Flashback bygger pepparkakshus!
2025-02-23, 17:01
Medlem
Hej! Jag har en MacBook Pro 15. Alla appar som t.ex Safari eller om jag vill ladda ner något spel kräver att man har iOS 12.13 minst. Min MacBook har iOS 10.12.6. Jag tänker att jag kan väll bara uppdatera den då så jag kan använda appar och sökmotorer, men nej. Det står endast att inga uppdateringar finns och när jag söker på det så står det att macs slutar kunnas uppdatera efter x antal år. Det är inget fel på själva datorn och den fungerar perfekt, måste jag nu köpa en ny dator för att Apple har bestämt att efter visst antal år så får man ej använda och uppdatera datorn längre?
Citera
2025-02-23, 17:04
Medlem
TweentyFives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edliv13
Hej! Jag har en MacBook Pro 15. Alla appar som t.ex Safari eller om jag vill ladda ner något spel kräver att man har iOS 12.13 minst. Min MacBook har iOS 10.12.6. Jag tänker att jag kan väll bara uppdatera den då så jag kan använda appar och sökmotorer, men nej. Det står endast att inga uppdateringar finns och när jag söker på det så står det att macs slutar kunnas uppdatera efter x antal år. Det är inget fel på själva datorn och den fungerar perfekt, måste jag nu köpa en ny dator för att Apple har bestämt att efter visst antal år så får man ej använda och uppdatera datorn längre?

jag har en liknande och den funkar utmärkt men har inte kunnat uppdatera sen förra året. Tydligen så vill apple man ska slunga mer pengar åt deras grejor. Har ingen plan köpa ny bärbar än.
Citera
2025-02-23, 17:13
Medlem
sommarlovs avatar
Så är det och det är så klart väldigt skamligt att Apple ska komma undan detta.
Det finns gott om Macar därute från säg 2012 som fortfarande fungerar fint.
De ska alltså inte kunna användas säkert?

Jag tror att i alla fall Firefox fortfarande stödjer din äldre, så du har lite säkerhet där.
Citera
2025-02-23, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edliv13
Macbook kör inte iOS.

Du kan alltid installera Linux på den och fortsätta få uppdateringar samt slippa övervakning.
Citera
2025-02-23, 17:44
Medlem
Lösningen heter Opencore legacy patcher.
Citera
2025-02-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Lösningen heter Opencore legacy patcher.

jag googlade

https://dortania.github.io/OpenCore-Legacy-Patcher/
Citera
2025-02-23, 19:07
Medlem
Apple uppdaterar OS fem år efter att de slutat sälja modellen. Ibland får man inte alla finesser, men säkerhetsuppdateringar kommer.

Det ger dig mig som ägare fyra val:
  • Uppdatera till en nyare burk (vilket Apple vill, men inte passar mig)
  • Använd opencorelegacy patcher för att uppdatera ändå (kräver en del kunskap och supportas inte av Apple så det kan krångla)
  • Installera något annat OS, till exempel Linux (kräver också en del kunskap men kan få bra fart på en gammal burk som känns långsammare och långsammare)
  • Ta risken att inte uppdatera (rekommenderar jag inte)
Citera
2025-02-24, 20:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Apple uppdaterar OS fem år efter att de slutat sälja modellen. Ibland får man inte alla finesser, men säkerhetsuppdateringar kommer.

Det ger dig mig som ägare fyra val:
  • Uppdatera till en nyare burk (vilket Apple vill, men inte passar mig)
  • Använd opencorelegacy patcher för att uppdatera ändå (kräver en del kunskap och supportas inte av Apple så det kan krångla)
  • Installera något annat OS, till exempel Linux (kräver också en del kunskap men kan få bra fart på en gammal burk som känns långsammare och långsammare)
  • Ta risken att inte uppdatera (rekommenderar jag inte)
Beror ju på användingsområdet. Om man använder datorn till att surfa och skriva lite dokument så passar Linux utmärkt. Om man är beroende av något gammalt specialprogram på MacOs så fungerar det ju inte att byta, då är väl alternativ 2 bäst.
Citera
2025-02-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Beror ju på användingsområdet. Om man använder datorn till att surfa och skriva lite dokument så passar Linux utmärkt. Om man är beroende av något gammalt specialprogram på MacOs så fungerar det ju inte att byta, då är väl alternativ 2 bäst.
Finns oftast en gratis motsvarighet i Linux-världen för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in