Äger tyvärr en gammal Audi som börjat elstrula.
Förra året började den ladda ur batteriet vid kallare temperaturer. Batteriet tömdes inte helt utan gick att starta med starhjälp. Tänkte att batteriet började bli sletet så bytte det. Detta hjälpte inte, samma problem har uppstått denna vintern med, fast denna gången laddas batteriet ut helt och hållet. In åker ett nytt batteri men detta hjälper fanemej inte. Bilfan startar dock med starthjälp från annan bil. När den väl startar dör den om man ger den för mycket "elektrisk input" eller vad man ska kalla det. Den dör knall och fall av att man till exempel vill tända heljus, den fick även psykbryt av att hissa upp båda sidorutorna samtidigt och varnade att handbromsen var i, bland annat. Dock dog den inte av detta. Drar man in nyckeln och försöker tända bilen får istrumentpanelen psykbryt.
Jag har regjort båda batteripoler och huvudjorden till karossen. Jord till motorblock hjälper inte heller. Något som dock är väldigt skumt som slog mig när jag skrev detta med gamla batteriet som laddades ut så hörde man iallafall startmotorn klicka mot svänghjulet. Det gör man inte nu.
Jag har verkligen inte den blekaste aning vad felet kan vara. Någon här som har haft liknande problem?
Senast redigerad av gulablendedunder 2025-02-22 kl. 18:47.