man inte kan förvänta sig att Nisse ska återkoppla personligen om 500 pers har sökt 1 ledig tjänst.
Citera
2025-02-23, 22:13
Medlem
Alltså jag förstår ju att de inte kan ge personlig återkoppling till alla, det hade varit allt för tidsödande. Dessa rekryterare använder ju dock garanterat olika rekryteringsverktyg, och i dessa kan man skicka ut färdigsnickrade svar till de som inte är intressanta. Alla här har säkert fått ett "Tack för din ansäkan, men vi har valt att gå vidare med andra kandidater bla bla". Ett sådant tycker jag definitivt man bör få, då vet man ju i vart fall hur det ligger till.
Citera
2025-02-23, 22:44
Medlem
Black.Panthers avatar
Tycker inte det är konstigt att företag inte svarar på ansökningar som inte är av intresse alls, däremot så de som behöver göra tester eller gå på intervjuer så tycker jag att företaget åtminstone kan skicka ut de vanliga "tack för din ansökan" mail.
Citera
2025-02-23, 22:48
Medlem
En rekryterare som inte använder vettiga rekryteringsverktyg kommer ghosta de sökande.

Man kan få in flera hundra ansökningar på varje jobbannons.

Ett bra rekryteringssystem gör följande efter att en jobbannons är skapad.

- Tack för att du sökt till jobbet xxxx, detta är en automatiskt reply.

- Tack, men vi har valt att gå vidare med andra sökande. Välkommen att söka till andra annonser.

Därmed har man fixat att 90% får besked i rimlig tid om deras ansökan.

Sedan givetvis följa upp med intervjuer och besked efter varje intervju, men det är lite mer lätthanterligt även utan ett rekryteringsverktyg.
Citera
2025-02-23, 23:23
Medlem
Jthunderas avatar
Inget svar är precis lika värdefullt som: Vi har gått vidare med en annan sökande. Möjligtvis att man får beskedet tidigare vid ett automail.
Citera
2025-02-24, 00:44
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Borde inte vara så svårt att fixa något auto-mejl till de mejladresser som inte gått vidare i processen.

Blev arg en gång när jag faktiskt åkt bil runt 40 minuter till ett ställe för en intervju, fick aldrig något svar efteråt och då skrev jag ett surt mejl till dem. Givetvis inget svar då heller.
De som gått vidare i processen så långt som till personliga möten bör givetvis informeras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in