2025-02-24, 17:43
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
ID 2

Ska vi slå vad?

25 000 euro i Tyskland blir minst 300 000 kronor i Sverige. Troligtvis 330 000 kronor.
Elbilens år 2025 exakt!
Citera
2025-02-24, 17:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Jag har en aygo från -06 och det är nog den mest hållbara bilen jag haft och billigaste. Bytt avgasrör, bromsbelägg fram, en knapp till ac'n, tändsift en gång. Sedan vanliga filter och olja varje år.

Haft skiten i snart 9 år och den vägrar gå sönder på något mer allvarligt, den bara går och går. Köpte den när den gått ungefär 8000 mil, ni är jag uppe i ca 15000 mil.
Med skatt försäkring och service kostnad hamnar jag på under tusenlappen varje månad med bensin, kör ca 70 mil i månaden. Billigare än ett busskort.
Tror det kan vara ett av mina bästa köp någonsin. Den kostade dessutom bara 20000kr i inköp.
Det där är faktiskt en riktigt bra bil. De bara går och går. Ja, de är bullriga och inte jättekul om man ska åka på höghastighetsvägar längre tid, men de är grymt pålitliga. En kompis till mig hade en sån som andrabil som han hade till och från jobbet. Rent ekonomiskt den bästa bil han haft säger han. Har för mig att han köpte en fyra år gammal som gått 4000 mil, han hade den i sex - sju år och när han sålde den hade den gått knappt 20K mil. Det enda han gjort var att byta just avgasrör, bromsbelägg och de vanliga servicarna.

Själv är jag inne på våran andra Yaris. Den första köpte jag som ny och hade i dryga sex år, denna köpte jag som ett år gammal. Grymma bilar!
Citera
2025-02-24, 18:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Har kollat runt lite, verkar inte finnas några billiga bilar längre? Typ en bil som tar dig från A till B med 70hk ? Allt verkar kosta typ 400 000:- +
Allt kostar inte 400 000:- +, däremot har de billigaste modellerna försvunnit. Några olika skäl som samspelar. Dels blir människor i västvärlden allt rikare och med det vill vi kosta på oss mer komfort, dels blir det allt svårare att uppfylla alla miljö- och säkerhetskrav med en billig bilmodell, dels har kronan försvagats, dels har fraktkostnaderna skjutit i höjden, dels har kinserna som producenter av komponenter fått allt högre löner etc.

Det går helt enkelt inte att producera en VW Golf mk1 idag och få den såld, även om vi rent tekniskt säkert skulle kunna producera en sådan bilmodell för under 50 000 kronor.
Citera
2025-02-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Elbilens år 2025 exakt!
?
Citera
2025-02-24, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Allt kostar inte 400 000:- +, däremot har de billigaste modellerna försvunnit. Några olika skäl som samspelar. Dels blir människor i västvärlden allt rikare och med det vill vi kosta på oss mer komfort, dels blir det allt svårare att uppfylla alla miljö- och säkerhetskrav med en billig bilmodell, dels har kronan försvagats, dels har fraktkostnaderna skjutit i höjden, dels har kinserna som producenter av komponenter fått allt högre löner etc.

Det går helt enkelt inte att producera en VW Golf mk1 idag och få den såld, även om vi rent tekniskt säkert skulle kunna producera en sådan bilmodell för under 50 000 kronor.

Blir vi i väst rikare? Relativt till vad? Fabriksarbetaren från Kina du pratar om som nu gör våra bilar? Du säger ju att han har blivit rikare?
Citera
2025-02-24, 19:20
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
?
Inledande kommentar med elbilens år 2025 med 250.000kr bilar
Eller vad pratar du om?
Citera
2025-02-24, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
70hk tänker du något från 80-talet?

Finns det inga nya bilar runt 70hk att köpa globalt? Och stirra dig inte blind på HK det handlar om priset. 70hk räcker dock gott för pendling och som andrabil.
Senast redigerad av Josseskristus 2025-02-24 kl. 19:30.
Citera
2025-02-24, 19:32
Medlem
Citat:
Inledande kommentar med elbilens år 2025 med 250.000kr bilar
Eller vad pratar du om?
Och jag svarade med att ID 2 kommer kosta mer.
Citera
2025-02-24, 20:11
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Och jag svarade med att ID 2 kommer kosta mer.
Du ska bara försöka käfta emot som en bäbis. Men faktum är att det är elbilens år och du säger ju själv det kommer så lugna dig.
Citera
2025-02-24, 20:45
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Blir vi i väst rikare? Relativt till vad? Fabriksarbetaren från Kina du pratar om som nu gör våra bilar? Du säger ju att han har blivit rikare?
I reella termer. Relativt den kinesiske fabriksarbetaren har vi givetvis blivit mycket fattigare.
Citera
2025-02-24, 21:11
Medlem
Citat:
Du ska bara försöka käfta emot som en bäbis. Men faktum är att det är elbilens år och du säger ju själv det kommer så lugna dig.
Oj, har vi en religiös elbilsfanatiker. Akta dig för hjärtinfarkt.
Citera
2025-02-24, 21:18
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Finns det inga nya bilar runt 70hk att köpa globalt? Och stirra dig inte blind på HK det handlar om priset. 70hk räcker dock gott för pendling och som andrabil.

Ja det var ingen kritik.
Själv kör jag en skattebefriad gammal klenod på 70 HK.
Därav frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in