Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-02-23, 03:42
Medlem
Har kollat runt lite, verkar inte finnas några billiga bilar längre? Typ en bil som tar dig från A till B med 70hk ? Allt verkar kosta typ 400 000:- +

Förr fanns det budgetbilar för <100 000:- och okej vi har haft inflation och annat bråte så säg 150 000:- ?

Har ni några förslag?
Citera
2025-02-23, 03:47
Medlem
Ichwills avatar
En ny Fiat Panda kostar runt 130K.
Citera
2025-02-23, 04:01
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
En ny Fiat Panda kostar runt 130K.

Fiat Panda är ju ett alternativ, men om vi ändå är inne på små, prisvärda bilar, varför inte ta en nostalgitripp? Hyundai Pony och Kia Pride – bilarna som både låter som en gullig shetlandsponny och en sydkoreansk nationalsång.

Och visst, dagens bilar kostar som en mindre lägenhet, men tänk på fördelarna! Förr fick du en Hyundai Pony med 70 hästkrafter. Idag får du en elbil med 70 appar, 700 felkoder och en laddningstid på 7 timmar. Känns det inte som framsteg?
Citera
2025-02-23, 05:26
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Fiat Panda är ju ett alternativ, men om vi ändå är inne på små, prisvärda bilar, varför inte ta en nostalgitripp? Hyundai Pony och Kia Pride – bilarna som både låter som en gullig shetlandsponny och en sydkoreansk nationalsång.

Och visst, dagens bilar kostar som en mindre lägenhet, men tänk på fördelarna! Förr fick du en Hyundai Pony med 70 hästkrafter. Idag får du en elbil med 70 appar, 700 felkoder och en laddningstid på 7 timmar. Känns det inte som framsteg?
Det är ju så Europa har utvecklats, dvs vi går bakåt i tiden.
Citera
2025-02-23, 06:09
Medlem
Månsans avatar
Den alltmer värdelösa kronan har drivit upp bilpriserna. 130 går inte längre, man måste upp på ca 170 nuförtiden. Jag skulle satsa på en bil från 2023 med max 1500 mil på mätaren. Nästan nytt men bra rabatt i jämförelse med splitter nytt.

Kia Picanto, Huyndai i10, Toyota Aygo är utmärkta bilar trots att dom är små.
Citera
2025-02-23, 06:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Toyota Aygo X startar väl runt 190K. Den nya modellen är 100% Toyota dessutom. Dom äldre Aygo var ett samarbete med Stellantis så dom var antagligen inget att ha.
Citera
2025-02-23, 07:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Den alltmer värdelösa kronan har drivit upp bilpriserna. 130 går inte längre, man måste upp på ca 170 nuförtiden. Jag skulle satsa på en bil från 2023 med max 1500 mil på mätaren. Nästan nytt men bra rabatt i jämförelse med splitter nytt.

Kia Picanto, Huyndai i10, Toyota Aygo är utmärkta bilar trots att dom är små.
Hur kommer det sig att bilen är billigare i Tyskland även med dagens växelkurs?

Obs jag frågade chatgpt och tog en kia ceed som exempel:

Sverige: Priset börjar på cirka 339 900 SEK för 1,5 Advance-modellen.
Tyskland: Priset börjar på cirka 22 690 EUR. Med en växelkurs på 1 EUR = 11,1745 SEK motsvarar detta cirka 253 500 SEK.

Nu kanske chatgpt blandade modeller och annat i sin jämförelse, jag frågade bara vad den billigaste kia ceed sw kostade i respektive land.
Citera
2025-02-23, 08:13
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Tyskland: Priset börjar på cirka 22 690 EUR. Med en växelkurs på 1 EUR = 11,1745 SEK motsvarar detta cirka 253 500 SEK.

Nu kanske chatgpt blandade modeller och annat i sin jämförelse, jag frågade bara vad den billigaste kia ceed sw kostade i respektive land.

För att Sverige är ett u-land.
Citera
2025-02-23, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
För att Sverige är ett u-land.
Vi har fri prissättning. Säljaren sätter priset. Priset i Sverige kan vara högre för att Sverige inte är ett u-land.
Citera
2025-02-23, 09:22
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:

Det är fascinerande hur vi i Sverige lyckats skapa en ekonomi där vi både har Europas högsta skatter och samtidigt betalar premiumpris för varenda jäkla pryl. Bilar, mat, elektronik – allt är dyrare här än i länder med starkare valutor och bättre löneutveckling.

Det fina i kråksången är att vi i alla fall kan trösta oss med att våra höga kostnadsnivåer innebär att vi får ‘kvalitet’. Eller, det är i alla fall vad bilhandlaren försöker övertyga oss om när vi hostar upp 350 000 för en standard-Kia som kostar 250 000 i Tyskland. Marknaden är fri – fri att ta skamlösa överpriser.

Så om du vill ha en billig bil får du nog nöja dig med en leksaksbil från BR Leksaker. Fast med svenska prispåslag lär den också kosta en halv månadslön.
Citera
2025-02-23, 09:22
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Dacia, Citroën och FIAT har väl alla hyffsat fräscha nya bilar för en överkomlig peng?
Citera
2025-02-23, 09:27
Medlem
Citat:

Olika länder har olika skatter.

Bilpriserna i Danmark och Norge är högre än i Sverige - men det är ju inte pga deras svaga valutor, utan pga högre skatter på bilarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in