2025-02-23, 17:01
Medlem
Hej! Jag har en MacBook Pro 15. Alla appar som t.ex Safari eller om jag vill ladda ner ngot spel krver att man har iOS 12.13 minst. Min MacBook har iOS 10.12.6. Jag tnker att jag kan vll bara uppdatera den d s jag kan anvnda appar och skmotorer, men nej. Det str endast att inga uppdateringar finns och nr jag sker p det s str det att macs slutar kunnas uppdatera efter x antal r. Det r inget fel p sjlva datorn och den fungerar perfekt, mste jag nu kpa en ny dator fr att Apple har bestmt att efter visst antal r s fr man ej anvnda och uppdatera datorn lngre?
Citera
2025-02-23, 17:04
Medlem
TweentyFives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edliv13
Hej! Jag har en MacBook Pro 15. Alla appar som t.ex Safari eller om jag vill ladda ner ngot spel krver att man har iOS 12.13 minst. Min MacBook har iOS 10.12.6. Jag tnker att jag kan vll bara uppdatera den d s jag kan anvnda appar och skmotorer, men nej. Det str endast att inga uppdateringar finns och nr jag sker p det s str det att macs slutar kunnas uppdatera efter x antal r. Det r inget fel p sjlva datorn och den fungerar perfekt, mste jag nu kpa en ny dator fr att Apple har bestmt att efter visst antal r s fr man ej anvnda och uppdatera datorn lngre?

jag har en liknande och den funkar utmrkt men har inte kunnat uppdatera sen frra ret. Tydligen s vill apple man ska slunga mer pengar t deras grejor. Har ingen plan kpa ny brbar n.
Citera
2025-02-23, 17:13
Medlem
sommarlovs avatar
S r det och det r s klart vldigt skamligt att Apple ska komma undan detta.
Det finns gott om Macar drute frn sg 2012 som fortfarande fungerar fint.
De ska allts inte kunna anvndas skert?

Jag tror att i alla fall Firefox fortfarande stdjer din ldre, s du har lite skerhet dr.
Citera
2025-02-23, 17:16
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Edliv13
Macbook kr inte iOS.

Du kan alltid installera Linux p den och fortstta f uppdateringar samt slippa vervakning.
Citera
2025-02-23, 17:44
Medlem
Lsningen heter Opencore legacy patcher.
Citera
2025-02-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Lsningen heter Opencore legacy patcher.

jag googlade

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Citera
2025-02-23, 19:07
Medlem
Apple uppdaterar OS fem r efter att de slutat slja modellen. Ibland fr man inte alla finesser, men skerhetsuppdateringar kommer.

Det ger dig mig som gare fyra val:
  • Uppdatera till en nyare burk (vilket Apple vill, men inte passar mig)
  • Anvnd opencorelegacy patcher fr att uppdatera nd (krver en del kunskap och supportas inte av Apple s det kan krngla)
  • Installera ngot annat OS, till exempel Linux (krver ocks en del kunskap men kan f bra fart p en gammal burk som knns lngsammare och lngsammare)
  • Ta risken att inte uppdatera (rekommenderar jag inte)
Citera
2025-02-24, 20:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Apple uppdaterar OS fem r efter att de slutat slja modellen. Ibland fr man inte alla finesser, men skerhetsuppdateringar kommer.

Det ger dig mig som gare fyra val:
  • Uppdatera till en nyare burk (vilket Apple vill, men inte passar mig)
  • Anvnd opencorelegacy patcher fr att uppdatera nd (krver en del kunskap och supportas inte av Apple s det kan krngla)
  • Installera ngot annat OS, till exempel Linux (krver ocks en del kunskap men kan f bra fart p en gammal burk som knns lngsammare och lngsammare)
  • Ta risken att inte uppdatera (rekommenderar jag inte)
Beror ju p anvndingsomrdet. Om man anvnder datorn till att surfa och skriva lite dokument s passar Linux utmrkt. Om man r beroende av ngot gammalt specialprogram p MacOs s fungerar det ju inte att byta, d r vl alternativ 2 bst.
Citera
2025-02-26, 16:53
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Beror ju p anvndingsomrdet. Om man anvnder datorn till att surfa och skriva lite dokument s passar Linux utmrkt. Om man r beroende av ngot gammalt specialprogram p MacOs s fungerar det ju inte att byta, d r vl alternativ 2 bst.
Finns oftast en gratis motsvarighet i Linux-vrlden fr det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in